Starosta Kopřivnice: Věřím, že volby přivedou kompetentnější vedení kraje

20.03.2012 6:03

ROZHOVOR V Parlamentu už je projednáván nový zákon o ochraně ovzduší. Jak už se stalo mnohokrát předtím, může ještě dojít k úpravám jeho znění. Promyšlená a účinná opatření ke zlepšení čistoty ovzduší podporuji a jsem přesvědčen o jejich přínosu, říká v rozhovoru pro ParlamentníListy.cz starosta Josef Jalůvka (ODS).

Starosta Kopřivnice: Věřím, že volby přivedou kompetentnější vedení kraje
Foto: Archiv
Popisek: Volební místnost

V šedesátých až osmdesátých letech minulého století prošla Kopřivnice obrovským rozvojem průmyslové výroby, jehož důsledkem bylo mimo jiné řada nekoncepčně vytvořených skládek. Letos se naplno rozběhly přípravné práce na likvidaci skládky kalů. Projekt je náročný nejen finančně, ale i časově. Přesto, máte vytipované i další skládky či lokality, jenž čeká v dohledné době likvidace?

Práce v rámci projektu Lokalizace a charakteristika starých ekologických zátěží probíhaly téměř celý rok a ukončeny byly loni na jaře. Po důkladném geofyzikálním průzkumu následovaly vrtné a vzorkařské práce, laboratorní analýzy, geodetické práce a zpracování analýz rizik. Celkem bylo potřeba udělat 161 vrtů a odebrat 412 vzorků. Počtem řešených lokalit šlo zřejmě o nejrozsáhlejší projekt v republice. Město tak získalo komplexní popis existujících i potenciálních rizik. Jak se naštěstí ukázalo, jedinou vážně kontaminovanou lokalitou je právě skládka kalů v místech dnešního kynologického cvičiště, která by se během následujících dvou let měla dočkat tzv. enkapsulace.

Průzkumnými pracemi bylo prokázáno znečištění skládky ropnými látkami, polyaromáty a v menší míře také některými těžkými kovy. Ačkoliv za současného stavu nebylo prokázáno akutní ohrožení zdraví občanů, chceme předejít možnému riziku znečištění podzemních vod a provést sanační zásah. Na základě doporučení odborníků jsme se rozhodli pro tzv. enkapsulaci, neboli zapouzdření - velmi zjednodušeně se dá říci, že skládka bude uzavřena do nepropustné těsnící stěny, která zabrání případnému šíření kontaminace. Po ukončení těchto prací bude provedena rekultivace skládky s ozeleněním. Srážkové vody budou z povrchu skládky odváděny do nové dešťové kanalizace, která je rovněž součástí projektu. Náročný projekt bude podpořen více než šedesátimilionovou dotací z Operačního programu Životní prostředí. Zbývající lokality budou po dobu dvou let monitorovány a vlastníci dotčených pozemků obdrží informace o jejich doporučeném využití.

V rámci projektu Lokalizace a charakteristika starých ekologických zátěží bylo společně s místními pamětníky vytipováno asi 15 lokalit. Z nich bylo na základě jednání s Ministerstvem životního prostředí vybráno 10, u nichž byly průzkumné práce provedeny. Ostatní lokality nebude město řešit, protože jsou buď na pozemcích společnosti Tatra Kopřivnice, nebo mimo správní území města Kopřivnice.

V únoru musely být také bohužel v důsledku nízkých teplot zastaveny stavební práce na nové kanalizační síti, a to v celém rozsahu. Kdy očekáváte, že stavební práce budou moci začít?  A hlavně, kdy očekáváte dokončení nové kanalizace?

V současné době je půda stále promrzlá až do hloubky 60 centimetrů pod povrchem, a neporadí si s ní ani speciální technika, díky tomu stavba nabírá na zpoždění min. 1 měsíc. Kdy bude započato s pracemi, záleží na počasí, předpokládáme, že koncem března se práce rozjedou naplno a bude aktualizován harmonogram prací. Dokončení prací dle smlouvy o dílo je stanoveno na 31. srpen 2012.

Odkanalizování probíhá v rámci projektu „Odkanalizování vybraných měst a obcí regionu Novojičínska. Jaké další projekty v rámci spolupráce Svazku obcí regionu Novojičínska plánujete pro letošní rok?

Žádné další projekty neplánujeme. Cílem tohoto svazku je s finanční podporou Evropské unie, prostřednictvím Operačního programu životní prostředí vybudovat v obcích Mořkov, Životice u Nového Jičína a místních částech Nového Jičína -Loučka a Žilina a Kopřivnice - Lubina oddílnou splaškovou kanalizaci včetně veřejné části kanalizačních přípojek s napojením na stávající čistírny odpadních vod.

Kopřivnicko patří v Moravskoslezském kraji městům s méně znečištěním ovzduším. Přesto město již loni začalo občany informovat o stavu ovzduší z televizního panelu, umístěného na vestibulu radnice. Jak byste systém po více jak půlročním provozu hodnotil? Domníváte se, že je pro město a občany přínosný?

Určitě ano. Lidé si na tyto informace zvykli a sledují je. Míváme i dotazy od lékařů, kteří chtějí vědět, jaký je aktuální stav ovzduší. Z tohoto důvodu je aktuální stav ovzduší v době vyhlášeného signálu regulace zdrojů znečišťování ovzduší nově také na titulní straně oficiálních webových stránek města Kopřivnice.

V loňském roce vláda schválila možnost kontrolovat obcím a městům, čím lidé topí. V letošním roce uvažuje vláda zavést uhlíkovou daň. Jak se na tyto kroky vlády díváte? Domníváte se, že budou přínosné? Mnozí například kritizují uhlíkovou daň zejména proto, že z daně mají být osvobozeny největší znečišťovatelé ovzduší, jako například elektrárny či teplárny. Jak se na to díváte?

V Parlamentu už je projednáván nový zákon o ochraně ovzduší. Jak už se stalo mnohokrát předtím, může ještě dojít k úpravám jeho znění. Promyšlená a účinná opatření ke zlepšení čistoty ovzduší podporuji a jsem přesvědčen o jejich přínosu. Vždyť nejde o nic menšího, než zdraví hlavně našich budoucích generací. K dosažení žádoucích výsledků je nezbytné nevynechat právě největší znečišťovatele. Pro nás, v blízkosti benevolentnějšího Polska, je to i problém mezinárodní, protože často převažující znečištění k nám přichází přes hranice. Příležitosti pro naše europolitiky je zasadit se o stanovení jasných pravidel v rámci EU.  Podobné je to i s připravovanou uhlíkovou daní.

Zároveň se také hodně začíná mluvit o zdražení uhlí. Jaký dopad by mělo případné zdražení pro obyvatele Kopřivnice?

Vzhledem k tomu, že Kopřivnice včetně místních částí je (až na malé výjimky) plynofikována, přímý dopad zvýšení cen uhlí na obyvatele nebude významný. Nepřímo se však zvýší náklady na vytápění pro odběratele, kteří jsou napojeni na centrální zásobování teplem. V současné době se však připravuje modernizace centrálního zásobování teplem, kdy tento vliv bude eliminován, neboť součástí projektu je plánovaná výstavba nové plynové kotelny včetně nových rozvodů a objektových předávacích stanic.

Jaké největší problémy sužují obyvatele města, a jak se Vám je daří řešit?

Opakovaně se nám projevují mezi největšími problémy, tak, jak je vnímají občané, špatný stav některých komunikací, nedostatek parkovacích míst a další problémy spojené s dopravou. Již třetím rokem realizujeme nové cyklostezky ve městě a okolí. Letos proběhne I. etapa rekonstrukce ulice Štefaniková – Štramberská, po které volají občané oprávněně již desetiletí. Máme připraven systém regulace parkování v centrální části města a další opatření, vyplývající ze zpracované komplexní dopravní studie.

Jakou změnu očekáváte vzhledem k blížícím se krajským volbám?

Věřím, že volby přivedou kompetentnější vedení kraje, které se bude věnovat skutečným potřebám a rozvoji kraje.

Moravskoslezský kraj chystá vznik Jesenické magistrály. Jak se k projektu stavíte? A na co byste občany pozval přímo do Kopřivnice?

Projekt Jesenické magistrály je šancí na rozšíření a zkvalitnění nabídky a kvality služeb hlavně pro zimní návštěvníky na běžkách, ale také pro ostatní turisty a návštěvníky v průběhu celého roku. Jedná se o úpravu a údržbu stávajících i nových tras, zlepšení infrastruktury a služeb. O Jeseníky se „dělí“ náš kraj s krajem Olomouckým, proto je třeba při realizaci tohoto projektu velmi dbát na dobrou spolupráci a vzájemnou informovanost. Turistu a návštěvníka hranice kraje nezajímají.

Dobré bude využít také dosavadních zkušeností z projektu Beskydská magistrála, který je realizován na území Moravskoslezského kraje již řadu let. Díky zapojení mnoha partnerů vzniká ucelená a propojená síť běžeckých tras v zimě a cyklotras v létě. Daří se tím podpořit běžecké lyžování, cykloturistiku a příliv návštěvníků do Beskyd. I naše město se podílí na realizaci, v současné době připravujeme a realizujeme dvě etapy cyklostezky „Z Poodří do Beskyd“ podél řeky Lubiny. Rád připojuji pozvání k návštěvě Kopřivnice, města automobilů. Trvalým magnetem je muzejní expozice ucelené řady automobilů zn. Tatra, ale také muzeum Emila a Dany Zátopových, či například expozice dalšího našeho rodáka malíře Zdeňka Buriana.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Tomáš A. Nový

migrační pakt

Paní poslankyně mám tento dotaz. Je vůbec možné, aby ministr vnitra Rakušan schválil migrační pakt v Bruselu, aniž by to předtím projednala poslanecká sněmovna. Vy poslanci, které jsme si my občané zvolili, aby vedli a spravovali tuto zem, ku prospěchu nás občanů, kteří si vás platíme, přece nejde o...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

„Výpalné“ za migranty: Mach začal počítat. Rakušan jako kdyby žil na jiné planetě

18:34 „Výpalné“ za migranty: Mach začal počítat. Rakušan jako kdyby žil na jiné planetě

Vyjadřování Víta Rakušana k migračnímu paktu, který inicioval a v Bruselu dohodl, působí podle lídra…