Jablonec nad Nisou: První tramvaj vyjela v Jablonci před 120 lety

06.02.2020 10:13

Před 120 lety začala jezdit pravidelná linka tramvaje z Jablonce do Rychnova u Jablonce nad Nisou. Jablonec byl tak sedmým městem v zemích Koruny české, ve kterém tramvaje jezdily.

Jablonec nad Nisou: První tramvaj vyjela v Jablonci před 120 lety
Foto: VolbyJablonec.cz
Popisek: Silueta Jablonce nad Nisou

Toto výročí si připomene statutární město společně s Dopravním sdružením obcí Jablonecka (DSOJ) a Jabloneckou dopravní, a.s., (JD) uspořádáním výstavy v přízemí radnice i doprovodným programem.

Pravidelný tramvajový provoz byl v Jablonci nad Nisou zahájený 7. února roku 1900. Proto město Jablonec, DSOJ a JD připravily spolu s Boveraclubem, společností BusLine a Sdružením pro obnovení elektrických kolejových drah Jabl. n. Nisou důstojné připomenutí tohoto významného dopraváckého výročí.

Vývar ze staré slepice a lívance

„Ve čtvrtek večer uspořádáme slavnostní večeři v hotelu Zlatý lev ve stejném duchu jako před 120 lety v předvečer zahájení provozu,“ připomíná předseda Sdružení pro obnovení elektrických kolejových drah Jabl. N. Nisou Lukáš Pleticha a dodává: „V archivu jsme objevili menu tehdejší večeře, a tak se pokusíme o její zopakování, což nebude úplně jednoduché. Menu je psáno rakouskou němčinu, tak ne úplně všemu jsme správně porozuměli. A některé suroviny jsou už špatně sehnatelné,“ vysvětluje Pleticha. Tak si hosté slavnostní večeře po polévce „ze staré slepice“, budou moci vybrat candáta na másle s vařenými brambory,  ragú ze zvěřiny, konkrétně z jeleního masa, filet Wellington nebo kohouta s francouzským salátem či kompotem. Sladkou tečkou pak bude dezert v podobě lívanečků. „Poté se páni odeberou do vedlejšího salónu na kafe a doutníky,“ dodává s úsměvem Lukáš Pleticha.

Historické tramvaje na konečné

V pátek 7. února jsou pak všichni fandové kolejové dopravy i milovníci historie zvaní na vernisáž výstavy ke 120. výročí zavedení tramvajové dopravy v Jablonci. Výstava bude v přízemí jablonecké radnice v informační centru a potrvá do konce února. „Vystaven bude například model elektrické tramvajové lokomotivy nebo kopie zaměstnanecká knihy Jabloneckých elektrických drah,“ říká ředitel JD Luboš Wejnar s tím, že expozice je přístupná v době otevíracích hodin informačního centra.

Součástí oslav 120. výročí tramvajové dopravy v Jablonci bude také doprovodný program. „Připravili jsme jízdy historickými autobusy z Mírového náměstí do Rychnova u Jablonce nad Nisou. Pro autentičnost a připomenutí si části tramvajové trati pojedou autobusy z Mírového náměstí Lidickou ulicí do ulice 5. května, a tak budou kopírovat někdejší koleje, dále budou pokračovat po trase linky č. 101,“ popisuje Wejnar s tím, že první spoj odjíždí z Mírového náměstí ve 14:30 hodin a dále pak každou hodinu do 17:30 hod. Odjezdy z Rychnova jsou v 15, 16, 17 a 18 hodin.

Stranou nezůstane ani skutečná tramvaj. „Bude možné se svézt také historickou tramvají. Celá tramvajová souprava složená z motorového vozu typu 6MT č. 117 z roku 1953 a vlečného vozu č. 44 „Plecháč“ z roku 1932 přijede na konečnou u Tyršových sadů, kde bude vlečný vůz od 13:35 do 16:55 hod. vystavený. Motorovým vozem se pak zájemci mohou během dvou jízd z Tyršova parku do Zeleného údolí a zpět svézt,“ dodává Wejnar. Odjezd historické tramvaje z Tyršova parku je v 15:12 a 15:57 hodin, ze Zeleného údolí v 15:27 a 16:12 hod. Zpět do Liberce souprava odjede v 16:57 hod.

HISTORICKÉ MEZNÍKY TRAMVAJOVÉ DOPRAVY

1892 - první úvahy o zřízení tramvajové dopravy v Jablonci

1895 - továrník Gustav Hoffmann získal předběžnou koncesi pro provoz tramvaje; ve stejném roce vznikl první projekt

1898 - začaly přípravné práce na stavbě tramvajové trati

1899 - vznik společnosti Gablonzer Strassenbahn und Elektrizitäts Gesellschaft

1900, 7. února - v Jablonci vyjely první tramvaje na trati spojující dnešní Mírové náměstí s Rychnovem u Jablonce n. N. Celý úsek byl jednokolejný s výhybnami, měl rozchod 1000 mm a měřil přibližně 9,3 km.

1900, duben – provoz na trati od divadla přes Mírové náměstí na náměstí Boženy Němcové

1900, květen - trať z Mírového náměstí do Rýnovic k poště a od divadla do Brandlu (trať byla zrušená v roce 1945)

1900, září - provoz na úsecích Rýnovice, pošta – Janov nad Nisou a z Brandlu do Rýnovic (tato trať ukončila provoz v roce 1950)

Na konci roku 1900 celá tramvajová síť měřila přibližně 21 km a vedla hodně členitým terénem. Jablonecké tramvaje měly spíše charakter malodráhy, protože spojovaly s Jabloncem obce v blízkém i vzdálenějším okolí.

1904 - prodloužení trati z náměstí Boženy Němcové do Jabloneckých Pasek. Dalších 30 let se síť tramvajových tratí neměnila.

1902-1904 – velký rozmach nákladní tramvajové dopravy; na celé síti vzniklo několik nákladišť a vleček do různých podniků

1904  - pravidelnou přepravu zásilek zahájila pošta, která tramvaje využívala až do  roku 1945

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: PV

Jak chcete přimět ANO znovu jednat o důchodech?

Váš záměr byl dobrý, ale evidentně se nepovedl. Myslíte, že jste se tedy jako moderátor osvědčil? A nemáte pocit, že je tu mezi vládou a opozicí až příliš hluboká propast, která se bohužel pro nás čím dál víc prohlubuje a vlastně je to vidět i ve společnosti, která je rozdělená.

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Hradec Králové: Souhrnnou rozpočtovou rezervu města posílí 231 milionů korun

10:29 Hradec Králové: Souhrnnou rozpočtovou rezervu města posílí 231 milionů korun

Z loňského finančního vypořádání rozpočtu města má Hradec Králové přebytek volných zdrojů více než 2…