„České základní školy mohou být inkluzivní stejně jako tato pražská škola. Můžeme jim pomoci lepším nastavením zákona, aby mohly plně realizovat své poslání,“ řekla k návštěvě Markéta Adamová.
Novelu školského zákona nedávno podepsal prezident, ačkoliv se počátkem roku vyjadřoval k inkluzivnímu vzdělávání velmi skepticky. Poslankyně Markéta Adamová ho vzápětí dopisem vyzvala, aby svůj postoj veřejně vysvětlil. Na sociálních sítích její výzvu podpořilo přes čtyři tisíce lidí. A například skupina The Tap Tap uspořádala na podporu inkluzivního vzdělávání koncert. Podle poslankyně Adamové je individuální integrace žáků nedílnou součástí moderního vzdělávání a inkluzivní školství je téma, kterému je nutné věnovat se dlouhodobě. Současný stav má totiž k ideálu daleko.
„Ačkoliv jsme schválili nyní novelu školského zákona, která mimo jiné definuje podpůrná opatření pro děti se speciálními vzdělávacími potřebami v běžných školách, je důležité toto téma ještě neuzavírat a dále se mu věnovat,“ míní Markéta Adamová. „Považuji za důležité, aby se politici seznamovali s fungováním škol přímo v terénu a hovořili s těmi, jichž se pak změny dotknou nejvíce – s učiteli, řediteli škol ale i samotnými žáky,“ dodala.
Mezi podpůrná opatření, které stát žákům se speciálními vzdělávacími potřebami nově poskytne, patří například využití tlumočníka pro sluchově handicapované děti, vzdělávání podle individuálního plánu, použití kompenzačních pomůcek a speciálních učebnic, či využití asistentů pedagoga ve výuce. Poslední jmenované opatření ocenili v závěrečné diskuzi i pedagogové ZŠ Generála Janouška a všichni přísedící se shodli na tom, že využití asistentů ve výuce je nezbytné i do budoucna.
Ing. Markéta Pekarová Adamová
autor: TOP 09