Koordinovaným řízením křižovatek umožní lepší řízení dopravního provozu ve městě, včetně možnosti úpravy signalizačních plánů podle aktuálních událostí či mimořádných situací. Součástí bude i mobilní aplikace pro předávání informací z městského dopravního centra všem řidičům.
„Stávající ústředna byla pouze dohledová a téměř na hranici své životnosti i kapacity. Nové řídící dopravní centrum bude umět reagovat na aktuální situaci a upravit například světelnou signalizaci podle předem připravených scénářů. Výsledkem bude lepší průjezdnost městem,“ uvedl náměstek primátora Aleš Jakubec.
Systém dopravního centra se skládá z inteligentního ovládání světelných křižovatek, monitoringu obsazenosti parkovišť pro veřejnost, možnosti připojení dohledových kamer, ovládání proměnných značek a dalších dopravních technologií, které jsou propojeny prostřednictvím Smart city aplikace Invipo. „Ta patří ke světové špičce v oboru a Olomouc se tak stane dalším městem s chytrým řízením dopravy,“ řekl za dodavatele ústředny Ivo Gajdošík.
Celkem bude k nové ústředně připojeno všech 42 světelných křižovatek. Dopravní situaci budou v reálném čase sledovat operátoři na velkoplošných obrazovkách. „Dopravní centrum připraveno pro sběr dat a řízení telematických zařízení, které magistrát města plánuje nasadit v následujících letech,“ objasnil Martin Luňáček, vedoucí oddělení koncepce veřejné infrastruktury a dopravního inženýrství, pod které projekt spadá.
Město Olomouc má dlouhodobou vizi, jak zlepšit dynamické řízení dopravy. „Systém bude mít vlastní webový portál a mobilní aplikaci, kde lidé získají přehled o aktuální dopravní situaci ve městě, aktuální poloze vozidel MHD nebo volných parkovacích plochách s možností navigace,“ popsal náměstek Jakubec.
Kromě okamžitého zlepšení dopravy by se měl systém vyplatit i dlouhodobě. Díky nasbíraným anonymním datům o hustotě a směrovosti provozu ve městě bude možné například lépe plánovat trasy MHD nebo objížďky během rekonstrukcí. V neposlední řadě se očekává dopad na zlepšení kvality ovzduší díky nižším emisím.
K ostrému spuštění ústředny by mělo dojít za rok. Cena dopravní ústředny byla zhruba 30 milionů korun, z toho 85 procent nákladů pokryla dotace Evropské unie v programu Integrované teritoriální investice (ITI).
Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: PV