Čížek (ČSSD): Cykloráj to napohled

13.08.2016 17:16

Poměrně nedávno přijali brněnští radní koncepci, která je jedním z klíčových dokumentů pro budoucnost dopravy na území města Brna. Tento Plán udržitelné městské mobility se v mnohém dotkne každodenního života většiny obyvatel.

Čížek (ČSSD): Cykloráj to napohled
Foto: CSSD.cz
Popisek: Logo ČSSD

Proto je škoda, že díky obvyklé skromnosti a transparentnosti magistrátní koalice zapadl a téměř se o něm nemluví. Jaká je tedy budoucnost dopravy v Brně?

Koncept, který schválilo vedení města, je jasný: Brno má být postupem času prakticky bez aut, každý obyvatel má kolo a šalinkartu. Koncepce absolutně neřeší nynější dopravní problémy, jako je přesycenost silnic, pomalost dopravy a absence nových dopravních cest, naprostý nedostatek parkovacích míst nebo dokončení VMO (velkého městského okruhu). Naopak - např. parkovacích míst ještě ubude a z důležitých dopravních tepen se stanou kavárenské bulváry a zóny klidu. Je zcela zřejmé, že projekt neřeší to, po čem již nějakou dobu volá většina Brňanů – vyřešení přesycenosti dopravy a nekonečných problémů s parkováním (tedy pokud tím nemyslíme silnice zcela bez aut).

Snaha radních je tedy jasná, vytlačit auta z města a přinutit obyvatele jezdit na kole nebo využívat městskou hromadnou dopravu. Při obhajobě svých postojů opakují zástupci města tutéž mantru: obdobný systém funguje v Kodani, Amsterdamu, Vídni, Berlíně… Jenže ouha! Zapomínají na jednu důležitou věc: Brno není Kodaň. V Kodani či ve Vídni už mají systém parkování a vjezdu aut do centra řadu let vyřešený, tudíž všude tady se mohou zabývat cyklodopravou, kterou rozhodně nestaví na piedestal a nevěnují ji veškerou svou pozornost. Navíc Brno je svým rozložením poněkud specifické a osobně bych nechtěl být v kůži těch, kteří pojedou na kole v podzimních plískanicích z centra např. do Kohoutovic či do Líšně… Argument světovosti tak v tomto případě padá. I přesto se velmi brzy dočkáme nejrozsáhlejší sítě bikesharingu a podpory cyklodopravy v Evropě, třeba i v podobě několika biketowerů (obdoba parkovacího domu pro auta), 4360 stojanů (méně má dokonce i Paříž) a 2560 městských kol k zapůjčení. Ponechme stranou vtíravou otázku „kdo to, proboha, využije?“ a zeptejme se spíš, zda by nešlo k těmto účelům vyčleněnou částku 150 milionů (!) využít v dopravě o něco lépe. Co třeba nové cyklostezky, obnova vozového parku MHD, lepší dopravní obslužnost i dostupnost, efektivní systém parkování…?

Z dokumentu ale samozřejmě nevyplývá jen přístup města k cyklodopravě. Sice se zde nedočteme o tolik slibovaném snižování cen MHD, zjistíme však, že novinky čekají i jednotlivé lokality. První vlaštovky tohoto plánu dorazily už v době schvalování této koncepce. Ukázkou takových změn v organizaci dopravy mohou být například rekonstrukce Štefánikovy ulice a její proměna v zelený bulvár či přestavba Mendlova náměstí s cílem absolutní změny významu náměstí v klidovou zónu. Jak bude ale dosaženo zklidnění dopravy, pokud dojde pouze k odebrání jízdních pruhů a zrušení parkovacích míst, není jasné. Mnohem jasnější je třeba přístup radního Hollana, který si z nesouhlasných názorů obyvatel Štefánikovy dělá na svém facebookovém profilu srandu.

Za zmínku jistě stojí i fakt, že radní vybrali koncepci známého cykloaktivisty, kterou odborníci na dopravu nedoporučili a v jejichž hodnocení se umístila s 61 % až na 3. místě. Pomyslné vítězství totiž patřilo konceptu úředníků Magistrátu města Brna (odborníky hodnoceno 90 %). Koalice tedy stejně jako v mnoha jiných případech opět nedala na rady odborníků a znovu rozhodla tak, jak jí velí odhodlání prosadit menšinová řešení v podání Žít Brno a Strany zelených...

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: PV

Ing. Klára Dostálová byl položen dotaz

Kdo může za migrační pakt?

Tvrdíte, že když vás budeme volit, tak nás zbavíte migrantů. Jak? Jak chcete problém řešit, navíc když teď EP schválil migrační pakt? Taky tvrdíte, že jeho schválení byla zrada od této vlády, tak co pak změníte evropské volby? A jak to tedy je? Může za schválení paktu vláda nebo politici v Bruselu?

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Ministr Kupka: Stavíme aktuálně více než 200 km nových dálnic

23:07 Ministr Kupka: Stavíme aktuálně více než 200 km nových dálnic

Komentář na svém veřejném facebookovém profilu k dopravě.