Stop šikaně motoristů! Viděl, jak Hřibova Praha zatápí autům. Začal jim to vracet. A má první úspěch

21.12.2020 19:32

ROZHOVOR Vadí vám zužování jízdních pruhů, omezování rychlosti na 30 km/h a úbytek parkovacích míst? Fandové individuální dopravy založili spolek Jedeme Autem, který se s podobnými změnami snaží bojovat. „Doprava připadla ortodoxním Zeleným, kteří sice získali ve volbách pouze 8 %, ale od koalice dostali mandát vytvářet zde antimotoristické panoptikum,“ komentuje aktuální stav například v Praze 3 Mojmír Mikuláš, zastupitel, místopředseda pražské Trikolóry a podnikatel v oblasti nemovitostí a cestovního ruchu. Spolek má za sebou i první úspěch, který ocení zejména řidiči na Žižkově. Mojmír Mikuláš ale pravidelně chodí na zasedání magistrátu interpelovat i nápady z dílny primátora Hřiba a jeho podřízených...

Stop šikaně motoristů! Viděl, jak Hřibova Praha zatápí autům. Začal jim to vracet. A má první úspěch
Foto: Archiv Mojmíra Mikuláše
Popisek: Ing. Mojmír Mikuláš ze spolku Jedeme AUTEM

Proč jste se rozhodl bojovat za individuální automobilovou dopravu?

V komunálních volbách v roce 2018 jsem kandidoval v rámci volebního uskupení Koalice pro Prahu 3 (ODS, KDU-ČSL a Svobodní, pozn. red.), které volby vyhrálo a já obdržel druhý nejvyšší počet preferenčních hlasů ze zvolených zastupitelů. Na první pohled se nabízela koalice s druhým „na pásce“, tedy TOP 09 + STAN. Ale oni si raději vybrali volebně i z hlediska zkušeností slabší partnery, aby oni sami mohli vládní koalici dirigovat.

Anketa

Bojíte se, že zemřete na covid-19?

18%
82%
hlasovalo: 7993 lidí

Lidé kolem starosty Jiřího Ptáčka byli hladoví na všechny strategické gesce (finance, majetek, investice, územní rozvoj), a tak se následně stalo, že doprava připadla ortodoxním Zeleným, kteří sice získali ve volbách pouze 8 %, ale od koalice dostali mandát vytvářet zde antimotoristické panoptikum. A v tomto snažení je podporují i místní Piráti.

Můžete to podpořit nějakými argumenty?

Tak pro příklad rozložení sil v Praze 3 z hlediska vztahu k dopravě situaci ilustruje ideálně poslední číslo radničních novin a rubrika „názory zastupitelů“. Tam se shodou náhod vedle sebe objevují tři názory se vztahem k dopravě.

První je můj a věnuje se našemu boji za zachování čtyřiceti parkovacích míst v Jičínské ulici.

Druhý je článek zeleného místostarosty Ondřeje Ruta, který je právě odpovědný za dopravu a popisuje záměr odebrat na ulici Jana Želivského jeden jízdní pruh pro auta a vyhradit ho cyklistům.

No a třetí článek je od zastupitele za Piráty, který píše o potřebě zavádění dalších zón s rychlostí omezenou na 30 km/h.

A takhle my si tady v Praze 3 žijeme. Nové cyklopruhy, zavádění cykloobousměrek, zřizování zón 30. A k tomu ten úbytek parkovacích míst.

Lze se tomu vývoji nějak bránit?

Tak zrovna v Jičínské ulici, kterou jsem zmiňoval, se nám podařilo zastavit variantu rekonstrukce, při které by všech čtyřicet parkovacích míst na jedné straně ulice muselo ustoupit nesmyslným požadavkům Dopravního podniku a zájmům cyklistů, kteří zde měli sdílet chodník společně s chodci, což je pro pěší samozřejmě extrémně nebezpečný nápad. Náš spolek Jedeme Autem z.s. převzal iniciativu ve věci, dokázal oslovit místní občany, kteří prostřednictvím petice společně dotlačili vedení Prahy 3, aby byla studie přepracována.

Ulice Chodovská, Praha. Dvě cyklostezky. A není to málo, Antone Pavloviči? (zdroj: FB Jedeme AUTEM)

Vy jste členem hnutí Trikolóra. Spolek Jedeme Autem s tím má něco společného?

Anketa

Chcete, aby vláda přes Vánoce a Silvestra otevřela hospody?

32%
68%
hlasovalo: 21141 lidí
Tam není žádná přímá spojitost s Trikolórou. Jedná se o spolek lidí, řidičů, automobilistů. Největší část členů Klubu přátel tedy tvoří normální motoristé, kterým už nestačí jen útrpně nadávat za volantem, ale jsou ochotni spojit síly a společně se ozvat. A samozřejmě máme v klubu i politiky, protože jedině s politickým vlivem na různých úrovních se můžeme bránit proti šikaně motoristů. Ale máme u nás zástupce různých politických stran. Máme různé názory třeba na EU, na roli státu v životě občanů, na daně či dotace. Ale můžeme se shodnout na dopravě, a to je v rámci spolku jediné zásadní. Rozšíření počtu členů a našeho vlivu je hlavním úkolem nejbližších dní, každou podporu uvítáme.

A věnujete se tedy nejen Praze 3, ale i celé Praze? A jakým způsobem se snažíte uplatnit vliv?

Tak my se chceme věnovat i celorepublikovým tématům. Z poslední doby mohu uvést, že jsme připomínkovali návrh na změnu silničního zákona a zejména část návrhu, která má uzákonit povinný boční odstup 1,5 metru od cyklisty při předjíždění. Což by však na mnoha místních silnicích prakticky znemožnilo legální předjetí cyklisty.

Také jsme podávali stanovisko k novele zákona o provozu na pozemních komunikacích, která přináší hlavně reformu bodového systému. Pod líbivým slovem „reforma“ se však skrývá především výrazné zvýšení sankcíNavíc se výrazně prodlužuje doba, po kterou je udělována sankce zákazu činnosti. Snad se poslanci nad uváděnými argumenty ještě zamyslí.

Ale v Praze máme nejvíce členů, tak zde může být naše aktivita hmatatelnější. Bohužel více plánovaných akcí jsme nemohli realizovat kvůli proticovidovým opatřením. Nicméně připomínkování návrhů z magistrátních odborů zvládáme, účastníme se jednání dopravních komisí a využíváme i interpelací odpovědných osob v rámci jednání zastupitelstev.

Je možné, že jsem vás viděl na jednom videu z magistrátu v oranžové reflexní vestě?

Ano, to je možné. Oranžová vesta je takovým symbolem našich aktivit. A na jednání ZHMP chodím já osobně pravidelně. Většinou naše interpelace směřují na náměstka primátora Adama Scheinherra, který má v kompetenci dopravu, případně i na primátora Hřiba. Naposledy se moje interpelace týkala nápadu zrušit časového omezení u vyhrazených pruhů pro MHD, cyklisty a taxi a nastavení jejich trvalé preference. V dopravních špičkách má nastavená preference MHD svou obhajitelnou logiku, ale mimo tento čas nemá veřejná správa taková omezení vytvářet svévolně. Střízlivý názor ten den vyhrál, což bereme i za náš malý úspěch.

Ale obecně ten boj pokračuje. A nejen proti té progresivistické politické reprezentaci, ale i proti té části státní správy, která se vyžívá v regulacích a nařízeních a jedná v souladu se zakazovači z řad politiků.

Ing. Mojmír Mikuláš ze spolku Jedeme AUTEM

Jste politik? Zveřejněte bez redakčních úprav vše, co chcete. Zaregistrujte se ZDE.
Jste čtenář a chcete komunikovat se svými zastupiteli? Zaregistrujte se ZDE.

Předpokládané složení nové vlády:

předseda vlády: Petr Fiala (ODS), ministr vnitra: Vít Rakušan (STAN), ministr pro místní rozvoj a digitalizaci: Ivan Bartoš (Piráti), ministr zemědělství: Zdeněk Nekula (KDU-ČSL), ministr financí: Zbyněk Stanjura (ODS), ministr zdravotnictví: Vlastimil Válek (TOP09), ministr školství: Petr Gazdík (STAN), ministr práce a sociálních věcí: Marian Jurečka (KDU-ČSL), ministryně obrany: Jana Černochová (ODS), ministr spravedlnosti: Pavel Blažek (ODS), ministr průmyslu a obchodu: Josef Sikela (BPP), ministr dopravy: Martin Kupka (ODS), ministr zahraničí: Jan Lipavský (Piráti), ministr životního prostředí: Anna Hubáčková (BPP), ministr kultury: Martin Baxa (ODS), ministr pro evropské záležitosti: Mikuláš Bek (BPP), ministr pro legislativu: Michal Šalomoun (BPP), ministryně pro vědu a výzkum: Helena Langšádlová (TOP09).

reklama

autor: Marek Korejs

reklama


Tento článek je již staršího data a diskuse k němu byla uzavřena. Děkujeme za pochopení.

Další články z rubriky

Třetí dávka, a stejně se nakazíte. Zeman jako důkaz. Vina se svaluje na neočkované, varuje Karla Maříková

21:17 Třetí dávka, a stejně se nakazíte. Zeman jako důkaz. Vina se svaluje na neočkované, varuje Karla Maříková

Z neočkovaných vláda dělá občany druhé kategorie. Přitom vůbec nevíme, jak se pandemie šíří mezi očk…