Vlasák (ODS): Ruku v ruce k policejnímu státu

02.06.2013 17:00 | Zprávy

Ve svém neúnavném snažení o omezení zbytku rozumné lidské svobody si Evropská komise tentokrát vzala na mušku technické kontroly vozidel.

Vlasák (ODS): Ruku v ruce k policejnímu státu
Foto: ODS
Popisek: Europoslanec Oldřich Vlasák
Socialisté a zelení místo snahy omezit přehnané zasahování do života a podnikání svých voličů vyšroubovali její návrh až do absurdity. Ve čtvrtek se bude v Evropském parlamentu rozhodovat mezi dvěma pohledy na svět. Připustíme, že se o sebe dokážeme postarat nebo za každým z nás musí stát policista s pendrekem a blokem na pokuty?
 
Ve čtvrtek 30. května bude Výbor pro dopravu a cestovní ruch Evropského parlamentu hlasovat o balíčku předpisů o technické způsobilosti vozidel, který se zaměřuje na pravidelné technické prohlídky, silniční technické kontroly užitkových vozidel a registrace vozidel. Jak vysvětluje místopředseda Evropského parlamentu Oldřich Vlasák: „Hlavním bodem sváru při projednávání balíčku byl bezesporu systém hodnocení rizika, který jsme pracovně nazvali černou listinou. Levicoví poslanci se totiž rozhodli jít daleko nad rámec původního návrhu Komise a celý balíček tak posunuli do podoby, kdy má pramálo společného se záměrem snížit počet nehod na našich silnicích“.
 
Zmíněný systém by skutečně byl jakýmsi černým seznamem nebo chcete-li instrukcemi pro policisty, které vozidlo vybrat k silniční prohlídce. V tomto bodě zatím nejde o pravidelné technické kontroly přezdívané u nás STK, ale o situace, kdy účastníka silničního provozu policie zastaví přímo v provozu. Taková prohlídka je pak namířena především proti vozidlům viditelně ohrožujícím bezpečnost dalších účastníků silničního provozu například nefunkčními světlomety, nedostatečným upevněním nákladu nebo zatížením nad rámec povolené nosnosti. Z logiky věci tak jde o nedostatky, které policisté odhalí pohledem, a mohlo by se zdát kontraproduktivní stavět mezi oko policisty a závadné vozidlo evropská nařízení. Nikoliv pro Komisi, socialistické a zelené europoslance. 
 
Ti naopak vidí evidentní potřebu zřídit černou listinu, na které by nebyla uváděna konkrétní závadná vozidla, ale jejich vlastník podle toho, zda a kolik závad bylo v minulosti u jeho vozového parku odhaleno. Policisté by pak při rozhodování, které vozidlo má být podrobeno silniční kontrole, měli přednostně vybrat to provozované podnikem s vysokým rizikovým profilem. „Kromě toho, že si nedovedu představit, jak policisté stojí u krajnice a z projíždějících aut vybírají ta, jejichž vlastník byl v jisté databázi označen jako rizikový, vidím v návrhu Komise závažnější nedostatky. Ačkoliv by systém skutečně vytvořil tlak na nepoctivé společnosti, které neinvestují dostatek prostředků do svého vozového parku, je otázkou, zda jde o jediné či správné řešení, jak přispět ke zvýšení bezpečnosti silničního provozu. Prvně si nemyslím, že by Evropská komise v Bruselu věděla lépe než policista stojící na místě v daném členském státě, které auto vybrat ke kontrole. Navíc by podle tohoto samého legislativního návrhu měl vzrůst celkový počet silničních kontrol a policie by měla mít pravomoc poslat auto na podrobnou technickou prohlídku, kterou bude muset zaplatit jeho provozovatel. Toho bude takové zjišťování stát nejen čas, ale i nemalé peníze. I při neexistenci systému hodnocení rizika považuji takový trest za dostatečný a odmítám, že by další represe přispěla ke zvýšení bezpečnosti. Černá listina navíc jasně diskriminuje podniky provozující vysoký počet vozidel, u nichž je logicky vyšší i absolutní počet možných nedostatků. To je matematika prvního stupně základní školy. A pokud se na listinu jednou dostanete, jen těžko se z ní budete dostávat pryč, jelikož Vaše vozidla budou v jednom kuse kontrolována,“ podotýká Oldřich Vlasák.
 
V závěru pak dodává: „Z toho důvodu jsem spolu s dalšími poslanci podal pozměňovací návrhy jdoucí proti pohledu ČSSD, který nejen v rozporu s Ministerstvem dopravy České republiky podporuje zmíněnou černou listinu, ale navíc ji požaduje dále rozšířit i na kontroly STK. Poslanci za stranu Zelených pak vše doplňují návrhem udělat pro vybraná auta STK povinné každý rok. Voličům a především podnikatelům tak dávají jasnou zprávu: Auta prodejte, nepodnikejte, protože kdo nic nemá, u toho nemáme co kontrolovat.“   
 
Ing. Oldřich Vlasák
 místopředseda EP
 zastupitel statutárního města

Tento článek je uzamčen

Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PL

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

autor: ODS

MUDr. Ivan David, CSc. byl položen dotaz

Hlasování

Vážený pane doktore, z medií vyplývá, že jste v EU Parlamentu hlasoval pro "Chat Control", tedy další ze stupínků směrem k omezování svobody slova. Těžko to obhajovat. Velmi mě proto překvapilo, že jste údajně svůj hlas připojil. Můžete prosím vysvětlit tento svůj postoj. Chtěl bych věřit alespoň čá...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:

Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Potůčková (STAN): Napsali, zachechtali se a plácli si na vzájemné nevydání se soudu

22:31 Potůčková (STAN): Napsali, zachechtali se a plácli si na vzájemné nevydání se soudu

Komentář na svém veřejném facebookovém profilu k programovému prohlášení rodící se vlády.