Vážení hosté, dámy a pánové,
jsem poctěn, že mám možnost vystoupit na konferenci reSite před tak skvělým publikem. Výstavba měst, plánování, architektura a design jsou témata, která jsou velmi důležitá. Tento rok je zaměřen na to, co není vidět, a přesto určuje podobu města. Na životně důležitá řešení a systémy našich měst.
Musím říci, že jsem znepokojen nedostatkem a nízkou úrovní developmentu v naši zemi, v našich městech a neschopností našich měst a veřejného sektoru dostatečně rychle plánovat a umožňovat výstavbu. Důležitá řešení a systémy, jmenovitě doprava, veřejná doprava, energetické sítě a informační a technologická infrastruktura jsou klíčové oblasti pro Českou republiku. Nedostačený nebo pomalý rozvoj této infrastruktury přímo ovlivňuje život náš všech.
Máme fakt hodně práce s tím, co všechno musíme za těch 27 let dohnat. Ani v roce 2017 nemá Česká republika plně funkční systém dálnic, které by nás spojovaly se sousedními zeměmi. Stále zde není vysokorychlostní železniční trať, která by nás propojila například s Německem nebo Rakouskem. Obce a města stále nemají přístup k vysokorychlostnímu internetu, který je klíčový pro přenos informací a zprostředkovává lidem a firmám možnost se realizovat. V energetickém sektoru naše největší státní společnost ČEZ pokračuje v investování do zahraničních aktivit bez jakékoliv hlubší strategie a bez ohledu na naše národní zájmy a navzdory tomu, že cena přijatelné a plně dostupné energie je klíčová pro rozvoj našeho hospodářství.
Nicméně, já i lidé, se kterými spolupracuji věříme v pozitivní obrat. Začali jsem tím, že jsme připravili novelu stavebního zákona, která reaguje na potřeby trhu, obecně zlepšuje situaci ve stavebním sektoru a ve svém důsledku urychlí výstavbu klíčové dopravní infrastruktury. V neposlední řadě ale i obyčejným lidem zjednodušuje výstavbu jejich rodinných domů a zbavuje je zbytečné administrativní zátěže.
Ve své vizi, první knize, kterou jsem napsal s týmem expertů, sním o tom, že v roce 2035 budeme mezi Prahou a Brnem cestovat díky vysokorychlostní železnici za 40 minut.
Slyšel jsem, že výstavba vysokorychlostní železnice mezi Prahou a Brnem je odhadována na 25 let! Slyšíte správně, na neuvěřitelných 25 let! Tohle je přesně ten příklad důležité infrastruktury, jejíž pomalý rozvoj může ohrozit rozvoj naší země. Ve Velké Británii dokončili jejich vysokorychlostní trasu mezi Londýnem a Edinburghem za 7 let. Významná německá trať mezi Kolínem a Frankfurtem byla taky dokončena během 7 let. Tohle všechno jsou přesně věci, která se odvíjejí od našeho rozhodnutí a odhodlání.

Tento článek je uzamčen
Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PLPřidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: PV