Borecký (STAN): Na Kladensku dojde ke změnám jízdních řádů

26.07.2022 5:29 | Zprávy

Město se nadále odmítá podílet na spolufinancování veřejné dopravy

Borecký (STAN): Na Kladensku dojde ke změnám jízdních řádů
Foto: STAN
Popisek: STAN

S platností od 1. 9. 2022 dojde v systému PID v oblasti Kladenska ke změnám tras linek a jízdních řádů. Důvodem jsou neúspěšná jednání o zapojení Statutárního města Kladna do systému Standardů dopravní obslužnosti (SDO), kdy je Středočeský kraj, coby objednatel regionální autobusové dopravy, nucen přistoupit k úpravě spojů tak, aby vyhověl základním principům schváleným v rámci zavedených standardů. 

Středočeský kraj je nucen reagovat na kroky kladenského magistrátu a jeho vedení, které nepřistoupilo na schválené Standardy dopravní obslužnosti. Město s krajem v zásadě odmítá jednat a nehodlá se finančně podílet na dopravní obslužnosti. „Jsem přesvědčen o tom, že každá situace se dá vyřešit jednáním. Nicméně k uzavření dohody musí být přístupné vždy dvě strany. Jednoznačně není možné, aby Kladno stálo mimo systém a bylo takzvaným černým pasažérem, na kterého budou doplácet ostatní středočeská města a obce. Nám nezbývá nic jiného, než tento přístup vzít na vědomí, a proto v souladu s platnou legislativou zajistíme rozsah dopravy v oblasti Kladenska podle kritérií standardní dopravní obslužnosti,“ konstatuje Petr Borecký, náměstek hejtmanky pro oblast veřejné dopravy.

Organizátor veřejné dopravy, Integrovaná doprava Středočeského kraje (IDSK), p. o., dostal za úkol připravit úpravy linkového vedení a jízdních řádů linek PID v oblasti Kladenska tak, aby zohledňovaly ekonomickou realitu vycházející ze SDO. Ty byly Středočeským krajem zavedeny počínaje rokem 2022. Hlavním důvodem pro jejich zavedení je narovnání někdejšího nevyhovujícího stavu, kdy některá města a obce přispívaly milionovými částkami do zajištění dopravní obslužnosti, zatímco jiné obce měly bez příspěvků srovnatelný rozsah dopravy, což vyplývalo mj. z historického přístupu jednotlivých okresů k financování dopravní obslužnosti i politické situace ve vedení Středočeského kraje. Zavedení standardů podle nových pravidel je již smluvně uzavřeno či úspěšně projednáno s více než 90 % měst a obcí, čímž se podařilo stabilizovat spolufinancování dopravní obslužnosti ze strany obcí v kraji.

Město Kladno argumentuje především neúměrně zvýšenými náklady a nezákonností. Středočeský kraj však disponuje právním posouzením již z konce roku 2021, tedy ještě před zahájením projednávání nového spravedlivého způsobu spolufinancování veřejné dopravy s obcemi. Ze stanoviska mimo jiné vyplývá, že mezi dopravní obslužností zajišťované krajem (§ 3. odst. 2 zákona č. 194/2010 Sb. o veřejných službách v přepravě cestujících) a obcemi není žádná striktní dělící čára a jejich kompetence se v tomto ohledu prolínají. Současně neexistuje žádná konkrétní právně závazná přesně definovaná spodní či horní hranice toho, co je kraj povinen v rámci dopravní obslužnosti pro občany objednat.

Tento článek je uzamčen

Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PL

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

autor: PV

FactChecking BETA

Faktická chyba ve zpravodajství? Pomozte nám ji opravit.

Přezkoumat

Proč nenecháte rozhodnout rodiče?

Jestli a od kolika svým dětem dovolí přístup na sociální sítě? To pak začnete i určovat, na co se smí nebo nesmí dívat v televizi nebo v kolik mají chodit spát a v kolik vstávat? Myslíte, že vše špatné se odehrává jen na sociálních sítích, a že ony jsou strůjci zla?

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:

Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Prokšanová (KSČM): Zestátnění ČEZu je naprosto legitimní požadavek

8:14 Prokšanová (KSČM): Zestátnění ČEZu je naprosto legitimní požadavek

Komentář na svém veřejném facebookovém profilu k zestátnění ČEZu a (ne)reakci předsedy hnutí ANO, zd…