Ekonom Ševčík: Chce to nového guvernéra

12.04.2022 16:46 | Rozhovor

Rozhodnutí vlády snížit spotřební daň u pohonných hmot je správným krokem, jen mělo přijít rozhodně mnohem dříve. „Vidíme, že některé zákony je schopna schvalovat prakticky přes noc, ale jakmile se jedná o české občany a o jejich dobro, tak jim to trvá překvapivě dlouho. Může tam hrát roli i to, že vláda chce vybrat na spotřebních daních více peněz,“ myslí si ekonom Miroslav Ševčík, proděkan Národohospodářské fakulty VŠE v Praze. Podle jeho odhadů se totiž rozhodnutí vlády projeví v poklesu příjmů do státní kasy až na úrovni tří miliard korun. „Nemyslím si, že zastropování marže obchodníkům s pohonnými hmotami povede k nějakému radikálnímu snížení cen pohonných hmot. Každý zásah do tržního mechanismu je velmi nebezpečný a může vést až k vytváření nedostatků,“ reaguje na další z vládních nápadů docent Ševčík, který působí také jako ekonomický expert Trikolóry.

Ekonom Ševčík: Chce to nového guvernéra
Foto: Daniela Černá
Popisek: Miroslav Ševčík, vysokoškolský pedagog a ekonomický expert hnutí Trikolóra

Jak si vysvětlujete fakt, že se vláda Petra Fialy nakonec rozhodla pro snížení spotřební daně u pohonných hmot, což původně radikálně odmítala?

Osobně jsem zmiňoval tuto možnost již v polovině března letošního roku. V rozhovoru, který vyšel v ParlamentníchListech.cz, jsem poukazoval, že nejjednodušším řešením pro vládu je snížení spotřební daně z benzínu a nafty. Je to administrativní opatření, které se dá aplikovat velmi rychle a dá se velmi dobře kontrolovat i ze strany státních institucí. Fakt, že se k tomu vláda premiéra Fialy nakonec rozhodla, připisuji vzrůstající nespokojenosti občanů České republiky, kteří neviděli žádná protiopatření na rostoucí inflaci, která k nám byla částečně „dovezena“ z EU kvůli očekáváním dopadů Green Dealu a samozřejmě kvůli válce, která probíhá v současné době na Ukrajině.

Spotřební daň se sníží o 1,50 Kč za litr. Je to podle vás dostačující? Odrazí se podle vás toto snížení vůbec na koncové ceně pro motoristy? 

Snížení spotřební daně by mohlo být razantnější u benzínu. Na čerpacích stanicích je v současné době dražší nafta. Tam však narážíme na hranici spotřební daně, která je nám určena jako minimální z Evropské unie, tj. 0,33 eur za litr. Osobně si myslím, že vláda mohla jít u benzínu klidně ještě o jednu korunu až 1,50 Kč na litr níže, to znamená snížit spotřební daň celkově o tři až čtyři koruny za litr. Při tomto snížení spotřební daně by se to na konečné ceně pro motoristy mohlo přece jenom projevit. Zároveň by se také mohly projevit snižující se ceny ropy na světových trzích. V konečném důsledku bychom se mohli dočkat po snížení spotřební daně ceny pod 40 Kč za litr u benzínu a okolo 40 až 42 Kč za litr u nafty. Samozřejmě bude vše mimo jiné záležet na vývoji války na Ukrajině.

Vláda zároveň rozhodla o tom, že snížení spotřební daně nastane až v červnu a bude platit jen do září. Proč došlo podle vás k tak velké časové prodlevě?

Osobně si myslím, že vláda toto nařízení mohla realizovat již od 1. května 2022. Vidíme, že některé zákony je schopna schvalovat prakticky přes noc, ale jakmile se jedná o české občany a o jejich dobro, tak jim to trvá překvapivě dlouho. Může tam hrát roli i to, že vláda chce vybrat na spotřebních daních více peněz. Je zřejmé, že navrhované snížení spotřebních daní u nafty a benzínu se projeví ve snížení výběru. Za období, kdy bude snížena daň, tedy červen až září 2022, se kumulovaně na této dani vybere o cca dvě a půl až tři miliardy Kč méně. V současné době se na spotřební dani z minerálních olejů vybírá cca šest až šest a půl miliardy Kč měsíčně.

Kdybyste měl vládě poradit, jaký mix konkrétních opatření byste realizoval vy? 

V současné době bych realizoval taková opatření, která povedou bezprostředně ke snížení cen pohonných hmot. A to je jak kombinace snížení spotřební daně, což bych realizoval urgentně, tak i další opatření, která jsou spojená s vyvoláváním očekávání u občanů, která povedou k jejich žádoucímu chování na trzích. Nemyslím si, že správnou cestou je poskytovat např. vojenskou pomoc na úkor občanů České republiky. Důležité je realizovat co nejdříve snížení spotřební daně u benzínu a nafty.

Ministr financí Zbyněk Stanjura mluvil o tom, že je nespokojený s výsledem marží pumpařů. Podle jeho slov byly vysoké a svědčí o zneužití situace spojené s válkou na Ukrajině. Co si o tomto výroku myslíte? 

Marže pumpařů nezůstaly samozřejmě beze změn. Dílčím způsobem se u některých benzínových čerpacích stanic mohly zvýšit, ale nejvíce zvýšili své marže zpracovatelé ropy, např. MOL a PKN Orlen (Benzina). Takže tu chybu bych neviděl tolik u pumpařů jako u těch, kteří u nás ropu zpracovávají. V každém případě ale téměř u všech obchodníků s pohonnými hmotami dochází k tomu, že berou v potaz válečný konflikt na Ukrajině. I z toho důvodu si myslím, že tato válka by měla skončit co nejdříve tak, aby nepřiváděla do sociálních potíží velké skupiny lidí nejen na Ukrajině, ale i občanů České republiky, protože se nejistota a další negativa samozřejmě přenášejí i k nám.

Tento článek je staršího data a je dostupný pouze pro předplatitele. Předplatné můžete vyzkoušet zdarma, nebo zakoupit, zde:

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Karel Výborný

Zajímá mě, co si přeje ODS?

Protože vy na jednu stranu tvrdíte, že: ,,Zdá se, že si voliči nepřejí další federalizaci EU, bezbřehou migraci a ničení konkurenceschopnosti a životní úrovně radikální zelenou ideologií vtělenou do Green Dealu. To je nadějná zpráva." Jak ale vysvětlíte vaše spojení s Lidovci a TOPkou? Nemyslíte, že...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:

Jinde na netu:



Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Co řekne „Ursula“, na tom tak moc nezáleží. Ivan David o Bruselu po volbách

11:12 Co řekne „Ursula“, na tom tak moc nezáleží. Ivan David o Bruselu po volbách

Od eurokomisaře se žádá, aby nehájil zájmy své domovské země, připomíná Ivan David. Proto by podle n…