Ředitel pražské školy: U některých lidí, kteří propagují inkluzi, to vnímám, že se chtějí zviditelnit

05.12.2017 14:55

ROZHOVOR „Kvalitní výuka se dá dělat tehdy, když má pedagog kvalitní zázemí, čas se své práci plně věnovat, a ví, že ho jeho práce slušně uživí. V případě, že se na něj valí množství papírů, které musí vyplňovat, pak absolvovat mnoho školení, o kterých ví, že jsou mu z profesního hlediska k ničemu a pouze ho okrádají o čas, a pak ještě v našem případě musí hledat další práci, aby uživil rodinu. V tom vidím problém,“ řekl nám František Hlucháň, ředitel Základní umělecké školy Křtinská.

Ředitel pražské školy: U některých lidí, kteří propagují inkluzi, to vnímám, že se chtějí zviditelnit
Foto: ZUŠ Křtinská
Popisek: Základní umělecká škola Křtinská na pražském Jižním Městě

Jste ředitelem základní umělecké školy, jaké místo má tento typ školy ve vzdělávání dětí v rámci celého vzdělávacího cyklu?
 
Umělecké školství má velký vliv na osobnostní rozvoj člověka a je neoddělitelnou součástí výchovy mladého jedince. Proto výuku umění v různých podobách podporují všechny státy. Někde jsou to podpůrné granty, někde výuka jako u nás. Ale je málo států, které podporují 4 oborové umělecké školy, jako je náš typ školství.
 
Vaše umělecká škola působí na Jižním Městě, velkém sídlišti, které je v mnohém specifické. Jak se vám daří své žáky přesvědčit, že umění by mělo být normální součástí našich životů už od mladého věku?
 
Mnoho lidí si myslí, že Jižní Město je český Bronx. Já to tak nevidím. Žije zde mnoho vzdělaných a talentovaných lidí, jejichž děti navštěvují naši Základní uměleckou školu. Škola má kapacitu 1440 žáků a je naplněna do posledního místečka. Zájem o umělecké vzdělání je na Jižním Městě velký. Každoročně se hlásí kolem 350 nových zájemců. Mnoho z nich, i když projeví talent, nemůžeme z kapacitních důvodů přijmout. Proto říkám, že Jižní Město je líheň talentů.
 
Co je hlavním cílem vaší školy? Vychovávat aktivní umělce pro další umělecké školy a případně později i aktivní uměleckou kariéru?
 

Anketa

Jste pro to, aby na základních školách byla zřizována funkce ,,koordinátor multikulturní výchovy"?

1%
99%
hlasovalo: 16157 lidí
Škola nabízí 4 obory. Hudební, taneční, výtvarný a literárně-dramatický. Primárně jsme zde od toho, abychom dětem ukázali krásu umění. Rozvíjeli jejich talent. Někdo má větší talent, někdo menší. To platí i o pracovitosti. Někdo má doma výborné podmínky ke studiu, někdo žádné. Každé dítě je nepopsaný list. My se snažíme něco do něj vložit, vychovat kulturně vzdělaného milovníka všech žánrů umění. Když je dítě talentované a pracovité s dobrým zázemím, tak má šanci hrát v různých hudebních skupinách, orchestrech, kapelách. Když ho to baví a projeví zájem o profesionální uměleckou kariéru, jsme mu nápomocni.
 
Jste také zakladatelem hudebního souboru Pražská kantiléna, který funguje již přes 25 let, vnímáte nějaký rozdíl v tom, jak vnímaly kulturu děti před 25 lety a dnes?
 
Pražská kantiléna je pěvecký sbor. Začínali jsme s 20 dětmi. Díky úžasnému nadšení a práci paní sbormistryně Zuzany Drtinové se rozrostl počet žáků na 450. Samozřejmě to není jeden sbor. Dnes má 4 oddělení. Od 5–6letých až po koncertní sbor Pražská kantiléna, který má velké úspěchy i na mezinárodních soutěžích či koncertních pódiích.
 
Jaký úspěch Pražské kantilény považujete za ten největší? 
 
Můžeme se pochlubit prvními cenami na různých prestižních mezinárodních soutěžích například v Belgii, Německu, Itálii, Polsku nebo na Slovensku. Nesmírně si vážíme spolupráce s Českou filharmonií, kde v rámci programu pro rodiče a děti spolupracuje Pražská kantiléna v programu Král a chuďas. 
 
Pokud se v poslední době mluví o školství, vždy se začnou řešit peníze. Nedostatek financí pro pedagogy i další pracovníky ve školách. Jde podle vás o opravdu tak zásadní problém, anebo je lépe nejprve mluvit o zkvalitňování výuky, o odbornosti učitelů a až potom o penězích?
 
Problém nevidím ve špatné odbornosti učitelů. To bychom museli zavřít naše vysoké školy, které pedagogy připravují. Kvalitní výuka se dá dělat tehdy, když má pedagog kvalitní zázemí, čas se své práci plně věnovat, a ví, že ho jeho práce slušně uživí. V případě, že se na něj valí množství papírů, které musí vyplňovat, pak absolvovat mnoho školení (organizovaných mnohdy různými neziskovými organizacemi), o kterých ví, že jsou mu z profesního hlediska k ničemu a pouze ho okrádají o čas, a pak ještě v našem případě musí hledat další práci, aby uživil rodinu. V tom vidím problém.
 
Čas od času někdo připomene zkušenosti ze zahraničí, kde děti na různých typech škol nosí jednotné uniformy, jak by se vám to zamlouvalo?
 
V umění uniforma byla a bude. Ve folklóru je to kroj, v komorním souboru frak nebo smoking. U dětí bílá košile, černé kalhoty. Soubory mají jednotné oblečení. Bigbeat má např. džíny nebo kožené bundy. Divadlo kostýmy.
 
Zdá se, že jednodušší je nekonečně dlouho mluvit například o inkluzi ve školství, i když to není zdaleka největší problém. Kde podle vás české školství nejvíce zaostává?
 
V současné době je v jistých kruzích módní mluvit o inkluzi. Začleňování zde funguje již dlouho. V umění je na prvním místě talent. U některých lidí, kteří propagují inkluzi, to vnímám, že se chtějí často zviditelnit. Mnozí z těch, kteří o inkluzi přednášejí, mají informace načtené pouze z legislativních předpisů a publikací, v reálním světě nikdy handicapované dítě neučili. Stát vyčlenil velké množství peněz na pomoc školám či handicapovaným, z evropských fondů jdou finanční prostředky, bohužel, především na školení.
 

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Barbora Richterová

Mgr. Ing. Taťána Malá byl položen dotaz

znásilnění

Dobrý den, prý pro novou definici znásilnění hlasovalo 169 poslanců. A co ten zbytek? To byl někdo proti? Zajímalo by mě kdo. A ještě víc by mě zajímalo, jak to bude vypadat v praxi. Jak bude oběť prokazovat, že říkala ne? A zvyšují se s novelou i tresty za znásilnění, protože když občas slyším o ně...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Vězení? To bývá odrazový můstek. Upozornění u kauzy Feri

15:55 Vězení? To bývá odrazový můstek. Upozornění u kauzy Feri

PÁTEČNÍ ZÚČTOVÁNÍ TOMÁŠE VYORALA Kauza Dominika Feriho je komentátorovi nadále podezřelá. „Jakákoli …