Odborník na vodní cesty Forman: Vodní koridor D-O-L podporují české kraje, slovenská i polská vláda, jen u Ťoka to vázne

12.03.2016 13:57 | Zprávy

ROZHOVOR O vodním koridoru Dunaj – Odra – Labe si ParlamentníListy.cz povídaly s pověřencem prezidenta Zemana pro tento projekt Petrem Formanem. Prozradil, že zatímco ho podporují české kraje, polská i slovenská vláda, české ministerstvo dopravy je vlažnější. „Když budeme aktivní, nejnadějnější k realizaci je etapa napojení Odry do České republiky. Tady si myslím, že to nemusí příliš mnoho let trvat. Protože spolupráce s Polskem je velmi nadějná,“ uvedl.

Odborník na vodní cesty Forman: Vodní koridor D-O-L podporují české kraje, slovenská i polská vláda, jen u Ťoka to vázne
Foto: Janusz Niemczuk
Popisek: Hotový úsek průplavu Dunaj-Odra v Polsku

Jste prezidentovým pověřencem na téma přípravy vodního kanálu Dunaj – Odra – Labe...

Mohu-li poprosit, říkejte vodní koridor Dunaj – Odra – Labe. Kanál je ošklivé slovo, navíc ho zneužívají hodně ekologisté. A kromě toho tím koridorem vyjadřujeme, že má více funkcí. Nejenom plavební. Protipovodňovou, hospodaření s vodou, energetika, turismus. Je to multifunkční, a proto používáme tento výraz.

Dobře. Budu používat tedy výraz vodní koridor Dunaj – Odra – Labe. Na začátek se zeptám, proč ho vlastně prosazujete, v čem je výhodný?

Z pohledu vodní dopravy střední Evropa v době „železné opony“ v tomto směru zaostala. Zatímco v západní Evropě jsou vodní cesty a koridory rozvinuté, u nás ve střední Evropě nikolivěk. Druhým důvodem je, že tím, že evropské rozvodí má u nás v Moravské bráně nejnižší místo, tak jiná volba ve střední Evropě není než toto propojení. Důležité jsou samozřejmě pohledy hospodářské. Komparativní výhoda těch regionů a států, které mají přístup k mořím a námořním přístavům, je nezpochybnitelná. Což my nemáme. Měli bychom se pokusit toto dohnat. Evropská unie ve své Bílé knize uvádí, že do roku 2050 chce, aby padesát procent zboží putovalo po železnici a vodních cestách. A to bez železnic a vodních cest nelze udělat.

Dočetl jsem se dokonce, že jsme snad jedinou zemí Evropské unie, která nemá přímé vodní propojení s mořem. Je to tak?

Tento článek je uzamčen

Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PL

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

Tomio Okamura byl položen dotaz

EU

Kritizujete EU neustále, oprávněně, ale proč jste slevili z vašeho požadavku na referendum o vystoupení? Nebo bude? A můžete jinak, když budete ve vládě zabránit tomu, aby nám EU zdražovala život?

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:

Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Fiala a další taky historici. Negramoti z paměťové agendy a rozhazování. Historik Fidler o oboru

19:46 Fiala a další taky historici. Negramoti z paměťové agendy a rozhazování. Historik Fidler o oboru

HISTORIE BEZ HYSTERIE „Faktem je, že na naše historické ústavy a podobná pracoviště vynakládá stát m…