Bendl (ODS): Takové hraní s kašpárkem je úplně jasně dětská záležitost? Nemusí být, přátelé

08.03.2016 18:21

Projev na 42. schůzi Poslanecké sněmovny dne 8. 3. 2016

Bendl (ODS): Takové hraní s kašpárkem je úplně jasně dětská záležitost? Nemusí být, přátelé
Foto: red
Popisek: Petr Bendl

Hezký dobrý den, kolegyně a kolegové, dovolím si mimo zpravodajskou zprávu v řádném vystoupení nejprve okomentovat vědomostní vybavení zástupců předkladatele, kteří na jednání výboru pro veřejnou správu neuměli odpovědět na základní otázky, například, abych použil něčeho, co ještě použito nebylo, jak s tímhle zákonem naloží hotelové školy, kde lze zakázat prodávat - čemuž bych rozuměl, i když Středočeské vinařské učiliště si přivydělává tím, že prodává víno.

Otázku, co s tím, nebyl nikdo, pane ministře, schopen odpovědět, a to je nejenom prodávat, ale také podávat. Takhle jednoduchou věc, tu jste měli mít vymyšlenou už dávno. A měli na ty argumenty být připraveni vaši předkladatelé. Evidentně a zjevně nebyli. Takže se mi nechce věřit, jak vás znám, pane ministře, že to je z vašeho pera, spíš bych věřil, že to je pero pana ministra Dienstbiera, protože takhle militantní a nedomyšlený návrh, který nebere vůbec v potaz realitu toho, jak svět v České republice funguje, to je neuvěřitelné.

Ten zákon zasahuje do podnikání v situaci a říká podnikatelům a organizátorům veřejných akcí, že jsou povinni zajistit a hlídat, zajistit zákaz kouření, a dokonce pod pokutou, kdyby se náhodou stalo, že přijde někdo podnapilý, což oni asi budou z křišťálové koule věštit, jestli někdo v takové situaci není. A dokonce v tom zákoně máte, že ti podnikatelé musí být věštci, protože v § 11 odst. 4, písm. c) - přečtu, jak to je - "zakazuje se prodávat a nebo podávat alkoholické nápoje, nebo umožnit jejich prodej či podání osobě, o níž lze důvodně předpokládat, že bude následně vykonávat činnost, při níž by mohla ohrozit zdraví lidí nebo poškodit majetek".

Takže ten majitel té restaurace aby si prostě každého prohlédl "zodpovídáš tomu § 11 odst. 4, písm. c)? Neuděláš ty nějakou lumpárnu, když náhodou se tady něčeho napiješ?" - jak to chcete zařídit? To by mě fakt docela zajímalo, jak jste na tenhle paragraf vůbec přišli.

Pominu fakt, že v České republice - a to vy dobře víte, ubývá kuřáckých restaurací, postupně se kultura, včetně stravování, zbavuje kultury kouření, a děje se to přenosem kouření do těch barů, kde mimochodem to chcete zakázat také a vyhnat ty lidi z těch barů na těch sídlištích před ty paneláky - a nebo to rovnou nechat zavřít, to bude možná nejlepší - a diskutovali tam, protože jsem také slyšel "super, my se tam seznámíme s někým, nakonec celá hospoda bude stejně venku, že ano". No a tam budou diskutovat a starosta, aby se zbláznil, až ti lidé budou říkat "tak to budeme muset zavřít, protože tady Poslanecká sněmovna vymyslela zákon, který je prostě v praxi neaplikovatelný". A to přesto, že ten dotyčný v tom baru bude mít oddělené místnosti. A kdybyste to chtěli a kdybyste byli rozumní, tak dopředu navrhnete, aby tam byly prostory, a pokud je tam ten dotyčný má, prostory, že nemusí být s obsluhou, jako je tomu třeba na Slovensku, ale ne, vy rovnou "na tvrďáka" prostě, co se s tím budeme párat, vždyť my dobře víme, co ten národ potřebuje, to my nemusíme zkoumat. Kéž by tato země měla už takové starosti, že bychom museli řešit takovouhle situaci, jestli majitel restaurace musí předvídat, jestli ten, kdo přichází, už je podnapilý, a jestli náhodou, až bude odcházet, jestli se nedopustí nějakého majetkového činu nebo nebude chtít sobě nebo někomu jinému ublížit.

Ten návrh zákona zasahuje do života obcí s cílem, to už jsem říkal, vyhnat lidi z restaurací pokud možno před ty paneláky. A nebo i z hlediska obce. My jsme malá obec, máme tam malou restauraci, která se sotva drží, chodí tam víceméně štamgasti, nevaří se tam pravidelně, spíš takové chuťovky, jako ohřát párek a podobně, nebo dát si utopence atd., a okolí, protože vždycky to tak v minulosti bývalo, že škola, kostel, hospoda, radnice jsou základ obce, tak je to v centru obcí. Ale vy říkáte "tak všichni ti kuřáci, ať jdou diskutovat ven", a to okolí je naštvané, protože ideální bude, když se ta hospoda úplně zavře, vždyť my už nepotřebujeme komunikovat, máme internet, nebo si zavoláme telefonem.

Tohle je všechno odtržené absolutně od reality. Nebo vy myslíte, to jsem také zaznamenal, že když jste to všechno chtěli zakázat, kouření i v předzahrádkách, což trochu popíráte, jestliže má předzahrádku otevřenou, venkovní, tam myslím, že ani nikdo, kdo by seděl u vedlejšího stolku si nemůže příliš stěžovat na to, že ho obtěžuje kouř a podobně, tak padesát procent těchto předzahrádek to je.

Tak tam bude chodit s nějakou šňůrou a bude říkat: tady těch 50 %, tady máte celku, to si přečtěte apod., to mi přijde tedy opravdu... A kdo to bude kontrolovat? Obec? Starosta přijde v té vesnici říkat tomu jedinému hospodskému, který ho tam ještě zachraňuje, často je to obecní majetek a jsou rádi, že vůbec někoho seženou po vesnici nebo v okolí, kdo by provozoval hospodu, tak tam bude ještě ty lidi všechny naštvávat? To chcete? Fakt to chcete? To navrhujete v tom zákonu! A já myslím, že to dobře není a je to opravdu mimo realitu.

Zároveň obcím, a teď pominu velká města, i když Svaz měst a obcí vás na to významně upozorňoval, na jednu stranu říkáte v důvodové zprávě, že náklady spojené s tím, že se najde někdo, kdo, promiňte mi, udá někoho, že kouřil na zastávce, tam opravdu u nás na vesnici to jsou davy lidí, to byste viděli, kolik stovek lidí tam čeká na autobus, který stejně nepřijede, protože je jich stejně čím dál tím méně, tak někdo se najde, kdo zavolá na obec a řekne: prosím vás, přijeďte si pro něj, on tam kouřil, protože jak jinak by se to asi dalo zjistit. Obec tedy zaplatí průvodní náklady, a bude-li potom oprávněný, přijde-li se na to, že ten dotyčný opravdu, a potvrdí se asi soudně nebo jak, že tedy byl ten člověk podnapilý nebo podobně, tak náklady obci nahradí ten, jehož se to týkalo. A vy říkáte, že obec na tom vůbec netratí, že to vymáhání bude jednoduché, a uvádíte, že pro obce jsou ty náklady bagatelní. Jsou-li bagatelní, pak myslím, že je zbytečné, abychom tyhle náklady přenášeli na malé obce, a může to klidně zaplatit Ministerstvo zdravotnictví. Ono to bude mnohem jednodušší. V tomto ohledu podám pozměňovací návrh.

Elektronické cigarety. Někde jsem zachytil pana ministra zdravotnictví, který říkal, že škodlivost elektronických cigaret není tak velká nebo je malá nebo něco v tomto smyslu. Já bych se chtěl zeptat, z čeho ministr zdravotnictví vychází. Podle mých informací neexistuje relevantní studie, která by říkala, že se je prokázáno, že je škodlivost elektronických cigaret prokázána. Ale tvrdí-li to ministr zdravotnictví, já nejsem odborník přes zdravotnictví, říkám, možná má pravdu, ale poprosil bych vás, pane ministře, zdali byste byl té ochoty a zveřejnil, na základě čeho tvrdíte, že elektronické cigarety jsou méně škodlivé, když podle mých informací nic takového prokázáno nebylo, a naopak řada kuřáků, kteří se snaží odnaučit kouřit, k tomu právě využívá elektronické cigarety, aby postupně se této závislosti zbavili. Proto také navrhuji, aby elektronické cigarety z toho zákona byly pokud možno vypuštěny.

O těch 4,3 % ethanolu, na čemž se tady v Poslanecké sněmovně shodneme asi napříč politickým spektrem, o to více mi není jasné, jak jste přišli na 4 %, pokud na to existuje nějaká relevantní odpověď. A myslím si, že když chcete zakázat pití, teď řeknu vína, grogu, případně svařeného vína i v divadlech či kinech, kdo z vás - předpokládám, že to je velká většina -, chodí do divadla, tak vždycky o přestávce někdo si dá skleničku vody či nějakou limonádu nebo nějaký jiný nealkoholický nápoj, pokud řídí, a kdo neřídí, stihne si dát dvě deci bílého nebo červeného vína, protože to prostě k divadelní kultuře tak trochu patří. Co vás vede k tomu, co tak dramatického se děje, jaký alkoholismus je v těch divadlech či v průběhu divadelních přestávek nebo obecně, co se tam tak katastrofického děje, že to chcete zakázat? Ale možná desítku pivo, nakonec že byste s tím souhlasili, mně to přijde přitažené za vlasy. Proč tohle chcete zakazovat? Proč s tímhle vláda přichází jako s vládním návrhem zákona, to mně přijde opravdu nemoudré a hloupé.

Co mě extrémně vadí, je, že nechcete - resp. takhle. V případě, že máme vybudovánu nějakou dopravní infrastrukturu - vlaková nádraží, autobusová nádraží, tak tam doporučujete, aby ve vymezených prostorách pro kuřáky se dál kouřilo, nebo říkáte, ano, můžete. V dopravě to je možné, ale v jiných oblastech to možné není.

To je takové zase podivné selektování, kterému nerozumím, a proto navrhuji, aby se to týkalo... Má-li někdo prostě vyčleněn prostor pro kuřáky, je-li označen ten prostor, pak tím nikoho neohrožuji. Nekuřák tam nevstoupí, žádné děti se tam nedostanou, pokud budou rodiče jenom trochu zodpovědní, a nic nikoho nemůže ohrozit a myslím si, že to je konsensuální pro všechny. Kéž by předkladatel, když psal tenhle návrh zákona, měl alespoň trošku rozumu.

A k dětským akcím závěrem, protože bych mohl mluvit určitě ještě mnohem déle. Zástupce předkladatele paní náměstkyně, když jsme se bavili o kulturních aktivitách pro děti, tak ona říkala, to je přeci jasné, to už se pozná z nadpisu. Třeba takové hraní s kašpárkem je úplně jasně dětská záležitost. (Odmlka.) Nemusí být, přátelé! Vůbec nemusí být! (Pobavení.) Děkuji vám za pozornost.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: PV

Radek Rozvoral byl položen dotaz

koalice

K čemu je, když uspějete ve volbách, když stejně nejste schopni se s nikým domluvit na koalici? Myslím teď hlavně ve sněmovně. Proč si z ANO děláte za každou cenu nepřítele, když by to mohl být potencionálně váš jediný koaliční partner, s kterým byste získali většinu ve sněmovně?

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Mračková Vildumetzová (ANO): 42 milionů na vládní propagaci. Zrušte to

23:07 Mračková Vildumetzová (ANO): 42 milionů na vládní propagaci. Zrušte to

Projev na 98. schůzi Poslanecké sněmovny 19. dubna 2024 k migračnímu paktu a 42 milionům na informač…