„Prahu řídí novodobí svazáci, tlachalové bez zkušeností. Máme recept jak na drahé energie,” vysvětluje Jaroslav Ďuriš, lídr hnutí Praha bez chaosu

30.08.2022 18:58 | Rozhovor

Konec aktivistického řízení hlavního města bez jakékoli koncepce. To slibuje lídr kandidátky hnutí Praha bez chaosu a bývalý dlouholetý šéf pražského dopravního podniku Jaroslav Ďuriš. Má jasnou představu, co je třeba v Praze změnit, jaké velké projekty zahájit a jak ulevit městské dopravě. Praha bez chaosu se podle něho zabývá též energetickou krizí a nabízí Pražanům konkrétní krok, jak výrazně ulevit s cenami energií.

„Prahu řídí novodobí svazáci, tlachalové bez zkušeností. Máme recept jak na drahé energie,” vysvětluje Jaroslav Ďuriš, lídr hnutí Praha bez chaosu
Foto: Hans Štembera
Popisek: Jaroslav Ďuriš, lídr kandidátky Praha bez chaosu a bývalý generální ředitel DPP

Co vás vedlo k rozhodnutí přejít z byznysu a zapojit se aktivně do politiky?

Naštvání. Uvědomil jsem si, že se v Praze celé volební období v rámci infrastrukturních projektů nedělalo nic. Pan radní pro dopravu Scheinherr se profiloval na tom, jak zachrání Libeňský most a za čtyři roky ve funkci zařídil jenom to, že se tam zrušila pomalá jízda tramvají. Tahle bychom mohli mluvit o všem. Místo reálných projektů se řeší, jaké budou nátěry vozidel dopravního podniku, jestli na Silvestra bude ohňostroj nebo zda se pan primátor vyfotí s menstruačním kalíškem. Problémy města a dopravu však neřešili. Možná ještě hůř, protože to, do čeho se pustili, jsou samé zmatečné a komplikující věci jako rozšiřování cyklopruhů kdekoli je napadne. Včetně takových nesmyslů, že cyklopruh vede souběžně vedle již existující cyklostezky nebo v místech, kam by svéprávný cyklista nikdy nevjel v rámci zachování zdraví a života. Je toho strašně moc. 

Amatérský způsob řízení města a zvláště dopravy vedl k tomu, že jsme se o všem začali bavit, postupně získávali větší okruh lidí ochotných se zapojit, větší a větší podporu a výsledkem je hnutí Praha bez chaosu, které postavilo kandidátku jak na magistrát, tak na některé městské části. Pevně věříme, že si občané hlavního města uvědomí, že s Piráty a hnutím Praha sobě žádná změna nemůže nastat. 

Anketa

Hlasoval/a byste jako poslanec/poslankyně pro vyslovení nedůvěry vládě?

98%
1%
hlasovalo: 38963 lidí

Vzhledem k tomu, že jste se pustili do budování nového politického subjektu, nemáte tedy ani přílišnou důvěru k jiným stranám, které dříve Prahu řídily? 

Dá se to tak říct, protože vezmeme-li jednu stranu podruhé, tak ČSSD a KSČM vůbec nemají šanci překročit pětiprocentní hranici, TOP 09 už ve vládní koalici je a byla a snad krom roku 2014 a pana primátora Hudečka se ta strana nijak nepředvedla. Podle mého názoru nejsou ani bez viny na stávající kauze Dozimetr, která osciluje dopravním podnikem a magistrátem. O hnutí STAN asi nemá smysl se vůbec bavit, protože pan Hlubuček je první a snad i poslední náměstek primátora, kterého policie odváděla v poutech. Co se týče ODS, která je považována za favorita pražských voleb, pan docent Svoboda už primátorem byl a nedopadlo to také zrovna dvakrát dobře. Proto jsme šli cestou nového hnutí založeného na odbornosti a zkušenosti. 

Už dříve jste uváděli, že jako Praha bez chaosu největší problém současné Prahy vidíte dopravu. Vedle dopravy jde ještě o něco?

Nekoncepčnost řízení dopravy a to, že se dlouhé roky se nic neděje s velkými dopravními stavbami nás vedly k tomu, že jsme hnutí Praha bez chaosu zakládali. To jsme ještě netušili, co přijde na počátku tohoto roku, tedy velká energetická krize se všemi jejími dopady, které podle mého názoru zdaleka nedosáhly svého vrcholu v tom, co všechno se dá očekávat. Proto se hodně věnujeme také energetice.

Energetiku ještě probereme, ale zůstaňme u dopravy. Parkování je ve městě obrovský problém, lidé dojíždějící do Prahy nemají kde auta nechat. Lze toto efektivně a realisticky vyřešit?

Určitě ano, ale jsou to dlouhodobá řešení, to není možné ze dne na den. Připomenu však, že na namalování cyklopruhů šla miliarda korun! Pokud by se tato miliarda využila na jeden parkovací dům, je to několik stovek vozidel, která by nemusela zajíždět do centra Praha a zoufale hledat místo k parkování, které stejně nenajdou. Parkování v Praze si žádá dlouhodobé řešení, vytváření parkovacích ploch na okraji města. Bez hledání možností a budování záchytných parkovišť na okraji města neexistuje šance, jak situaci zlepšit. 

Zabýváte se koncepcí vývoje města do budoucna? Poslední roky spíše bylo zvykem hasit aktuální problémy a co bude za pět, deset let, to šlo mimo pozornost vedení magistrátu.

Ano, do teď žádná dlouhodobá a všeobecně přijímaná koncepce rozvoje města neexistuje. Je potřeba na tom začít tvrdě pracovat a najít shodu napříč, aby nedocházelo k upřednostňování různých parciálních zájmů některých stran. Vede to k tomu, že jedni říkají “okruh teď stavět budeme, protože ministr dopravy je ze stejné strany jako primátor”, anebo naopak s okruhem nijak nepohnout a tvrdit, že na vině je vláda, jejíž vedení se nemá s vedením magistrátu v lásce. Takové animozity v tak zásadní věci jako okruh přijdou velmi krátkozraké. Doprava je něco podobného jako v lidském těle krevní oběh. Stejně jako je krevní oběh zásadní pro lidské tělo, je doprava zásadní pro město.

Dlouho nebylo v Praze slyšet o vývoji projektu metra D. Jak to se čtvrtou linkou vypadá?

Za poslední čtyři roky se na projektu metra D udělalo strašně málo. Na tomto projektu jsem pracoval už já v době, kdy jsem byl generálním ředitelem a předsedou představenstva Dopravního podniku hlavního města Prahy a připravovali jsme to už v době, kdy se pracovalo na prodloužení linky A. Tehdy jsem předpokládal, že by metro D mohlo být otevřeno v roce 2024. Dnes je jasné, že k tomu nedojde, teď se mluví o roce 2029, což je o pět let déle. Sám v dopravním podniku nejsem šest let, tak mi přijde, že za tu dobu se toho mnoho nezměnilo. 

Čím to je, že projekty prodlužování a dalších linek metra nabírají taková zpoždění?

Jde o kompilaci několika důvodů. Tím zásadním je legislativa, protože svět velkou liniovou stavbu v České republice je nadlidský úkol. Ve srovnání s vyspělou Evropou je to několikanásobně komplikovanější, složitější a dlouhodobější než v jakémkoli jiném západoevropském státě. Proto se musí v tomto odvětví pohybovat jedině odborník a k tomu velmi trpělivý. Je to o nervy. Lidský kapitál je také mimořádně důležitý, protože takový projekt nemůže připravit nikdo, kdo se tím v životě nezabýval. Na tom jsou potřeba odborníci z oblasti dopravní infrastruktury. 

Praha měla několik primátorů, kteří byli původním povoláním lékaři. Pavel Bém, Bohuslav Svoboda a konec konců i současný primátor. Nikdo by si netroufl zpochybňovat jejich lékařskou odbornost, protože medicína je vysokoškolský obor. Jenže doprava je také vysokoškolský obor a je stejně zásadní a složitá jako medicína. Do dopravy mluví každý, ale do medicíny si to nikdo netroufne. 

Sám jste prve řekl, že energetika je v současné chvíli nejdůležitějším tématem současnosti. Co k tomu všeobecně říci?

Podle mého názoru ještě ani pořádně nevíme, kam jsme se dostali. Jde o nejhorší krizi od druhé světové války. Tím horší je, že jako stát nemáme vedení, které by chtělo co chce a kam jdeme. Kolébat veřejnost tím, že máme plné zásobníky, když to jednak není pravda a nadto ani většina toho plynu není naše, to zcela nezodpovědné a nepřijatelné. Nikdo neřeší nejchudší a sociálně nejslabší vrstvy obyvatelstva. Všechno to bude mít drastické dopady a nikdo netuší, kde se to zastaví. Pan premiér nám řekne, že vývoj cen elektřiny je horší než jsme čekali, ale to přece všichni víme. Šéfka sněmovny lidem poradí, že si mají pořídit dva svetry. To také každého dopředu napadne, od toho tu vládní představitele nemáme. Ti mají řešit příčiny, mají se zabývat tím, co bude v zimě. Podívejme se do Německa, na Slovenska, do Maďarska či Řecka. Všude to řeší, všude se hledají cesty, jen u nás to neřeší nikdo. Zima je tu za pár týdnů a jestli ten dostupný plyn vydrží do prosince, tak přeháním. A pokud nějaký další bude, lidé stejně nebudou schopni ho zaplatit. Současná situace vyžaduje krizové manažery. Lidé, kteří v životě nezažili krizovou situaci a jen čekají jak to dopadne, jsou pro vedení státu i města katastrofa. 

Jak je na tom Praha z hlediska energií, má magistrát páky na to, aby Pražanům ulevil?

Kompetence jsou samozřejmě omezené, ale konkrétní věc se nabízí. Pomůžu si příměrem. Dopravní podnik je akciová společnost stejně jako Pražská plynárenská, obě společnosti jsou stoprocentně vlastněné městem. Dopravní podnik desítky let poskytuje regulovanou službu na skvělé úrovni, kterou město ze svého rozpočtu dorovnává. Kdežto Pražská plynárenská se dlouhé roky chová jako komerční subjekt, který vydělává na svých klientech, což jsou obyvatelé města. Zaráží mě, že půl roku po vypuknutí této krize ještě nikdo neřeší, jak by Pražská plynárenská mohla obyvatelům Prahy pomoci. Místo toho jim vyhrožuje různými dopisy, které jim rozesílá na hraně zákona. Měli bychom Pražskou plynárenskou v této situaci přestat vnímat jako někoho kdo vydělává miliardy, ale naopak by měla občanům pomoct. To je jeden konkrétní příklad, co s drahými energiemi v Praze dělat. 

Anketa

Je finální podoba Síkelova úsporného tarifu dostatečná?

hlasovalo: 17662 lidí

Zatím to však na pražském magistrátu nikoho nenapadlo…

Jsme svědky aktivistického způsobu vedení města, který Piráti a Praha sobě předvádí. Ve vedení Prahy sedí lidé, kteří v životě nepracovali, neřídili žádné zásadní provozy a mají pocit, že všechno půjde samo, protože to samo šlo doteď. Nikdo z nich si neuvědomuje, kolik práce to odborníky před nimi stálo, aby to dostali do funkčního stavu.

Vnímá to většina Pražanů stejně? Nebo jinak, měli možnost se podle vás za poslední čtyři roky poučit?

Doufám, ale ukážou to až volby. Sám mám obrovské množství kontaktů, přátel, obchodních partnerů a kolegů a s kýmkoli mluvím, ten vyjadřuje naději, že toto aktivistické vedení Prahy skončí. Věřím proto, že to Pražané vidí a tento názor projeví ve volbách. Do vedení musí nastoupit odborníci a zkušení manažeři. 

Pokud jde o vaše hnutí Praha bez chaosu, máte v programu nějaké dlouhodobé projekty, který by se mělo dostat zvýšeného zájmu?

Jednoznačná priorita je metro. Systém by měl fungovat tak, že jakmile se dokončí jeden nový úsek, okamžitě se musí začít kontinuálně pracovat na dalším úseku. Metro je páteř hlavního města. Za další jde pochopitelně o rozvoj tramvajových tratí. Mimochodem, když se teď primátor Hřib chlubí, co všechno postaví v Praze za další čtyři roky, když bude zvolen, tak všechno to jsou projekty, které jsem připravoval já před šesti lety… Chlubí se cizím peřím a na poslední chvíli se snaží zachraňovat situaci a říkat, že začne něco budovat. Co se týče dalších věcí, rozhodně je nutné pracovat na rozšíření používání elektrobusů a hlavně parkovacích domů na okrajích města, o kterých jsem už mluvil.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Radim Panenka

Mgr. Ing. Taťána Malá byl položen dotaz

znásilnění

Dobrý den, prý pro novou definici znásilnění hlasovalo 169 poslanců. A co ten zbytek? To byl někdo proti? Zajímalo by mě kdo. A ještě víc by mě zajímalo, jak to bude vypadat v praxi. Jak bude oběť prokazovat, že říkala ne? A zvyšují se s novelou i tresty za znásilnění, protože když občas slyším o ně...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Český lev a dva ocasy... Přestřelka pokračuje. Konečná posílá Černochové trochu jiné tričko

19:39 Český lev a dva ocasy... Přestřelka pokračuje. Konečná posílá Černochové trochu jiné tričko

Jak je to podle průzkumu se spokojeností lidí v ČR se členstvím v EU? I o tom mluví v rozhovoru euro…