Ministr Jankovský: Tvorba zákonů není vaření s pejskem a kočičkou!

02.02.2012 15:00 | Zprávy

Po schválení novely zákona o veřejných zakázkách se v médiích začaly objevovat zavádějící a spekulativní informace, které jsou mnohdy založené na jediném zdroji.

Ministr Jankovský: Tvorba zákonů není vaření s pejskem a kočičkou!
Foto: Hans Štembera
Popisek: Ministr pro místní rozvoj Kamil Jankovský

Ty významně poškozují práci nejen týmu na ministerstvu, ale celé expertní skupiny, kterou ministr pro místní rozvoj Kamil Jankovský zřídil. A co je nejhorší, zásadním způsobem poškozují celou vládní reformu nakládání s veřejnými prostředky.

Je totiž nutné zdůraznit, že zákon o veřejných zakázkách je jednou ze součástí celého komplexu zákonů upravujících nakládání s veřejnými prostředky. V rámci tohoto systému se doplňují například zákon o střetu zájmu, zákon o praní špinavých peněz, zákon o obchodních společnostech a další. A tyto zákon musí vytvořit ochrannou hráz nejen kolem peněz ve veřejných zakázkách, ale zejména dotacích a evropských fondech. Proto nelze udělat ze zákona o veřejných zakázkách zlaté tele boje proti korupci, které vzápětí zmrzačíme populistickými paragrafy.

Legislativní systém vyžaduje pečlivou a zodpovědnou práci. Zákony nelze dělat podle receptu na dort pejska a kočičky!

Nadační fond proti korupci (NFPK) zásoboval MMR, poslance, senátory i média mnoha verzemi svých návrhů. Jejich rozdílnost lze doložit i rozdílností návrhů jednotlivých výborů Senátu, přičemž všechny výbory chtěly podpořit návrh NFPK. Návrhy NFPK však znamenaly pouze větší či ještě větší byrokratickou zátěž pro zadavatele i dodavatele. Ta by nepřinesla buď vůbec žádnou, nebo minimální přidanou hodnotu. Šly totiž velmi snadno obejít, čímž se celý proklamovaný protikorupční efekt ztrácel. Žádné v minulosti odhalené korupčních kauze by návrh NFPK nezabránil. Navíc byly návrhy NFPK legislativně velmi nekvalitní, takže v případě přijetí senátního pozměňovacího návrhu by po 1. dubnu 2012 nebylo možné zadat bezchybně veřejnou zakázku v režimu zákona, což by znamenalo nejen problém pro veřejnou správu, ale také značný problém pro čerpání evropských peněz.

Zajímavou tečkou k celé diskusi je vyjádření Davida Albrechta z NFPK na jednání Platformy pro transparentní veřejné zakázky. Informace o stanovisku NFPK: Konečné znění senátního návrhu nelze podpořit. Některé body návrhu jsou možná až protiústavní. NFPK se zapojí do diskuse o řešení otázky transparentnosti vlastnictví.

Tento článek je uzamčen

Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PL

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Ministerstvo pro místní rozvoj



Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Kubisková (Přísaha): To je ta pozitivní politická kultura?

20:07 Kubisková (Přísaha): To je ta pozitivní politická kultura?

Reakce na svém veřejném facebookovém profilu na chování senátorky ODS Miroslavy Němcové v nedělních …