Liberec dokončil Územní studii krajiny

13.02.2020 15:36

Územní studii krajiny pořídil úřad územního plánování Magistrátu města Liberec pro celý správní obvod obce s rozšířenou působností Liberec.

Liberec dokončil Územní studii krajiny
Foto: liberecky-kraj.cz
Popisek: Liberec

Územní studie krajiny je územní studií ve smyslu § 25 a § 30 stavebního zákona a je nyní, na základě splněných požadavků vyžadovaných tímto zákonem, jedním ze základních podkladů pro plánovací a rozhodovací činnost zejména orgánů územního plánování, orgánů ochrany přírody, stavebních úřadů a dalších orgánů podílejících se na rozhodování o krajině. Územní studie krajiny je využívána i pro doplnění a upřesnění územně analytických podkladů ORP Liberec. Kompletní znění této územní studie krajiny pro ORP Liberec (včetně kompletní dokumentace) je publikováno na webových stránkách města Liberec ZDE.

Cílem pořízení Územní studie krajiny bylo vytvořit odborný komplexní dokument umožňující koncepční víceoborový přístup k řešení krajiny zejména v nezastavěném území s využitím koordinační úlohy územního plánování. Účelem bylo vytvořit základní podklad pro plánovací a rozhodovací činnost v krajině bez ohledu na to, který orgán je k rozhodování příslušný.

Základem řešení z hlediska územního plánování bylo vytvoření podkladu pro stanovení koncepce uspořádání krajiny v územních plánech, případně pro následné řešení regulačních plánů. Na základě Územní studie krajiny může dojít i k upřesnění vymezení typů krajin a jejich cílových charakteristik v zásadách územního rozvoje. Významná je koordinační úloha Územní studie krajiny z hlediska důležitých záměrů a systémů v krajině.

Návrhová část Územní studie krajiny pro ORP Liberec je strukturována od celku k detailu.

CÍLOVÉ KVALITY (VIZE) KRAJINY jsou stanoveny vždy pro vymezené segmenty krajiny (okrsky) se společnými cílovými znaky a společnými nároky na provedení změn v území, směřujícími k dosažení stanovených cílových kvalit krajiny. Opatření navržená pro dosažení stanovených cílových kvalit krajiny nemají konkrétní územní průmět a vztahují se vždy k celému vymezenému segmentu krajiny se stanovenými cílovými kvalitami krajiny. Cílové kvality (vize) krajiny a zejména pak opatření navržená k dosažení cílových kvalit krajiny, jsou rozpracovány a konkretizovány v PREVENTIVNÍM HODNOCENÍ KRAJINNÉHO RÁZU a KATALOGU SÍDEL.

Krajina je složitý systém a živoucí organismus. Pochopení a uchopení jednotlivých dílčích složek krajiny je samo o sobě složité, natožpak pochopení a uchopení krajiny jako celku. Územní studie krajiny SO ORP Liberec je zpracována metodou multidisciplinárního přístupu. Odborníci a celé odborné týmy řešily krajinu správního obvodu ORP Liberec primárně optikou své oborové gesce. Jedině tak bylo možné v každé složce krajiny dosáhnout maximální hloubky a podrobnosti analýzy problémů krajiny a návrhu odpovídajícího, maximálně sofistikovaného řešení. Závěry, zjištění a navrhovaná řešení za jednotlivé obory plánování krajiny jsou pak vzájemně konfrontovány a korigovány tak, aby byly vyloučeny vzájemné střety a zároveň bylo dosaženo maximální vzájemné shody.

Pro imlementaci ÚSK pro ORP Liberec do procesu územního plánování, plánování jednotlivých složek krajiny, jakož i při rozhodování v území, je nezbytné návrhovou část Územní studie krajiny SO ORP Liberec implementovat jako jeden celek. Žádná vrstva návrhové části nenahrazuje jinou. Žádný výkres návrhové části nenahrazuje jiný. Všechny vrstvy, součásti a výkresy návrhové části Územní studie krajiny SO ORP Liberec jsou stejně důležité a fungují zásadně jen jako jeden celek. Vzájemně se doplňují.

Územní studie krajiny pro ORP Liberec není závazná

V souladu s § 25 stavebního zákona slouží územní studie jako podklad pro pořizování politiky územního rozvoje, územně plánovací dokumentace, jejich změně a pro rozhodování v území. Územní studie krajiny SO ORP Liberec slouží jako podklad pro pořizování územně plánovací dokumentace, konkrétně pro pořizování aktualizace ZÚR Libereckého kraje a pro pořizování územních plánů, resp. změn územních plánů na území správního obvodu ORP Liberec. Územní studie krajiny SO ORP Liberec dále slouží jako podklad pro rozhodování v území. Řešení navržená v Územní studii krajiny SO ORP Liberec slouží jako výchozí podklad pro zpřesnění v územně plánovacích dokumentacích, resp. navazujících řízeních. Od řešení navržených v Územní studii krajiny SO ORP Liberec se lze odchýlit, typicky pak za předpokladu, že odchylné řešení zachová původní záměr a cíle jeho řešení a naplní sledovaný veřejný zájem, a že bude řádně zdůvodněno. Typickým příkladem může být návrh nové cesty v krajině. Územní plán může ve své podrobnosti nalézt trasu cesty odchylnou od trasy vymezené v této územní studii krajiny. Odchylné řešení trasy cesty je akceptovatelné, pokud alternativní trasa cesty naplní sledovaný cíl, například vzájemné přímé pěší a cyklistické propojení dvou konkrétních obytných sídel.

Celou Územní studii krajiny SO ORP Liberec je nutné vždy interpretovat s vědomím, že byla zpracována na území 28 obcí s podrobností, se kterou také souvisí explicitnost výkladu stanovených požadavků a podmínek. Ty je vždy nutné vykládat v kontextu měřítka zpracování územní studie krajiny. Typicky: je-li navržené „nestavět“, nevylučuje to možnost výstavby zcela absolutně, typicky výstavba ve veřejném zájmu a v odůvodněném nezbytném rozsahu (např. ČOV, komunikace, cesty atp.) je možná, stejně jako zástavba v prolukách v zastavěném území nebo zástavba arondující / zarovnávající okraje zastavěného území.

Územní studie krajiny SO ORP Liberec řeší primárně:

  • záležitosti, které vyžadují vzájemnou koordinaci více obcí
  • záležitosti, které mají nějaký nadřazený/strategický význam, i když se nacházejí na území jedné obce
  • lokální záležitosti, týkající se jednotlivých obcí, řeší Územní studie krajiny SO ORP Liberec pouze tehdy, mají-li vliv na území sousedních obcí (typicky opatření na vodních tocích, která mohou být umístěna na území jedné obce, ale ovlivňují pak celé povodí a obce níže po toku)

Obecné zásady a opatření stanovené v této územní studii krajiny pro vybraná území budou implementovány formou vymezení konkrétních ploch či koridorů v rámci územních plánů, resp. změn územních plánů. Předpokládá se další prověření a zpřesnění konkrétních řešení navržených v Územní studii krajiny SO ORP Liberec, a to s ohledem na detailní místní podmínky a na koordinaci s dalšími zájmy v daném území.

Pro územní studii krajiny pro ORP Liberec také platí, že je v obecné rovině jedním z podkladů pro možné zpracování výzvy tzv. adaptační strategie přizpůsobení se změně klimatu na lokální a regionální úrovni, která je zřejmě zacílena na velká území, tj. že žadatelem by měla být obec s rozšířenou působností, kraj, mikroregion, MAS, apod. Případně velká města. Dokument by tedy měl být zřejmě strategií pro velký územní celek, který má i hodně obyvatel, bude se věnovat všem hrozbám (povodně, sucho, vítr, ledové jevy, nedostatek sněhu, vedro, degradace půd,…) a bude promítnut do územně plánovacích koncepcí a energetických koncepcí.

V rámci vrstev mapového portálu Marushka (ZDE) byla publikována vrstva se základními mapovými výstupy (výkresy). Územní studie krajiny pro správní obvod obce s rozšířenou působností Liberec ZDE.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: PV

Tomáš Zdechovský byl položen dotaz

Právo na opravu

Věci se dají dát opravit už dnes, ale problém je, že oprava často vyjde stejně nebo skoro stejně jako koupit si novou věc. Tak k čemu pak platit za opravu? Nepřijde vám tento zákon EU zase úplně zbytečný? A když dám věc opravit, jakou, pokud vůbec, na ni pak budu mít záruku? Děkuji za odpověď

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Aš: Linka z Aše do Selbu a zpět od 13. května

20:27 Aš: Linka z Aše do Selbu a zpět od 13. května

Autobusové spojení mezi Aší a německým Selbem začne fungovat od pondělí 13. května 2024.