Petr (ČSSD): V dopravě schází jasná koncepce

21.04.2010 11:59

Stavíme nejprve svodidla a pak dálnici, říká v rozhovoru poslanec Břetislav Petr.

Petr (ČSSD):  V dopravě schází jasná koncepce

Jaké největší problémy na ministerstvu dopravy a v jím řízených úřadech vidíte?
Z dvouletého působení bývalého ministra Řebíčka, kterého do své vlády vybral premiér Topolánek, pocházejí některé nedořešené kauzy ministerstva i Státního fondu dopravní infrastruktury. Tyto instituce rozhodovaly v letech 2006 - 2010 o přidělování veřejných zakázek v rozmezí od 60 miliard v roce 2006 do 100 miliard v roce 2010. Mnohé z těchto zakázek byly přiděleny bez výběrového řízení, u některých je prokázáno, že byly přiděleny spřízněným firmám. V podstatě existují dvě podezřelé kauzy Řebíček - Viamont a Řebíček - Kapsch.

O co se jedná v kauze Řebíček - Viamont?
Jedná se o zvedání mostů na Labi, aby pod nimi mohly proplouvat velké lodě, i když na Labi je za současných vodních poměrů hloubka vody naprosto nedostatečná. Tendr na úpravy tří mostů v Poděbradech, Nymburce a Kolíně byl vyhlášen za Řebíčkova působení na ministerstvu a Viamont si tak zajistil zakázky za 1,5 miliardy Kč. Odborníci přirovnávají tyto stavby k situaci, kdy se nejdříve postaví svodidla a teprve následně se bude možná stavět dálnice. Jde o nepochopitelnou zakázku v době, kdy se SFDI potýká s naprostým nedostatkem peněz pro dlouhodobě plánovanou výstavbu komunikací nebo železničních koridorů. Doposud není vysvětleno, jak je možné, že firma Viamont za období Řebíčkova ministrování obdržel státní zakázky v hodnotě kolem 10 miliard. Oba případy zjevné korupce vyšetřuje Nejvyšším kontrolní úřad.

Předpokládám, že v případě kauzy Řebíček - Kapsch jde o podmínky provozování mýtného systému...
Ano, jedná se o změnu smlouvy, která provozovateli mýtného systému původně ukládala vysoké pokuty v případě nedodržení termínu zahájení provozu systému. Následné úpravy této smlouvy nakonec vyústily v dohodu, že i když firma nesplnila podmínky, žádnou pokutu nezaplatila. Navíc byly změněny i další smlouvy stanovující roční odměny firmě za provoz systému ve výši 1,2 miliardy ročně. Od roku 2007 v rámci neveřejných dodatků stouply úhrady za provoz na 2 miliardy ročně a firma získala další lukrativní zakázku na dobudování informačního systému na dálnicích a silnicích I. třídy za 4 miliardy Kč. Jistě zajímavá shoda náhod.

S firmou Kapsch je spojené i sněmovnou schválené nahrazení papírových dálničních známek pro osobní automobily elektronickými vinětami od roku 2011, je to pravda?
Překvapuje mě, že tak zásadní změna byla do zákona prosazena na základě poslaneckého pozměňovacího návrhu, který opět nahrává především firmě Kapsch. Ta by měla sledovat a počítat ujeté kilometry pomocí již vybudovaného mýtného systému. Ministerstvo tak opět porušilo zákon, neboť nepředložilo technické zdůvodnění navrhovaného systému ani jeho ekonomické vyhodnocení. Dálniční známky přinášely doposud do SFDI ročně cca 1,6 miliardy Kč, kdežto po zavedení elektronických krabiček se předpokládá ztráta z výběru poplatků cca 2 miliardy Kč ročně po dobu pěti let. Nezbývá než doufat, že změna zákona o zadávání veřejných zakázek znovu tuto kauzu otevře, protože se jedná o vyloženě korupční jednání.

Když jsme narazili na dálniční známky - jak se vyvíjí cena dálniční známky proti sazbám mýtného pro nákladní automobily?
SFDI navrhl, aby dálniční známka pro osobní automobily stála od roku 2010 1200 Kč, došlo tedy k nárůstu ceny o 20%. Na druhé straně se v podstatě nezměnily poplatky za elektronické mýto pro nákladní automobily, které jsou od jeho zavedení v roce 2007 i přes růst inflace stejné. SFDI na jedné straně hovoří o tom, že nemůže zahajovat nové stavby pro nedostatek peněz, ale na druhé straně nevyužívá plně možností, které dává zákon. Poplatky z elektronického mýta pro nákladní automobily měly také zabránit neúměrnému zvýšení tranzitní dopravy přes naše území, což však již dnes asi neplatí. SFDI pravděpodobně větší výběr z elektronického mýtného nepotřebuje.

Rozpočet SFDI se schvaluje v parlamentu, už jste o něm jednali?
Projednávání rozpočtu v parlamentu bylo značně komplikované. Zajímavý byl výrok současného ministra dopravy, že rozpočet je "předzávazkovaný na 110%", takže žádné nové stavby není možné do programu zařadit, neboť nejsou volné peníze. Jak ukazuje stav ve výběru elektronického mýta a záměry v nahrazení dálničních známek elektronickými vinětami, nemuselo by tomu tak být. Poslancům nejvíce vadilo, že schází jasná koncepce pro důležité stavební projekty. Ty jsou mnohdy vyřazeny ze schváleného rozpočtového programu a nahrazeny stavbami menší důležitosti, které jsou ovšem úlitbou jistým zájmovým skupinám.

jb

Dále čtěte:
Sobotka (ČSSD): Kterak Kapsch řídí ODS i komunisty
Petr (ČSSD): Za smog nemůže jenom těžký průmysl

Oranžová kniha ČSSD - Doprava 

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: ČSSD

migrační pakt

Dobrý den, prý budete ve sněmovně jednat o migračním paktu. Znamená to, že jde ještě zvrátit jeho schválení nebo nějak zasáhnout do jeho znění? A můžete to udělat vy poslanci nebo to je záležitost jen Bruselu, kde podle toho, co jsem slyšela, ale pakt už prošel. Tak jak to s ním vlastně je? A ještě ...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Rozvoral (SPD): Migrační pakt EU, který odsouhlasil ministr vnitra Rakušan, zásadně odmítáme

21:03 Rozvoral (SPD): Migrační pakt EU, který odsouhlasil ministr vnitra Rakušan, zásadně odmítáme

Ve čtvrtek 18. dubna byla v Poslanecké sněmovně zahájena mimořádná schůze, svolaná na žádost opozice…