TOP 09: Deset důvodů, proč přijmout zákon o církevních restitucích

28.07.2012 7:34 | Zprávy

Přehled deseti bodů vyvracejících některé kritiky vyrovnání s církvemi.

TOP 09: Deset důvodů, proč přijmout zákon o církevních restitucích
Foto: Hans Štembera
Popisek: Logo TOP 09

1) Návrh zákona neznamená riziko prolomení Benešových dekretů
Návrh zákona plně respektuje princip, že se nebude vydávat či nahrazovat majetek zabavený před 25. únorem 1948. Napravují se pouze křivdy spáchané v rozhodném období - od 25. února 1948 do 1. ledna 1990 a vydá se pouze majetek, který patřil do původního církevního majetku a stal se předmětem majetkové křivdy v období od 25. února 1948 do 1. ledna 1990. V návrhu zákona je navíc ustanovení, že se nevydávají věci konfiskované na základě Benešových dekretů (§ 8 odst. 1 písm. h) návrhu zákona). Není pravda, že zařazením majetku, který podléhal revizi 1. pozemkové reformy se prolamuje hranice 25. února 1948. V období 1. republiky proběhla první pozemková reforma, ve které byla vyvlastněna i část církevního majetku, avšak za náhradu.  Pro přechod vlastnictví na stát bylo rozhodující až datum, kdy stát pozemky skutečně převzal. U fyzických osob se majetek vyvlastněný bez náhrady podle zákona o revizi první pozemkové reformy vrátil.

Pro vrácení takového majetku platí:
 a) stát se musel stát vlastníkem až po 25. února 1948, a
 b) církvím za vyvlastněný majetek nebyla vyplacena žádná náhrada.

2) Zákon nezvýhodní církve před všemi ostatními skupinami restituentů
Na rozdíl od restituentů, kterým byl majetek vrácen už v 90. letech, církve navíc nemohou už 20 let čerpat ze svého majetku žádné výnosy. Jen výnosy z církevních lesů za uplynulou dobu dosáhly miliardových hodnot.
 Srovnáme-li nároky podle navrhovaného zákona a zákona o půdě:
 - Podle zákona o půdě byly povinnými osobami kromě státu i obce, kraje, právnické osoby soukromého práva i fyzické osoby, podle navrhovaného zákona se vydává pouze majetek státu.
 - Podle zákona o půdě se hradilo znehodnocení vydávaného majetku. Podle navrhovaného zákona se znehodnocení nehradí.
 - Podle zákona o půdě se poskytovala náhrada za mrtvý a živý inventář, podle navrhovaného zákona se takové náhrady neposkytují.
 - Podle zákona o půdě se poskytovaly náhrady v případě, že na původních pozemcích existovaly trvalé porosty, podle navrhovaného zákona se takové náhrady neposkytují.

3) Největším vlastníkem nemovitého majetku se nestane cizí stát Vatikán
Vládní návrh zákona o církevních restitucích se týká celkem 17 církví, z nichž katolickou církev reprezentují Církev římskokatolická a Církev řeckokatolická. Zbylých 15 církví nemá na Vatikán žádnou vazbu. U církví římskokatolické a řeckokatolické má být majetek vrácen farnostem, biskupstvím, řádům, charitám apod. ne Svatému stolci. Restituovaný majetek využijí církve na duchovní, ale také ostatní služby, zejména charitativní, kulturní, společenské, školské v místech, kde působí. Užitek z toho budou mít konkrétní občané Česka, obce i sociální projekty.

Tento článek je uzamčen

Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PL

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: top09.cz



Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Kuchař (STAN): Plně hrazená přeshraniční zdravotní péče míří do Senátu!

8:04 Kuchař (STAN): Plně hrazená přeshraniční zdravotní péče míří do Senátu!

Dobrá věc se povedla - Češi budou mít lépe dostupnou zdravotní péči na opačné straně hranic.