Cílem je vytvořit číselná, institucionální i procesní pravidla pro fungování fiskální a rozpočtové politiky na ústavním základě tak, aby se předešlo nadměrnému zadlužování České republiky. Ústavní zákon se bude vztahovat na všechny jednotky zařazené do tzv. sektoru veřejných institucí (dle ESA 95).
I. Národní rozpočtová rada (NRR) (čl. 3):
- Nezávislá fiskální instituce, jejíž působnost bude spočívat ve sledování vývoje hospodaření sektoru veřejných institucí a hodnocení plnění číselných fiskálních pravidel.
- Postavení, působnost, pravomoci a organizační strukturu, navrhování členů, pravidla jejího financování, hospodaření a další podrobnosti stanoví navazující zákon.
- Zřízení NRR si vyžádá roční náklady ve výši cca 50 mil. Kč a bude financována z rozpočtu ČNB.
II.Dluhová brzda (čl. 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12):
- ČR musí mít nižší poměr celkového veřejného dluhu k HDP, než stanovují unijní pravidla (60 %), protože jako malá a otevřená ekonomika je citlivější na vnější šoky a vyšší zadlužení se tak citlivěji promítá do výnosů vládních dluhopisů a potažmo i do růstu ekonomiky.
- Dluh bude definován dle ESA 95 snížený o tzv. dluhovou rezervu. Výši upraveného zadlužení vyhlásí NRR.
- Stanovuje se pět dluhových pásem, kde se opatření postupně kumulují a stupňují s růstem dluhu:
-nižší než 40 % HDP – nestanovují se žádná specifická opatření. Fungují operativní fiskální pravidla.
- 40 – nižší než 45 %: vláda sněmovně předloží zdůvodnění zvýšení dluhu a představí přijatá opatření a návrhy opatření na následující rok. Rozsah opatření je konzultován s NRR. Dochází k omezení poskytování nových státních záruk.

Tento článek je uzamčen
Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PLPřidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Ministerstvo financí