Hlavními prvky nové identity jsou autorské písmo a typografický symbol se silným odkazem k místnímu prostředí. Vizuální styl navrhlo studio Colmo jako vítězný návrh v designérské soutěži organizace Czechdesign. Historii šperkařství, českého granátu, horolezectví a vitality místních obyvatel vtiskli autoři ze studia Colmo do vizuálního konceptu, kterým se nově bude město Turnov prezentovat. Klíčovým prvkem celého návrhu je typografické logo, používající na míru upravené písmo Granát Sans písmařem Janem Charvátem ze studia RenegadeFonts.
„Nová značka města evokuje fasety drahokamů, českého granátu a minerálů. Je i zároveň připomínkou tradice horolezectví a průmyslu optických technologií. Nakloněné roviny tahů písma kromě asociace skalnaté soutěsky vzbuzují i pocit budoucího růstu, vývoje a dynamiky města. Logo je plné energie, vitality, stejně jako život občanů žijících v tomto městě,“ popisuje Miroslav Roubíček ze studia Colmo.
Součástí identity je i výrazná litera „T“, používaná jako samostatný grafický prvek, například v ilustracích. Dalším prvkem je motiv nakloněné roviny – tzv. fasety –, který vychází z loga a dodává vizuálním materiálům pohyb a dynamiku. Barevná paleta pracuje s odstíny, navazujícími na místní charakteristiky. Červená připomíná granát, zelená okolní lesy, béžová skály a modrá řeku Jizeru.
Souhlasíte s odsouzením učitelky Martiny Bednářové?Anketa
Porota soutěže ohodnotila návrh jako vizuálně silný, zapamatovatelný a díky přátelskému grafickému jazyku s velkým potenciálem pro široké přijetí veřejností. Identita působí uceleně, je snadno a dlouhodobě aplikovatelná a prezentuje Turnov jako moderní, otevřené město. Kladně byly hodnoceny také provedení merchandisingu, práce s podznačkami pro jednotlivé městské organizace, využití sociálních sítí a promyšlený copywriting.
„Autorům ze studia Colmo se podařilo vytvořit koncept, který odráží místní charakter a zároveň má vizi do budoucna. Věřím, že na něj budou obyvatelé hrdí a vezmou ho za svůj,“ komentuje Jana Vinšová, ředitelka organizace Czechdesign, která soutěž pro město pořádala.
„Rozhodnutí o nové vizuální identitě pro Turnov je důležitým krokem k soudobé prezentaci našeho města. Po mnoho let jsme se spoléhali pouze na historický městský znak nebo v současné době na dočasné logo vytvořené k oslavě 750 let města. Nyní jsme našli nový celkový systém, který nás bude reprezentovat napříč komunikačními kanály, od tištěných materiálů až po online platformy,“ komentuje Tomáš Hocke, starosta Turnova.
S prvními grafickými výstupy se bude moci veřejnost seznámit na podzim letošního roku. Jak a kdy bude probíhat implementace? Novou vizuální identitu nejdříve pozvolna objevíte na sociálních sítích města a v další online komunikaci. Postupně se celkově propíše do komunikace městského úřadu. Identita se propíše také do vizuální podoby komunikace příspěvkové organizace Turnovské památky a cestovní ruch, který mimo jiné spravuje Hrad Valdštejn a místní infocentrum a synagogu.
Studio Colmo založili v roce 2008 Markéta Hanzalová a Miroslav Roubíček. Věnují se tvorbě značek, vizuálních identit, designu publikací či výstavních projektů jak z komerční, tak i kulturní sféry. Jsou autoři značek pro města Nymburk, Kadaň a Klášterec nad Ohří. Vytvořili identitu mezinárodního hudebního festivalu Pražské jaro v letech 2023-2025 a nebo orientační systém pro krumlovský Port1560, oceněný na European Design Awards 2025.
Soutěž proběhla jako uzavřená, dvoufázová a na základě rešerše do ní byly vyzváno pět účastníků:
- Colmo
- Martin Utíkal
- Studio Divize
- Studio Svéráz
- This is Martins
Kromě grafického konceptu identity museli účastníci v soutěži navrhnout též značky a podznačky pro městské organizace, tiskoviny, propagační předměty nebo turistické letáky. Do druhého kola soutěže postoupila studia Colmo, Studio Divize a Svéráz.
Všichni účastníci za svůj soutěžní návrh obdrželi skicovné, vítězné studio pak získalo zakázku na dopracování svého návrhu, jeho implementaci a tvorbu grafického manuálu vizuální identity města Turnova.
Porota soutěže
-
Nezávislá část:
Mgr. Kateřina Přidalová — teoretička designu, lektorka a novinářka, MgA.
Roman Černohous — grafický designér, typograf, MgA.
Tereza Saitz — grafická designérka, grafické studio Marvil -
Závislá část:
Ing. Tomáš Hocke — starosta města
Mgr. Eva Honzáková — tajemnice městského úřadu
Organizáto soutěže Czechdesign je profesionální zastřešující organizace, jež se stará o rozvoj designu a architektury v České republice. Dlouhodobě prosazuje uplatňování designu v praxi a férové nastavení podmínek v profesních soutěžích. Provozuje nejčtenější webový portál o českém designu ZDE, podporuje a propaguje české designéry, radí firmám a institucím, jak spolupracovat s designéry, a je předním pořadatelem designérských a architektonických soutěží.
Vítězný návrh nové vizuální identity najdete ZDE.
Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: PV