Koronavirus nesmí zastavit provoz na klíčových pracovištích, říká šéf Správy železnic

31.03.2020 11:02

ROZHOVOR Pandemie způsobená novým typem koronaviru výrazně zasáhla do života každého z nás. Velký vliv měla na fungování celé společnosti, oblast dopravy nevyjímaje. Jaká opatření zavedl kvůli zabránění šíření nebezpečného viru manažer drážní infrastruktury a do jaké míry se změnil chod celé organizace, prozrazuje generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda.

Koronavirus nesmí zastavit provoz na klíčových pracovištích, říká šéf Správy železnic
Foto: Archiv Správy železnic
Popisek: Generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda
reklama
Od kdy se datují první opatření zavedená kvůli velmi rychle se šířícímu koronaviru?
 
Situaci kolem nového typu koronaviru jsme sledovali prakticky od chvíle, kdy se začal šířit v Evropě, zejména v Itálii. Celý postup jsme koordinovali v rámci resortu dopravy; přestože nemáme přímé vlakové spojení s touto zemí, rozhodně jsme nechtěli nic podcenit. Proto jsme už 4. března ve stanicích, ve kterých zastavují mezinárodní rychlíky, rozmístili letáky s informacemi Ministerstva zdravotnictví v češtině a angličtině o tom, co mají cestující dělat, pokud se vracejí z rizikových oblastí a objeví se u nich typické příznaky nemoci COVID-19. Nechyběla samozřejmě ani kontaktní telefonní čísla. Jako další informační kanál jsme využili elektronické odjezdové tabule s upozorněními na aktuální situaci.
 

Anketa

Obstála Evropská unie jako instituce v současné ,,koronakrizi"?

1%
99%
hlasovalo: 30486 lidí
 
Vzápětí ale následovaly další konkrétní kroky…
 
Prakticky okamžitě jsme na všech důležitých nádražích zvýšili intenzitu úklidu ve veřejně přístupných prostorech výpravních budov, velkou pozornost jsme samozřejmě věnovali hygienickým zařízením ve stanicích. Jako další preventivní opatření jsme začali instalovat stojany s dezinfekcí. Těch jsme na více než dvou stovkách nádraží rozmístili téměř tři sta. Nacházejí se také na našich dvou centrálních dispečerských pracovištích a na vybraných ředitelstvích Správy železnic. 
 
 
 
Tím se plynule dostáváme k opatřením, která se týkají přímo vašich zaměstnanců…
 
Omezení vyplývající z vyhlášení nouzového stavu přiměla řadu firem k tomu, aby jejich zaměstnanci začali pracovat z domova. Tolik skloňovaný home office ale budete těžko aplikovat u našich provozních pracovníků, kteří se přímo podílejí na zajišťování bezproblémového železničního provozu. Nejsou to jen dispečeři a výpravčí, ale také zaměstnanci infrastruktury, kteří nastupují ve chvíli, kdy dojde k nějaké mimořádnosti. V pohotovosti musí být například hasiči nebo elektromontéři. Dohromady tak jde o tisíce lidí. 
 
 
Na co jste se tedy u těchto pracovníků zaměřili?
 
Prioritou, samozřejmě, bylo minimalizovat riziko onemocnění na našich provozních pracovištích. Zajistili jsme proto pro ně nezbytné ochranné a dezinfekční prostředky, které jsme následně distribuovali po celé České republice. Současně jsme apelovali na všechny, aby dodržovali všechny hygienické zásady, omezili osobní kontakt a využívali v první řadě telefonickou a elektronickou komunikaci. Změnili jsme také režim při střídání směn. O tom, že za vzniklé situace postupovali všichni velmi zodpovědně, svědčí fakt, že pokud došlo kvůli podezření na nákazu koronavirem k přerušení provozu, nebylo to kvůli našim zaměstnancům, ale cestujícím ve vlacích. Za to patří všem už nyní veliké díky.
 
 
Jedním z průvodních jevů nouzového stavu je méně cestujících ve vlacích. Proto nyní jezdí mnohem méně spojů, což může znamenat určitou úlevu pro vaše výpravčí.   
 
I když se to tak může na první pohled zdát, pro naše dispečery a výpravčí se v podstatě nic nemění. Jezdí sice méně vlaků než obvykle, ale provozu je potřeba stále věnovat maximální pozornost. Navíc nesmíme zapomenout na jeden fakt, a to že uvolněné trasy za odřeknuté vlaky osobní přepravy využívají ve velké míře nákladní dopravci, kteří nyní nemusejí čekat na období mimo přepravní špičky, ale naopak mohou operativněji reagovat na požadavky svých zákazníků. Na kolejích proto můžete i během dne vidět mnohem více nákladních vlaků než v posledních letech.
 
 
Jedna z velkých stavebních firem, která působí i na české železnici, oznámila přerušení stavebních prací z důvodu nouzového stavu. Jak to vůbec vypadá u vašich investičních akcí? Pokračují rekonstrukce tratí?
 
Je pravda, že jsme už obdrželi oznámení od některých stavebních firem, že vzhledem k aktuální situaci nemohou zajistit nejen dostatečný počet svých pracovníků, ale také potřebný materiál. Proto nás upozorňují na možnost posunu nasmlouvaných termínů staveb a změny v harmonogramech prací. Tato skutečnost se může projevit na konání plánovaných výluk, které kvůli koordinaci připravujeme i několik let dopředu. Důležité je rovněž zajištění případných objízdných tras. K tomu všemu přihlížíme při hledání řešení jednotlivých případů.
 
Hrozí tedy, že se některé výluky kvůli výše uvedeným důvodům vůbec neuskuteční?
 
Uvědomujeme si, že i taková situace může nastat. Proto u připravovaných nepřetržitých výluk oslovujeme jednotlivé zhotovitele s dotazem, zda budou schopni provést potřebné práce v plánovaných termínech. Stejně tak pokud u aktuálních omezení provozu není jisté, že dojde k realizaci plánovaných prací, ověřujeme možnost předčasného ukončení výluk a zavedení běžného provozu. Na zhodnocení celého stavu v oblasti naší investiční činnosti si ale budeme muset počkat až do doby, kdy se život v celé naší společnosti vrátí do zaběhnutých kolejí. 
 

Jste politik? Zveřejněte bez redakčních úprav vše, co chcete. Zaregistrujte se ZDE.
Jste čtenář a chcete komunikovat se svými zastupiteli? Zaregistrujte se ZDE.

reklama
autor: Barbora Richterová
reklama


Tento článek je již staršího data a diskuse k němu byla uzavřena. Děkujeme za pochopení.

Další články z rubriky

Tvrdá slova znalce islámu Lhoťana: Západ už prohrál. Když si chlapec představí, že bude 40 let hnít v ruské díře...

13:32 Tvrdá slova znalce islámu Lhoťana: Západ už prohrál. Když si chlapec představí, že bude 40 let hnít v ruské díře...

ROZHOVOR „Dokud bude ve Francii liberální demokracie, tak to francouzská vláda nemůže vyhrát, protož…