Evropský parlament dnes odhlasoval směrnici o alternativním řešení sporů (ADR) a nařízení o řešení spotřebitelských sporů na internetu (ODR). Výhody těchto nástrojů však v České republice doposud kalila jejich neznalost a nedostatečná právní úprava. Nová celoevropská pravidla mají přispět k častějšímu využívání mimosoudního vyrovnání mezi spotřebiteli a prodejci.
ADR je mimosoudní řízení, které umožňuje výhodnější vypořádání obou stran. Jeho hlavními přínosy jsou především nižší náklady, rychlost a neformálnost řízení. Vyřízení reklamace trvá v průměru dva měsíce oproti běžnému soudnímu líčení, které se může protáhnout i na více než rok. Soudní spor je navíc o poznání dražší a spotřebitelé často pod vidinou zdlouhavého a nákladného řízení rezignují na svá práva. Odhaduje se přitom, že přístup ke kvalitnímu systému ADR by spotřebitelům v EU ušetřil až 22,5 miliard eur ročně.
Poslankyně Evropského parlamentu a členka Výboru pro vnitřní trh a ochranu spotřebitele, Olga Sehnalová (ČSSD, S&D), k tomu uvedla: „Nová pravidla rozhodně vítám. Systém mimosoudního řešení sporů v České republice doposud trpěl vážnými nedostatky, které bude potřeba řešit. Jeho správné nastavení je přitom posílením ochrany spotřebitelů a jejich práv a známkou kultivovaného podnikatelského prostředí.“

Tento článek je uzamčen
Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PLPřidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: ČSSD