Nehorázné kraviny, idiotský koncept. Generál Šándor ztrhal myšlenku "Mutti Merkel" na vytvoření evropské armády

21.09.2016 17:45

ROZHOVOR Kauzy okolo protimafiánských útvarů jsou jen další ukázkou špatné práce a morální úrovně určitých politiků, kteří namísto toho, aby bezpečnostní složky kultivovali, tak je svými prohlášeními pouze destabilizují, myslí si bývalý šéf vojenské zpravodajské služby a nynější bezpečnostní expert Andor Šándor. K tématu ochrany schengenských hranic pak říká: “Evropská unie koná opět podle hesla příliš pozdě a příliš málo.“

Nehorázné kraviny, idiotský koncept. Generál Šándor ztrhal myšlenku "Mutti Merkel" na vytvoření evropské armády
Foto: Hans Štembera
Popisek: Generál Andor Šándor
reklama

Veřejnost nyní dost překvapila zpráva, že by měl odejít od policie ze zdravotních důvodů náměstek policejního prezidenta Zdeněk Laube, který zastřešoval spojení dvou protimafiánských útvarů, které vyvolalo málem vládní krizi. Některá média v této souvislosti spekulují, že se jedná o ústupek ČSSD hnutí ANO, jež spojení obou útvarů odmítalo, další komentátoři zas tvrdí, že Laube splnil svůj nesnadný úkol a odešel, aby nebyl překážkou ve spolupráci dvou jednotek, mezi kterými byla dříve velká rivalita. Může to tak být anebo k tomu existují i zcela jiné důvody?

Já opravdu nevím, jestli je generál Laube skutečně nemocný. Pokud by tomu ale bylo tak, jak spekulují některá média, byl by to další neblahý důkaz, jak se politici nevhodně vměšují do organizování české policie. Za strukturu české policie odpovídá policejní prezident ministru vnitra a jiné zásahy z vnějška jsou naprosto nepřípustné. Uvědomuji si ale, že takové věci se mohou dít potom, co byla zpolitizována policejní reforma, když se rušil Útvar pro odhalování organizovaného zločinu (ÚOOZ) a rezignoval plukovník Šlachta. A jestli generál Laube odchází poté, co odvedl „černou práci“, je to spíše na vysvětlení od policejního prezidenta či ministra vnitra.

Situace v kauze policejního ředitele Tuhého se nyní zcela obrátila. Ten byl nejprve, po sloučení dvou protimafiánských útvarů, nařčen některými politiky z hnutí ANO, že to udělal zcela záměrně, aby se zametly stopy v  politických kauzách ČSSD. Potom ho dokonce jeden z důstojníků ÚOOZ obvinil v médiích, že ze sim karty jeho příbuzných byl varován před zatčením podnikatel Tesařík, který figuruje v údajném případu korupce. Nyní po prověření mělo vyjít najevo, že tato informace byla zmanipulována a vyšetřováni mají k tomu být, podle serveru Echo24, i Robert Šlachta a vrchní státní zástupce Ivo Ištván. O čem svědčí tyto informace? A dá se při vyšetřování velkých korupčních kauz v Česku ještě někomu vůbec věřit?

To opět svědčí jen o tom, že máme stále snahu věci kolem policie a státního zastupitelství politizovat. Pokud by státní zastupitelství bezchybně pracovalo, není možné, aby se sporné případy, jež se vyšetřovaly před policejní reformou, nedaly dotáhnut do konce. Ti lidé, kteří za těmi vysokými hrami stojí, si musí uvědomit, že policie musí být nestrannou pro občany, aby ti jí mohli věřit, že se pokusí vyšetřit veškeré případy včetně různých mafiánských „prasáren“ a nebudou se zametat pod koberec kauzy podle přání vlivných politických stran. Je to jen další ukázkou špatné práce a morální úrovně určitých politiků, kteří namísto toho, aby bezpečnostní složky kultivovali, tak je svými prohlášeními pouze destabilizují, což se v konečném důsledku nám občanům vůbec nevyplatí.

Ministři Chovanec a Andrej Babiš chtějí zřídit dva nové bezpečnostní útvary, jež by se zabývaly vyšetřováním velkých daňových podvodů a úniků. Zatímco ministr vnitra usiluje o vytvoření finanční policie, šéf hnutí ANO bych chtěl tuto pravomoc poskytnout celní správě. Nebudou si tyto dva útvary konkurovat a nebude mezi nimi docházet ke stejné rivalitě a sporům jako u protimafiánských útvarů, zvláště když oba celky mají spadat pod zmiňované ministry, kteří ještě nedávno proti sobě tvrdě vystupovali? Je to vhodné řešení?

Zrušení finanční policie za ministra Langera bylo určitě chybným krokem, protože ta se zabývá opravdu důležitou činností – odhalováním hospodářské kriminality. Měla k tomu vytvořené i podmínky – možnost odposlechů a podobně. Myslím si, že by tento útvar měl působit raději při policii než na Generálním ředitelství cel. Docházelo by tak ke zbytečnému tříštění sil. Oba ministři by měli také tuto záležitost řešit standardním způsobem, někde se sejít a domluvit se na postupu. Je chybou takové věci řešit nejprve přes média, i když tomu rozumím – přece nás teď čekají dvoje volby.

Někteří komentátoři vidí požadavky na zřízení obou jmenovaných útvarů, jež se budou zabývat závažnou hospodářskou kriminalitou, také jako způsob obou velkých stran – ČSSD a hnutí ANO - dostat se k velmi citlivým údajům a získat tak přes ně další kus moci. Může tomu tak skutečně být? Nejedná se tedy jen o zkvalitnění boje proti daňovým únikům?

Kdyby tomu tak skutečně bylo, měli bychom nefunkční policii, státní zastupitelství a de facto i celý stát a všechno by bylo odvislé od zlovůle některých politiků. To bychom to mohli tady zavřít a jít někam jinam. Já si nemyslím, že u nás existuje až tak katastrofický scénář. Doufám, že se najdou lidé, kterým půjde i o spravedlivou věc. Nechce se mi zatím věřit, že by to opravdu fungovalo tak, že část bezpečnostních složek dodává citlivé údaje ministru Chovancovi a jiná část zas Andreji Babišovi. To bych se už z Česka asi odstěhoval (úsměv).

Ve zprávě BIS zveřejněné počátkem září se objevily informace, že Česku hrozí daleko vyšší nebezpečí teroristického útoku než vloni. Údajně mělo u nás působit i sedm radikálů napojených na IS. Domníváte se, že čím více bude IS ztrácet vliv na Středním východě, tím více se bude zaměřovat na útoky v Evropě? Budeme více ohrožení i v ČR, a co proti tomu dělat?

Islámský stát, co se týká rozsahu území, určitě ztrácí, to ale neplatí o jejich ideové dimenzi, ta spíše nabývá a bohužel i ve státech západní Evropy. My nejsme určitě z obliga, protože jsme například dodávali zbraně kurdským Pešmergům, kteří úspěšně bojují proti IS. Daleko větší problém ale vidím v tom, když si ty problémy budeme způsobovat sami provokativními akcemi ve stylu a la Konvička. Kdy si začneme u nás radikalizovat tu nepočetnou skupinu muslimů, která sice není bez problémů, ale není zatím nebezpečná. I v ní se pak může najít člověk, který se zblázní, a provede odvetnou teroristickou akci.

Trochu jsem z té zprávy BIS na rozpacích, nevím, jestli se jednalo jen o domněnky nebo potvrzená fakta. Pak by ty lidi museli předat policii. Myslím si, že ale není důvod se nějak strašit, za druhé není možné si myslet, že k takové tragické události u nás nemůže nikdy dojít.

EU oficiálně zřídila v září pohraniční a pobřežní jednotky, které by měly začít lépe střežit hranice schengenského prostoru. Mohly by se tak doplňovat už s fungujícími Battle Groups, menšími útvary rychlého nasazení. Myslíte si, že toto opatření bude prospěšné a začne v nejbližší době fungovat? Omezí se tím i příliv nelegálních migrantů a teroristů, kteří se často s nimi dostávají do Evropy?

Evropská unie koná opět podle hesla příliš pozdě a příliš málo. Dát peníze Bulharsku a vyslat tam pohraničníky moc neřeší, jen to ukazuje na fakt, že ti pánové a dámy ve vedení EU asi neznají mapu Evropy nebo ji nechtějí znát. Migrace k nám směřuje z mnoha dalších míst, nejenom z Balkánské cesty, ale i z tureckého pomezí a teď především z Afriky, zejména z Libye, a to přes Itálii, která na to velmi hlasitě upozorňuje stejně jako Řekové, ale nikdo s tím nic nedělá. Prostě zas tu máme z EU polovičaté řešení, které přichází ex post. A pokud se zvedne další vlna migrace, podobná té loňské, tak žádná taková pohraniční stráž s tím nic neudělá.

Vámi zmiňované Battle Groups jsou vlastně k ničemu, jsou to jednotky k operacím do konfliktů nižší intenzity a od roku 1998, kdy byly vytvořeny, ještě nikdy nezasáhly. Perličkou je, že když měly ty české vojenské oddíly v rámci Battle Groups pohotovost, tak si dojednaly za 28 milionů korun dopravu s ukrajinským letectvem, ale nic z toho nebylo. Takže ty peníze vyletěly komínem. Žádné podobné jednotky s masivním přílivem emigrantů nic neudělají, musí zasáhnout NATO. Proboha, přece z tohoto důvodu tu Severoatlantickou alianci máme. Podobné myšlenky jako vytvoření evropské armády od Mutti Merkel jsou nehorázné kraviny, ta bude moct zasáhnout proti migračním vlnám tak v roce 2029, ale ne v roce 2016. To už budeme dávno zaplaveni miliony uprchlíků – je to idiotský koncept.

Jste politik? Zveřejněte bez redakčních úprav vše, co chcete. Zaregistrujte se ZDE.
Jste čtenář a chcete komunikovat se svými zastupiteli? Zaregistrujte se ZDE.

reklama
autor: Jan Štěpán
reklama


Tento článek je již staršího data a diskuse k němu byla uzavřena. Děkujeme za pochopení.

Další články z rubriky

Advokátka Candigliota: Prymula mi vyhrožoval. Znám ho. Svůj covid jsem řešila jednoduše

9:54 Advokátka Candigliota: Prymula mi vyhrožoval. Znám ho. Svůj covid jsem řešila jednoduše

ROZHOVOR Před rokem by nám současná situace možná připomínala hru Arkham Horror, kde postupně stoupá…