Plzeň spustila vylepšenou verzi Elektronického portálu občana

09.05.2021 18:09

Vyřízení úředních záležitostí je nyní pro Plzeňany ještě snazší, a to díky nové verzi Elektronického portálu občana (EPO).

Plzeň spustila vylepšenou verzi Elektronického portálu občana
Foto: plzen.eu
Popisek: Plzeňská radnice

Lidé na něm ve srozumitelné formě naleznou informace, jež potřebují při komunikaci s úřadem. Je zde zjednodušený popis dvou stovek životních situací, v nichž se lidé mohou ocitnout a potřebují je s úřady řešit. V nejbližší době dojde také k rozšíření možnosti ověření prostřednictvím bankovní identity. Tím se výrazně zvýší počet lidí, kteří skrze EPO získají přístup k elektronickému podání a dostanou možnost vyřídit podstatou část formalit z pohodlí domova.

„Snažíme se využívat technologie tak, aby pomáhaly lidem. Zároveň si uvědomujeme, že komunikace je základ. V tomto duchu jsme se pustili do inovace Elektronického portálu občana – chtěli jsme nejčastější situace, které občané přicházejí řešit na úřad, umístit na jeden portál ve srozumitelné formě, tedy tak, jak se je lidé snaží na internetu hledat, a takovým způsobem, aby i bez znalosti úřední terminologie věděli, co mají dělat,“ uvedl primátor města Plzně Martin Baxa.

Popis životních situací dříve našli občané na oficiálním webu města Plzně. Postupy byly rozdělené na dvě části podle toho, zda danou problematiku řeší magistrát nebo úřady městských obvodů, což občané často nerozlišovali. Ovšem formuláře pro řešení životních situací byly jinde, a to na Elektronickém portálu občana.

„Informace, které se dříve nacházely na webu města, jsme přesunuli na Elektronický portál občana, aby bylo vše na jednom místě. Zvolili jsme přehlednou strukturu a uživatelsky přívětivější jazyk tak, aby lidé v maximální možné míře pochopili, co mají dělat a návštěva úřadu pro ně nebyla stresovou záležitostí.  Pro představu jde téměř o dvě stovky životních situací. V první fázi nám pomohli externisté. Nechali jsme si zpracovat průzkum. Ten ukázal, že i přesto, že jsme dokázali podstatně zkrátit popisy jednotlivých situací, mají pořád pro občany podobu a strukturu úředního popisu, ve kterém se často ztrácejí, proto jsme této oblasti věnovali zvýšenou pozornost,“ vysvětlil projektový manažer Úseku rozvoje Správy informačních technologií města Plzně Jan Hošťálek.

Úvodní stránka Elektronického portálu občana nabízí rychlý přístup k nejčastěji vyhledávaným situacím, mezi které dlouhodobě patří Vydání řidičského průkazu, Vydání občanského průkazu a Žádost o zápis vozidla do registru silničních vozidel. Dále úvodní stránka obsahuje rozcestník kategorií životních situací, tedy například Doklady, Doprava, Rodina, Bydlení, Sociální oblast či Životní prostředí. Stránky jednotlivých kategorií jsou dále rozdělené na tematické oblasti, například u Rodiny jsou to oblasti Narození, Úmrtí, Změna jména, Matriční doklady, Manželství, Registrované partnerství a Evidence obyvatel. Oblasti už obsahují konkrétní životní situace, ve kterých uživatel najde informace, jak při vyřízení postupovat a jaké konkrétní doklady i další listiny je nutné doložit. Příslušné formuláře uživatel najde u situace v boxu Formuláře ke stažení, nebo pod záložkou Formuláře v horní liště portálu.

V nejbližší době dojde na Elektronickém portálu občana k další výrazné změně, a to v oblasti elektronického podání. Původní aplikace pro elektronické podání vyžadovala instalaci speciálního softwaru – to ale byl pro řadu lidí problém, část z nich se obávala, že jde o vir a další skupina nemohla daný software instalovat, například z důvodu zákazu instalace programů na firemních počítačích. Tato omezení způsobila, že elektronické podání využíval menší počet klientů. „Nyní ale díky legislativním změnám dochází ke zpřístupnění služby Elektronického portálu občana široké skupině uživatelů. S využitím státem poskytovaného Portálu národního bodu, takzvané eIdentity, bude jednodušší získat vzdálený přístup ke stavu konta plátce, v dalším období by pak tato eIdentita měla usnadnit proces online podání elektronických formulářů občana na úřad. Pokud bychom tuto verifikaci mohli využít, v tu chvíli by se okruh lidí, kteří získají přístup k elektronickému podání skrze Elektronický portál občana, výrazně rozrostl,“ vysvětlil Luděk Šantora, ředitel Správy informačních technologií města Plzně.

Elektronický portál občana naleznou lidé na adrese https://epo.plzen.eu.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: PV

Andrej Babiš byl položen dotaz

dobrý den, sdělte prosím, jak to bylo:

viz: https://aeronet.cz/news/sok-pred-vanoci-vsechno-je-jinak-podle-dokumentu-hlasovala-pro-globalni-kompakt-cela-ceska-vlada-nikdo-se-nezdrzel-hlasovani-a-nikdo-nebyl-proti-ministr-zahranici-tomas-petricek-rekl/?utm_source=www.seznam.cz&utm_medium=z-boxiku

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Zlín: Technické služby slaví 30 let. Oslavy začnou v pondělí, na Den Země

22:28 Zlín: Technické služby slaví 30 let. Oslavy začnou v pondělí, na Den Země

Technické služby Zlín s. r. o, obchodní společnost statutárního města Zlína, si letos připomíná třic…