Kandidát do Senátu Lukáš se opřel do aktivistů komplikujících stavbu dálnice: Pořád stejná skupina tří lidí. Předhazují nám křečky, medvědy, rysy, žáby

21.09.2018 14:02

ROZHOVOR „Aby někteří prodávali pozemky za málo peněz a další z vypočítavosti za víc, to nemůžeme připustit.“ Libor Lukáš, předseda Sdružení pro rozvoj dopravní infrastruktury na Moravě a také senátní kandidát, předpokládá i díky výsledkům mezinárodní konference, kterou sdružení pořádá, zásadní změnu stavebního práva. Hostem osmého ročníku setkání v Luhačovicích byl i předseda Sněmovny Radek Vondráček. Také od něj sdružení předpokládá podporu v řešení dopravní infrastruktury na Moravě. „Slyší tady, že jsou nám křečci překážkou a vydání stavebního povolení brání skokan skřehotavý. Radek Vondráček je člověk od nás,“ říká Lukáš.

Kandidát do Senátu Lukáš se opřel do aktivistů komplikujících stavbu dálnice: Pořád stejná skupina tří lidí. Předhazují nám křečky, medvědy, rysy, žáby
Foto: Daniela Černá
Popisek: Libor Lukáš, předseda Sdružení pro rozvoj dopravní infrastruktury na Moravě

Na VIII. ročníku mezinárodní konference „Střední Morava – křižovatka dopravních a ekonomických zájmů“ byla zdůrazňována nutnost změny legislativy, přístupu vůči ekologickým spolkům atd. Co z toho, co zaznělo, vy považujete za nejdůležitější?

Nejdůležitějším výstupem je, že jsem ve všech příspěvcích zaznamenal, že rekodifikace stavebního práva je nezbytnou podmínkou dalšího úspěšného tažení při dobudování české dopravní infrastruktury. Shodují se na tom jak představitelé státní moci, tak představitelé samospráv. Z úst paní náměstkyně ministryně pro místní rozvoj jsem zaznamenal, že tento zákon je prioritou současného vedení ministerstva. Je důležité, abychom stavby nepřipravovali patnáct a více let, ale pět až deset let. To se v tuto chvíli neděje. Tento společný hlas zazněl ve všech příspěvcích: změňme to, nenechme se tlačit do kouta od někdy agresivních vlastníků, kteří dělají obstrukce a nechtějí prodat pozemky nebo za ně chtějí neuvěřitelné částky, které jsou de facto neakceptovatelné. Aby někteří prodávali pozemky za málo peněz a další z vypočítavosti za víc, to nemůžeme připustit.

Dlouhodobě kritizujete činnost některých ekologických spolků. Jaká je situace teď?

To je druhá záležitost, která hýbe délkou přípravy staveb. Různé spolky nebo spíš jedinci neskutečnými obstrukčními manýry komplikují proces přípravy nikoli v měsících, ale v letech. Názorná ukázka je dálnice D49, kde deset let bojujeme se stejnou skupinou tří lidí, kteří nám předhazují neustále křečky, medvědy, rysy, žáby a nevím, co ještě všechno. My se tváříme, že je to normální. Většina lidí ale řekla, že to normální není. I na tom byla na konferenci shoda.

Nově se mezinárodní konference účastnili také studenti ze Zlína a z Valašského Meziříčí. Co přesně jste jim nabídli?

Chtěli jsme, aby došlo k prolínání vzdělávacího a praktického života. Aby děcka viděla, kdo jsou ti stavaři, pro které se připravují ve svých povoláních. Naopak jsme šéfům firem chtěli ukázat ty, kteří pro ně budou do budoucna pracovat, ať se zkusí seznámit, aby se informace prolínaly.

Podepsali jste Memorandum o vzájemné spolupráci na projektu Mimoúrovňového křížení 1/50 Kunovice – Uherské Hradiště – Staré Město. Můžete být konkrétnější k této věci?

Vyzvali jsme jak ŘSD, tak kraj, aby se připojily k tomuto memorandu. Projekt by výrazným způsobem pomohl odclonit současnou křižovatku. Považuji podepsání memoranda také za důležitý výstup konference.

V Luhačovicích jste pořádali už osmý ročník. Když se ohlédnete zpět, jak byste bilancoval výsledky za předchozí léta?

Opakování je matka moudrosti. Každý rok opakujeme mnoho témat a to musíme dělat do té doby, než se naplní vize, tužby, priority nejen města a obcí, ale i celé republiky. Opakování témat je nezbytně důležité, abychom docílili pokroku. Bez těchto setkání by nedošlo k tomu, že už je hotová dálnice, která končí u Otrokovic. Taktéž se všichni snažili, aby dálnice od Brna pokračovala do Zlínského kraje. Nakonec byla. Ale předcházela tomu poctivá práce, houževnatost a tlak místních autorit na pražské vlády, ať už byly jakkoli politicky složené. Tento cíl je vtělen i do těchto konferencí. Aby byly naše zájmy v Praze slyšet, musí konference existovat. Jsem rád, že tomu věnují média pozornost a zprávy dávají veřejnosti, abychom my zase cítili, že nás veřejnost v aktivitách podporuje.

Ve středu byli v Luhačovicích hosty zástupci z ministerstva a předseda Poslanecké sněmovny Radek Vondráček. Do jaké míry věříte tomu, že se například Radek Vondráček bude zabývat situací v dopravě?

Předseda parlamentu je významná persona České republiky. Slyší tady, že jsou nám křečci překážkou a vydání stavebního povolení brání skokan skřehotavý. Radek Vondráček je člověk od nás, myslím si, že problémy, o kterých hovoříme, vnímá velice silně. Tyto všechny impulsy, které k němu směřují, mu musí dávat sílu, aby navrhoval zákony a prosazoval změnu. Pokud on sílu má, tak je to náš spojenec a chtěli jsme mu sdělit, jaké problémy jsou. On je chápe i mimo jednací sál konference.      

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Daniela Černá

Radek Rozvoral byl položen dotaz

koalice

K čemu je, když uspějete ve volbách, když stejně nejste schopni se s nikým domluvit na koalici? Myslím teď hlavně ve sněmovně. Proč si z ANO děláte za každou cenu nepřítele, když by to mohl být potencionálně váš jediný koaliční partner, s kterým byste získali většinu ve sněmovně?

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

„Sám si to prohrál.“ Tvrdá slova na Korčoka. A kdo skutečně pomohl Ficovi…

4:44 „Sám si to prohrál.“ Tvrdá slova na Korčoka. A kdo skutečně pomohl Ficovi…

Vítězstvím Petera Pellegriniho v prezidentských volbách se nám nejbližší národ vymanil z jednostrann…