Text smlouvy o rozpočtové disciplíně EU

03.02.2012 17:12

Smlouva o stabilitě, koordinaci a řízení v hospodářské a měnové unii

Text smlouvy o rozpočtové disciplíně EU
Foto: vpolomouc.army.cz
Popisek: Vlajka EU

SMLUVNÍ STRANY………

VĚDOMY SI povinnosti smluvních stran jako členských států Evropské unie považovat své hospodářské politiky za záležitost společného zájmu,

PŘEJÍCE SI podporovat podmínky pro silnější hospodářský růst v Evropské unii a za tímto účelem rozvíjet ještě těsnější koordinaci hospodářských politik v eurozóně,

MAJÍCE NA MYSLI, že potřeba, aby vlády udržovaly zdravé a udržitelné veřejné finance a nedopustily, aby se schodek veřejných financí nadměrně zvyšoval, je nesmírně důležitá pro zajištění stability eurozóny jako celku, a proto vyžaduje zavedení zvláštních pravidel, která budou tuto potřebu zohledňovat, včetně pravidla vyrovnaného rozpočtu a automatického mechanismu uplatňování nápravných opatření,

VĚDOMY SI potřeby zajistit, aby jejich schodky nepřekročily 3 % jejich hrubého domácího produktu v tržních cenách a aby státní dluh nepřekročil 60 % jejich hrubého domácího produktu v tržních cenách nebo k této hodnotě dostatečně klesal,

PŘIPOMÍNAJÍCE, že smluvní strany jako členské státy Evropské unie by se měly zdržet přijímání takových opatření, jež by mohla ohrozit dosažení cílů EU v rámci hospodářské unie, zejména pak praxe akumulování dluhu mimo obecné státní účty,

MAJÍCE NA MYSLI, že hlavy států a předsedové vlád členských států eurozóny se dne 9. prosince 2011 dohodly na posílené architektuře hospodářské a měnové unie, vycházejíce ze smluv unie a usnadňujíce realizaci opatření učiněných na základě článků 121, 126 a 136 Smlouvy o fungování Evropské unie,

MAJÍCE NA MYSLI, že cílem hlav států a předsedů vlád členských států eurozóny a dalších členských států Evropské unie je začlenit ustanovení této smlouvy co možná nejdříve do smluv, na nichž je Evropská unie založena,

VÍTAJÍCE legislativní návrhy, předložené dne 23. listopadu 2011 Evropskou komisí v rámci Smluv Unie a určené eurozóně, o posílení hospodářského a rozpočtového dohledu nad členskými státy, ve kterých dochází k závažným obtížím, pokud jde o jejich finanční stabilitu, nebo pokud jsou těmito obtížemi ohroženy, a o společných ustanoveních týkajících se sledování a posuzování návrhů rozpočtových plánů a zajišťování nápravy nadměrného schodku členských států, a BEROUCE NA VĚDOMÍ záměr Komise předložit další legislativní návrhy určené eurozóně týkající se zejména ohlašování plánovaných emisí dluhopisů ex ante, programů hospodářského partnerství popisujících strukturální reformy pro členské státy, vůči nimž je veden postup při nadměrném schodku, jakož i koordinace hlavních plánů hospodářských a politických reforem členských států,

VYJADŘUJÍCE svou připravenost podporovat návrhy, které může Komise předložit, aby dále posilovala Pakt stability a růstu, zavedením nového rámce střednědobých cílů pro členské státy, jejich měnou je euro, a to v souladu s mezními hodnotami stanovenými v této smlouvě,

BEROUCE NA VĚDOMÍ, že při kontrole a sledování rozpočtových závazků podle této smlouvy bude Evropská komise jednat v rámci svých pravomocí, jak jsou stanoveny ve Smlouvě o fungování Evropské unie, zejména v článcích 121, 126 a 136,

POZNAMENÁVAJÍCE zejména, že za účelem uplatňování „pravidla vyrovnaného rozpočtu“ podle článku 3 této smlouvy bude uvedené sledování probíhat prostřednictvím stanovení střednědobých cílů pro každou zemi a časových rámců pro zajištění konvergence pro jednotlivé smluvní strany,

POZNAMENÁVAJÍCE, že střednědobé cíle je třeba pravidelně aktualizovat podle společně schválené metody, jejíž hlavní parametry je třeba také pravidelně kontrolovat, aby byla řádně zohledněna rizika explicitních a implicitních závazků pro veřejné finance, jak je to zakotveno v cílech Paktu stability a růstu,

POZNAMENÁVAJÍCE, že hodnocení, zda je postup plnění střednědobých cílů dostatečný, by mělo vycházet z celkového posouzení, při němž bude jako referenční hodnota použita strukturální bilance, včetně analýzy výdajů očištěných o vliv diskrečních opatření na straně příjmů, v souladu s ustaveními práva Evropské unie, zejména nařízení Rady (ES) č. 1466/97 ze dne 7. července 1997 o posílení dohledu nad stavy rozpočtů a nad hospodářskými politikami a o posílení koordinace hospodářských politik ve znění nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) č. 1175/2011 ze dne 16. listopadu 2011 (dále jen "revidovaný Pakt stability a růstu“),

POZNAMENÁVAJÍCE, že mechanismus nápravy, který mají smluvní strany zavést, by měl směřovat k nápravě odchylek od střednědobého cíle nebo cesty k jeho postupnému dosažení, včetně jejich kumulovaného dopadu na dynamiku veřejného dluhu,

POZNAMENÁVAJÍCE, že splnění povinnosti transponovat do vnitrostátních právních řádů "pravidlo vyrovnaného rozpočtu“ formou závazných ustanovení s trvalou platností, nejlépe na ústavní úrovni, by mělo podléhat jurisdikci Soudního dvora Evropské unie v souladu s článkem 273 Smlouvy o fungování Evropské unie,

PŘIPOMÍNAJÍCE, že článek 260 Smlouvy o fungování Evropské unie dává Soudnímu dvoru Evropské unie pravomoc uložit členskému státu Evropské unie, který nesplnil některý z jeho rozsudků, zaplacení paušální částky nebo penále a že Evropská komise stanovila kritéria pro určení této paušální částky nebo penále, jež má být podle tohoto článku zaplaceno,

PŘIPOMÍNAJÍCE nutnost usnadnit přijetí opatření podle postupu při nadměrném schodku Evropské unie pro smluvní strany eurozóny, jejichž plánovaný či skutečný schodek veřejných financí oproti hrubému domácímu produktu překročí 3 %, a současně důrazně posílit účel tohoto postupu, tedy povzbuzení a v nezbytných případech donucení dotčeného členského státu ke snížení případně zjištěného schodku,

PŘIPOMÍNAJÍCE povinnost těch smluvních stran, jejichž veřejný dluh překročí 60 % referenční hodnoty, snižovat jej průměrným tempem jedné dvacetiny ročně jako referenční hodnoty,

MAJÍCE NA MYSLI nutnost respektovat při plnění této smlouvy specifickou roli sociálních partnerů, jež je zakotvena v právních předpisech či vnitrostátních systémech jednotlivých smluvních stran,

ZDŮRAZŇUJÍCE, že žádné ustanovení této smlouvy nemůže být vykládáno tak, že by jakkoli měnilo podmínky hospodářské politiky, podle nichž byla smluvní straně poskytnuta finanční pomoc v rámci stabilizačního programu zahrnujícího Evropskou unii, její členské státy a Mezinárodní měnový fond,

PŘIPOMÍNAJÍCE, že pro hladké fungování hospodářské a měnové unie je zapotřebí, aby smluvní strany společně pracovaly na hospodářské politice, přičemž přijmou nezbytné kroky a opatření ve všech oblastech, které jsou zásadní pro správné fungování eurozóny, a budou přitom stavět na mechanismech koordinace hospodářské politiky, jak ji definují Smlouvy Unie,

PŘIPOMÍNAJÍCE zejména přání smluvních stran aktivněji využívat posílené spolupráce v souladu s článkem 20 Smlouvy o Evropské unii a články 326 až 334 Smlouvy o fungování Evropské unie, aniž by tím docházelo k narušení vnitřního trhu, a přání plně využívat opatření specifických pro členské státy, jejichž měnou je euro, podle článku 136 Smlouvy o fungování Evropské unie a postupu pro předchozí projednání a koordinaci mezi smluvními stranami, jejichž měnou je euro, všech zamýšlených hlavních reforem hospodářské politiky, za účelem porovnání osvědčených postupů,

PŘIPOMÍNAJÍCE dohodu hlav států a předsedů vlád členských států eurozóny ze dne 26. října 2011 o zlepšení správy eurozóny, a to i konáním alespoň dvou Euro summitů ročně, které budou svolávány, vyjma případů odůvodněných výjimečnými okolnostmi, okamžitě po zasedáních Evropské rady nebo zasedáních, jichž se účastní všechny smluvní strany, které tuto smlouvu ratifikovaly,

PŘIPOMÍNAJÍCE rovněž potvrzení Paktu euro plus, který určuje zásadní oblasti pro podporu konkurenceschopnosti v eurozóně, hlavami států a předsedy vlád členských států eurozóny a ostatními členskými státy Evropské unie ze dne 25. března 2011,

ZDŮRAZŇUJÍCE význam Smlouvy o zřízení Evropského mechanismu stability jako prvku globální strategie na posílení hospodářské a měnové unie a UPOZORŇUJÍCE, že poskytnutí pomoci v rámci nových programů podle Evropského mechanismu stability bude od 1. března 2013 podmíněno ratifikací této smlouvy příslušnou smluvní stranou a plněním požadavků článku 3 odst. 2, jakmile uplyne transpoziční lhůta uvedená v tomto ustanovení,

PŘIPOMÍNAJÍCE, že … jsou smluvní strany, jejichž měnou je euro, a že jako takové budou vázány ustanoveními této smlouvy od prvního dne měsíce následujícího po uložení jejich ratifikační listiny, jestliže bude v tento den smlouva v platnosti; PŘIPOMÍNAJÍCE DÁLE, že … jsou smluvní strany, na které se jako členské státy Evropské unie ke dni podpisu této smlouvy vztahuje výjimka z účasti na jednotné měně, a dokud tato výjimka nebude zrušena, mohou být vázány jen těmi ustanoveními hlav III a IV, o nichž tak prohlásí při uložení své ratifikační listiny nebo později,

SE DOHODLY na následujících ustanoveních:

HLAVA I

ÚČEL A ROZSAH PŮSOBNOSTI

Článek 1

1. Touto smlouvou smluvní strany jako členské země Evropské unie souhlasí s tím, že posílí hospodářský pilíř hospodářské a měnové unie přijetím souboru pravidel, jejichž účelem je podpořit rozpočtovou kázeň prostřednictvím fiskálního paktu, že posílí koordinaci hospodářských politik a zlepší řízení eurozóny, čímž podpoří dosažení cílů Evropské unie v oblastech udržitelného růstu, zaměstnanosti, konkurenceschopnosti a sociální soudržnosti.

2. Ustanovení této smlouvy se plně uplatní na smluvní strany, jejich měnou je euro. V mezích a za podmínek stanovených v článku 14 se uplatní též na ostatní smluvní strany.

HLAVA II

SLUČITELNOST A VZTAH K PRÁVU UNIE

Článek 2

1. Tuto smlouvu budou smluvní strany uplatňovat a vykládat v souladu se smlouvami, na nichž je Evropská unie založena, zejména s článkem 4 odst. 3 Smlouvy o Evropské unii, a v souladu s právem Evropské unie, včetně procesního práva, kdykoli bude nutné přijetí sekundární legislativy.

2. Ustanovení této smlouvy se uplatní v mezích, v nichž jsou slučitelná se smlouvami, na nichž je Unie založena, a s právem Evropské unie. Nezasahují do pravomocí Unie jednat v oblasti hospodářské unie.

HLAVA III

FISKÁLNÍ PAKT

Článek 3

1. Nad rámec povinností vyplývajících z práva Unie a aniž by byly tyto povinnosti dotčeny budou smluvní strany uplatňovat tato pravidla:

a) Bilance veřejných financí je z hlediska příjmů a výdajů vyrovnaná nebo v přebytku.

b) Pravidlo uvedené v písmenu a) se považuje za dodržené, jestliže roční strukturální bilance veřejných financí je v souladu se střednědobým cílem stanoveným pro každou zemi dle definice v revidovaném Paktu stability a růstu se sníženou mezní hodnotou strukturálního deficitu, která činí 0,5 % hrubého domácího produktu v tržních cenách. Smluvní strany zajistí rychlou konvergenci ke svému střednědobému cíli. Časový rámec pro tuto konvergenci navrhne Komise, přičemž zohlední rizika udržitelnosti specifická pro danou zemi. Pokrok směrem ke střednědobému cíli bude hodnocen na základě celkového posouzení strukturálního zůstatku jako referenční hodnoty, včetně analýzy výdajů očištěných o vliv diskrečních opatření na straně příjmů v souladu s ustanoveními revidovaného Paktu stability a růstu.

c) Smluvní strany se mohou dočasně odchýlit od svého střednědobého cíle nebo od cesty k jeho postupnému dosažení jen za výjimečných okolností, které jsou definovány v odstavci 3.

d) Pohybuje li se úroveň státního dluhu výrazně pod hodnotou 60 % hrubého domácího produktu v tržních cenách a rizika související s dlouhodobou udržitelností veřejných financí jsou nízká, může snížená mezní hodnota střednědobého cíle uvedená v písmenu b) dosáhnout hodnoty nejvýše 1,0 % hrubého domácího produktu v tržních cenách.

e) V případě významných zjištěných odchylek od střednědobého cíle nebo od cesty k jeho postupnému dosažení bude automaticky aktivován mechanismus nápravy. Tento mechanismus bude zahrnovat povinnost příslušné smluvní strany zavést během určitého období opatření k nápravě odchylek.

2. Pravidla uvedená v odstavci 1 musí nabýt účinnosti ve vnitrostátním právním řádu smluvních stran nejpozději do jednoho roku poté, kdy vstoupí v platnost tato smlouva, prostřednictvím závazných předpisů trvalého charakteru, nejlépe ústavních, případně jiným způsobem, který zaručí, že tato pravidla budou plně respektována a dodržována ve všech fázích vnitrostátního rozpočtového procesu. Smluvní strany na vnitrostátní úrovni zavedou mechanismus nápravy uvedený v odstavci 1 písmenu e) na základě společných zásad navržených Evropskou komisí, které se budou týkat zejména povahy, velikosti a časového rámce opatření k nápravě, rovněž v případě výjimečných okolností, a úlohy a nezávislosti institucí odpovědných na národní úrovni za sledování dodržování těchto pravidel. Tento mechanismus musí plně respektovat pravomoci vnitrostátních parlamentů.

3. Pro účely tohoto článku se použijí definice uvedené v článku 2 Protokolu (č. 12) o postupu při nadměrném schodku, připojeného ke Smlouvám Unie. Dále se „roční strukturální bilancí veřejných financí“ rozumí ročního cyklicky očištěné saldo rozpočtu bez jednorázových a dočasných opatření. "Výjimečnými okolnostmi“ se rozumí případy neobvyklých událostí, které dotčená smluvní strana nemůže ovlivnit a které mají významný vliv na bilanci veřejných financí, nebo období prudkého hospodářského poklesu dle definice v revidovaném Paktu stability a růstu za předpokladu, že dočasným odchýlením příslušná smluvní strana neohrozí udržitelnost veřejných financí ve střednědobém horizontu.

Článek 4

Smluvní strany se zavazují, že pokud poměr veřejného dluhu k hrubému domácímu produktu překročí referenční hodnotu 60 % uvedenou v článku 1 Protokolu (č. 12), budou tento poměr snižovat průměrným tempem jedné dvacetiny ročně jako referenční hodnotu, jak stanoví článek 2 nařízení Rady (ES) č. 1467/97 ze dne 7. července 1997 o urychlení a vyjasnění postupu při nadměrném schodku ve znění nařízení Rady (EU) č. 1177/2011 ze dne 8. listopadu 2011. O existenci nadměrného schodku z důvodu porušení dluhového kritéria bude rozhodnuto postupem uvedeným v článku 126 Smlouvy o fungování Evropské unie.

Článek 5

1. Smluvní strany, vůči nimž je veden postup při nadměrném schodku podle Smluv Unie, zavedou program rozpočtového a hospodářského partnerství, včetně podrobného popisu strukturálních reforem nezbytných k zajištění skutečně trvalé nápravy jejich nadměrného schodku. Obsah a forma těchto programů budou definovány právem Evropské unie. Jejich předložení Evropské komisi a Radě ke schválení a jejich sledování bude prováděno v kontextu stávajících kontrolních postupů Paktu stability a růstu.

2. Provádění programu a roční rozpočtové plány v souladu s tímto programem budou sledovány Komisí a Radou.

Článek 6

Za účelem zlepšení koordinace plánování emisí dluhopisů podávají smluvní strany Evropské komisi a Radě předem zprávy o svých plánech emisí státních dluhopisů.

Článek 7

Smluvní strany, jejichž měnou je euro, se zavazují, že budou při plném respektování procesních požadavků Smluv Unie podporovat návrhy nebo doporučení, které Evropská komise předloží, jestliže shledá, že členský stát Evropské unie, jehož měnou je euro, porušuje kritérium schodku v rámci postupu při nadměrném schodku. Tato povinnost neplatí, jestliže se zjistí, že proti navrhovanému rozhodnutí nebo doporučení je kvalifikovaná většina smluvních stran, jejichž měnou je euro, vypočítaná analogicky dle příslušných ustanovení Smluv Unie, přičemž k postoji dotčené smluvní strany se nepřihlíží.

Článek 8

1. Smluvní strany vyzývají Evropskou komisi, aby jim včas předložila zprávu o opatřeních přijatých každou smluvní stranou v souladu s čl. 3 odst. 2. Dospěje-li Evropská komise, poté, co poskytla příslušné smluvní straně příležitost se vyjádřit, ve své zprávě k závěru, že smluvní strana neplní povinnosti podle čl. 3 odst. 2, bude věc jednou nebo více smluvními stranami předložena Soudnímu dvoru Evropské unie. Domnívá-li se některá ze smluvních stran nezávisle na zprávě Komise, že jiná smluvní strana neplní povinnosti podle čl. 3 odst. 2, může rovněž věc předložit Soudnímu dvoru. V obou případech je rozsudek Soudního dvora závazný pro strany řízení, které přijmou opatření nezbytná k zajištění souladu s rozsudkem ve lhůtě Soudním dvorem určené.

2. Bude-li mít smluvní strana, ať na základě svého vlastního posouzení nebo posouzení Evropské komise, za to, že jiná smluvní strana nepřijala opatření nezbytná k zajištění souladu s rozsudkem Soudního dvora uvedeným v odstavci 1, může věc předložit Soudnímu dvoru a požadovat uložení peněžitých sankcí v souladu s kritérii stanovenými Komisí na základě článku 260 Smlouvy o fungování Evropské unie. Zjistí-li soud, že příslušná smluvní strana povinnosti uložené jeho rozsudkem nesplnila, může jí uložit zaplacení paušální částky nebo penále přiměřenou okolnostem, která nesmí překročit 0,1 % hrubého domácího produktu dané smluvní strany. Částky uložené k zaplacení smluvní straně, jejíž měnou je euro, se hradí do Evropského mechanismu stability. V ostatních případech se částky hradí do obecného rozpočtu Evropské unie.

3. Tento článek představuje zvláštní ujednání mezi smluvními stranami ve smyslu článku 273 Smlouvy o fungování Evropské unie.

HLAVA IV

KOORDINACE A KONVERGENCE HOSPODÁŘSKÉ POLITIKY

Článek 9

Na základě koordinace hospodářské politiky, jak ji definuje Smlouva o fungování Evropské unie, se smluvní strany zavazují, že budou společně usilovat o hospodářskou politiku, která podporuje hladké fungování Hospodářské a měnové unie a hospodářský růst prostřednictvím posílené konvergence a konkurenceschopnosti. Za tímto účelem přijmou smluvní strany nezbytné kroky a opatření ve všech oblastech, které jsou zásadní pro správné fungování eurozóny, s cílem podporovat konkurenceschopnost a zaměstnanost, přispívat dále k udržitelnosti veřejných financí a posilovat finanční stabilitu.

Článek 10

V souladu s požadavky Smluv Unie jsou smluvní strany připraveny aktivně využít, kdykoliv to bude vhodné a nutné, specifických opatření pro členské státy, jejichž měnou je euro, v souladu s článkem 136 Smlouvy o fungování Evropské unie, a posílené spolupráce v souladu s článkem 20 Smlouvy o Evropské unii a články 326 až 334 Smlouvy o fungování Evropské unie v otázkách, které jsou zásadní pro hladké fungování eurozóny, aniž by tím docházelo k narušení vnitřního trhu.

Článek 11

S cílem určit osvědčené postupy jako referenční a spolupracovat směrem k úžeji koordinované hospodářské politice smluvní strany zajistí, aby všechny zásadní reformy hospodářské politiky, které hodlají uskutečnit, byly projednány předem a, bude-li to vhodné, rovněž vzájemně koordinovány. Do této koordinace jsou v souladu s právem Unie zapojeny orgány Evropské unie.

HLAVA V

ŘÍZENÍ EUROZÓNY

Článek 12

1. Hlavy států a předsedové vlád smluvních stran, jejichž měnou je euro, se neformálně scházejí na zasedáních Euro summitu společně s předsedou Evropské komise. K účasti na těchto zasedáních je přizván prezident Evropské centrální banky. Předsedu Euro summitu jmenují hlavy států a předsedové vlád smluvních stran, jejichž měnou je euro, prostou většinou, v okamžiku, kdy Evropská rada zvolí svého předsedu, a to na shodné funkční období.

2. Zasedání Euro summitu se konají podle potřeby a nejméně dvakrát ročně, s cílem jednat o otázkách týkajících se zvláštních úkolů, které smluvní strany, jejichž měnou je euro, sdílejí v souvislosti s jednotnou měnou, o dalších otázkách týkajících se správy eurozóny a o pravidlech, která se na ni vztahují, a dále o strategických směrech pro provádění hospodářských politik pro posílení konvergence v eurozóně.

3. Hlavy států a předsedové vlád smluvních stran, jejichž měnou není euro a které ratifikovaly tuto smlouvu, se účastní diskuse na zasedáních Euro summitu týkajících se konkurenceschopnosti smluvních stran, změn celkové architektury eurozóny a základních pravidel, jimiž se bude v budoucnu řídit, a je-li to vhodné, nejméně však jednou ročně, rovněž diskusí o specifických otázkách provádění této Smlouvy o stabilitě, koordinaci a řízení v hospodářské a měnové unii.

4. Předseda Euro summitu zajišťuje v úzké spolupráci s předsedou Evropské komise přípravu a kontinuitu zasedání Euro summitu. Orgánem pověřeným přípravou zasedání Euro summitu a prováděním činností navazujících na tato zasedání je Euro skupina. Její předseda může být za tímto účelem přizván k účasti na zasedání Euro summitu.

5. Předsedu Evropského parlamentu je možné přizvat, aby se vyjádřil. Předseda Euro summitu předkládá zprávu Evropskému parlamentu po každém zasedání Euro summitu.

6. Předseda Euro summitu pravidelně podrobně informuje smluvní strany, jejichž měnou není euro, a ostatní členské státy Evropské unie, o přípravě a výsledcích zasedání Euro summitu.

Článek 13

Ve smyslu hlavy II Protokolu (č. 1) o úloze vnitrostátních parlamentů v Evropské unii, přiloženého ke Smlouvám Unie, rozhodnou společně Evropský parlament a vnitrostátní parlamenty smluvních stran o organizaci a podpoře konference zástupců příslušných výborů vnitrostátních parlamentů a zástupců příslušných výborů Evropského parlamentu s cílem projednat rozpočtovou politiku a další otázky, jichž se týká tato smlouva.

HLAVA VI

OBECNÁ A ZÁVĚREČNÁ USTANOVENÍ

Článek 14

1. Smluvní strany ratifikují tuto smlouvu v souladu se svými ústavními předpisy. Ratifikační listiny budou uloženy u Generálního sekretariátu Rady Evropské unie.

2. Tato smlouva vstupuje v platnost dne 1. ledna 2013 za předpokladu, že ratifikační listiny uloží dvanáct smluvních stran, jejichž měnou je euro, anebo prvním dnem měsíce následujícího po uložení dvanácté ratifikační listiny smluvní strany, jejíž měnou je euro, podle toho, co nastane dříve.

3. V případě smluvních stran, jejichž měnou je euro a jež dohodu ratifikovaly, se smlouva uplatní ode dne vstupu v platnost. V případě ostatních smluvních stran, jejichž měnou je euro, se uplatní od prvního dne měsíce následujícího po uložení příslušné ratifikační listiny.

4. Odchylně od odstavce 3 se článek 12 uplatní v případě všech smluvních stran, jejichž měnou je euro, ode dne vstupu této smlouvy v platnost.

5. V případě smluvních stran, jež dohodu ratifikovaly a na něž se vztahuje výjimka ve smyslu čl. 139 odst. 1 Smlouvy o fungování Evropské unie, popřípadě výjimka ve smyslu Protokolu (č. 16) o některých ustanoveních týkajících se Dánska připojeného ke Smlouvám Unie, se tato smlouva uplatní ode dne použitelnosti rozhodnutí o zrušení této výjimky, ledaže dotčená smluvní strana oznámí úmysl být k dřívějšímu okamžiku vázána všemi ustanoveními hlav III a IV této smlouvy nebo jejich částí.

Článek 15

Tato smlouva je otevřená k přistoupení ostatním členským státům Evropské unie, které nejsou smluvními stranami. Přistoupení se stane účinným uložením přístupových listin u depozitáře, který o něm informuje ostatní smluvní strany.

Článek 16

Nejpozději do pěti let od vstupu této smlouvy v platnost budou na základě posouzení zkušeností s jejím prováděním přijaty nezbytné kroky v souladu s ustanoveními Smlouvy o Evropské unii a Smlouvy o fungování Evropské unie s cílem začlenit obsah této smlouvy do právního rámce Evropské unie.

Smlouva je sepsána v Bruselu dne … … dva tisíce dvanáct v jediném vyhotovení, přičemž anglický, bulharský, dánský, nizozemský, estonský, finský, francouzský, irský, italský, litevský, lotyšský, maďarský, maltský, německý, polský, portugalský, rumunský, řecký, slovenský, slovinský, španělský a švédský text má stejnou platnost, a bude uloženo v archivu depozitáře, který předá ověřené kopie jednotlivým smluvním stranám.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Vlada.cz

Ing. Klára Dostálová byl položen dotaz

migranti

Dobrý den, prohlášení Nerudové o migrantech jsem taky nepobral. Ale můj dotaz zní, zda se ví, kolik je v ČR aktuálně migrantů? A co si myslíte o migrantech z Ukrajiny? Máme je přijímat?

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Premiér Fiala: Dálnice stavíme a připravujeme nejrychleji v historii

10:21 Premiér Fiala: Dálnice stavíme a připravujeme nejrychleji v historii

Páté jednání Vládního výboru pro strategické investice 22. dubna 2024 se týkalo především financován…