Dobeš (65 demokratů Jana Kasla): Přátelská parkovací karta – přenosná a na jméno, nikoliv SPZ

05.09.2014 13:05

První zóny placeného stání, známé také díky své barvě jako „modré zóny“, se v Praze začaly objevovat už v roce 1996. Šlo o pravý břeh Vltavy v samotném centru města.

Dobeš (65 demokratů Jana Kasla): Přátelská parkovací karta – přenosná a na jméno, nikoliv SPZ
Foto: LIDEM
Popisek: Exministr dopravy Pavel Dobeš

Odtud se pak zóny rozšiřovaly dále po centrální části hlavního města, ale také na Prahu 2 a 7. Dne 18. února tento „fenomén pražského parkování“ pronikl také na Prahu 3. Jako člověk, který většinu svého života prožil právě v pražské metropoli, konkrétně na Žižkově, a po Praze se autem pravidelně pohyboval, jsem už tehdy měl na modré zóny velmi rozporuplný názor. Na jednu stranu jsem vždy oceňoval snahu udělat něco s naprosto tristní situací, co se parkování ve městě týká. Mám raději činy než léta se táhnoucí debaty o tom, že je tu problém, který by se asi měl nějak řešit. Ostatně to byla filozofie, kterou jsem se řídil také v čele ministerstva dopravy. Na druhou stranu když se věci uspěchají a dopředu se důkladně nepromyslí, jaké situace mohou díky některým opatřením nastat, je to také špatně. A to se bohužel u zavádění zón placeného stání v Praze stalo.

Způsob, jakým modré zóny v Praze fungují, je velmi nešťastný. Dobrá myšlenka byla zabita špatným nastavením pravidel a fungování zón, což způsobuje v podstatě opačný efekt, než bylo původně zamýšleno. Tento problém je jedním z těch, pro které jsem se rozhodl kandidovat do Zastupitelstva městské části Praha 3 a hlavního města Prahy. Danou problematikou se zabývám již řadu let a přicházím společně s Demokraty Jana Kasla s řešením, kterému věřím.

Největší průšvih modrých zón vidím v tom, že léčíme „dvě nemoci“ stejným lékem a divíme se, že na jednu z nich to nezabírá. Na Praze 1 byl historicky problém parkovat přes den a to zejména proto, že do centra přijeli v průběhu pracovního dne autem lidé za prací. Problém tedy nebyl v noci ani o víkendech. Jenže na Praze 3 to bylo zcela obráceně. U nás bylo v průběhu dne možné zaparkovat poměrně snadno, největší problém byl zaparkovat ve večerních hodinách a v noci, a jistě si nejen my z „trojky“ pamatujeme, jak dlouhou jsme trávili objížděním bloků, abychom našli volné místo. Díky dnešnímu systému modrých zón se v městských částech, jako je Praha 3, parkování v noci zlepšilo, to je pravda. Jenže to, co se – opět díky modrým zónám -  děje přes den, je dlouhodobě neudržitelné. Hledat parkování jinde, než kde bydlíte, je každodenní dobrodružství, o které nestojíte.   

Z těchto důvodů navrhujeme jako Demokraté Jana Kasla rozdělit systém parkovacích karet na centrum a „prstencové městské části“. To znamená mít systém modrých zón pro Prahu 1, kde řešíme problém centra, které je samozřejmě i přes den velmi zahlcené. A pak mít zóny placeného stání a parkovací kartu pro tzv. prstenec městských částí okolo centra, to znamená především Prahy 2, 3, 5, 6, 7 a 8. V těchto částech by přes den, tedy řekněme od 8 do 17 hodin, držitelé parkovacích karet mohli na modrých zónách parkovat jak ve „své“ městské části, tak i v těch ostatních. Volně by mohli přejíždět a neřešit, zda mají svou parkovací kartu z jiné městské části. Tedy s výjimkou Prahy 1.  Dále by ale v těchto prstencových částech směli v nočních hodinách, tedy od 17 do 8 hodin, parkovat pouze residenti jednotlivých městských částí.

Jednou z dalších achillových pat modrých zón je fakt, že způsobují velké problémy podnikatelům a živnostníkům. Ti, kteří provozují například obchod s potravinami, musí denně řešit, jak a kam mohou zaparkovat jejich dodavatelé. Parkovací karta se totiž vydává na SPZ nebo obchodní jméno společnosti a samozřejmě, jak už jsme si řekli, platí jen v dané městské části… Denně se odehrává mnoho případů, kdy nedostatečně nastavený systém komplikuje život stovkám a tisícům Pražanů.

Přátelská parkovací karta nebude vydávána na SPZ konkrétního auta, nýbrž na jméno.  To bude řešit také další nepříjemné situace. Dnes už totiž sice existuje možnost, jak si na úřadu vyřídit přechodnou parkovací kartu v případě, že například máte kvůli nehodě zapůjčené jiné auto. Ovšem pokud se tato situace týká několika dnů, a občané kvůli nim musí běhat na úřady a vyřizovat nejrůznější papíry, je to opět spíše nepříjemnost, než snaha o zlepšení kvality života Pražanů.

Přicházíme s konceptem Přátelské parkovací karty, která nebude nadále šikanovat obyvatele Prahy a ty, kteří zde podnikají. Naším cílem je, aby ti, kteří do Prahy přijíždějí ze středních a vlastně celých Čech, začali plně využívat parkoviště P+R na okrajích Prahy, a po centru a jeho okolí se pohybovali především městskou hromadnou dopravou. Vždyť především v okolí stanic metra je dnes v Praze nadlidský výkon najít volné místo. Pak nastávají případy, kde lidé prostě riskují pokutu a porušují nařízení.  A dělá nás to většina, nemá cenu si něco nalhávat. Ale dle mého názoru rozhodně nejde o jev nějaké pokleslé morálky a despektu k řádům. Ne, tady jde o špatně nastavený systém, který je potřeba změnit a pak teprve požadovat, aby byl dodržován.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Pavel Dobeš

Mgr. Karel Krejza byl položen dotaz

Naše obrana

Jak bude ČR dál podporovat Ukrajinu, když jsou naše zásoby vyčerpány (tvrdí to Černochová)? A kde se najednou vzaly finance na nákup další munice? Zajímalo by mě taky, nakolik jsme zásobeni sami pro sebe a jestli máme vůbec dost velkou armádu (asi ne, když se uvažuje o obnovení povinné vojny)? Proto...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Okamura (SPD): Na přípravě migračního paktu se aktivně podíleli představitelé Fialovy pětikoalice

19:02 Okamura (SPD): Na přípravě migračního paktu se aktivně podíleli představitelé Fialovy pětikoalice

Projev na 100. schůzi Poslanecké sněmovny 18. dubna 2024 k migračnímu paktu.