„Patříme ke světovým unikátům,“ říká letecký publicista

24.03.2023 16:20 | Rozhovor

„Myslím, že široké portfolio letadel a ostatních výrobků leteckého průmyslu, které jsme vyráběli, nebo stále vyrábíme, patří, vzhledem k velikosti země, ke světovým unikátům,“ říká letecký publicista Petr Kolmann v rozhovoru nejen o slavné historii českého leteckého průmyslu. To, že i po více jak sto letech máme na co navazovat, je podle něj především výsledek zlatých českých, moravských a slezských rukou a také obchodníků, protože jedna věc je něco vyrobit a druhá pak to prodat. „Letadla vyrobená v České republice létají opravdu v řadě států světa, ale v porovnání s předními světovými výrobci je to jen zlomek produkce. Ovšem na tak malý stát a naše možnosti to je určitě velký úspěch,“ říká Kolmann.

„Patříme ke světovým unikátům,“ říká letecký publicista
Foto: Petr Kolmann
Popisek: Ukázku z bojů za první světové války v podání Leteckého muzea Metoděje Vlacha v Mladé Boleslavi

ČR je jednou z mála zemí, která se může pochlubit velmi dlouhou tradicí leteckého průmyslu. Co bylo podle vás tím největším impulsem, že se v naší zemi začalo toto průmyslové odvětví rozvíjet?

To je trochu složitější otázka. Určitě tomu napomohla souhra náhod a vývoj tehdejší politické situace. V dobách Rakouska-Uherska patřily české země z leteckého pohledu k poměrně zaostalým. Snahy českých průkopníků před první světovou válkou stály a padaly s jejich umem a nadšením. Letecká výroba i letiště ještě v dobách první světové války v českých zemích téměř neexistovaly. Byli však Češi, kteří sloužili u rakousko-uherského letectva, ať již jako piloti, či pozemní personál. Právě ti vytvořili již na konci října 1918 základ letectva samostatného státu. Uvědomovali si sílu letectva pro nově vzniklý stát a na tom mělo zájem i vedení republiky. Zpočátku byly tlaky na vytvoření závislosti na Francii i v oblasti letectví. Současně vznikali i letečtí výrobci. Ti začínali velmi skromně a jejich první výrobky vznikaly z vlastní iniciativy. Naštěstí se vedení republiky velmi rychle rozhodlo jít cestou samostatnosti v otázce letecké techniky a výzbroje. To mimo jiné znamenalo i zadávání zakázek na vyzbrojení vojenského letectva. Je třeba přiznat, že to nebylo tak jednoduché, jak jsem to teď nastínil. Jednak bylo složité získat povolení k letecké výrobě a obdobné to bylo i se získáním zakázky od eráru. Z historie víme, že některé objednávky byly spojeny i s různými formami lobbování. Musíme si však uvědomit, že v té době mimo stát si nikdo jiný letadlo nekupoval, a tak státní zakázka od ministerstva obrany nebo ministerstva veřejných prací byla nutná pro další chod firmy. Postupem času se výrobci většinou vždy nějak dohodli a rozdělili si sféry zájmu. Velmi neradi pak viděli novou konkurenci, která přišla ve třicátých létech, a to i přesto, že počet nových firem velmi striktně reguloval stát. Z dnešního pohledu je důležité, že firmy se stále rozvíjely a vytvořily základ československého leteckého průmyslu.   

Kdybyste měl vzpomenout tři největší historické milníky ve vývoji leteckého průmyslu v naší zemi, které byste vyzvedl především?

Dovolil bych si zmínit čtyři. Jednak to byl již zmiňovaný počátek, kdy byla podpora výrobců formou zakázek a snaha o to zabezpečit si výzbroj, ale i dopravní letadla od domácích výrobců.

Tento článek je uzamčen

Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PL

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

autor: Karel Výborný

USA a Evropa

K čemu dobrému bude, když budeme hrát proti USA tvrdě? Prospěje to něčemu? Čemu? Co když se třeba pak USA rozhodne opustit NATO? Dokážete si představit, že by fungovalo bez USA?

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:

Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

SPD chce kvůli bitcoinům mimořádnou schůzi sněmovny

18:28 SPD chce kvůli bitcoinům mimořádnou schůzi sněmovny

Jedou v tom všichni, jak ODS, tak koalice SPOLU i STAN, říká Tomio Okamura nad auditorskou zprávou k…