Finanční krize v roce 2009 souvisela se splasknutím americké hypotéční bubliny. Zasáhla přitom finanční architekturu celého světa a obnažila slabost hospodářských politik v klíčových pólech hospodářského rozvoje. V EU krize znehodnotila výsledky celé uplynulé dekády. Ztráta dynamiky, vysoká nezaměstnanost a dokonce i nárůst počtu lidí pod hranicí chudoby bylo cenou za tento vývoj. USA nakonec zvolily terapii politikou tzv. kvantitativního uvolňování. U nás je v této souvislosti dosud nejčastěji skloňovaná politika dluhových brzd ve vazbě na chronickou dluhovou krizi v Evropské unii.
Mnozí čeští politici ale i členové ekonomické obce jakoby nabyli dojmu, že zkrocením veřejného dluhu s pomocí důsledné fiskální restrikce se dostaneme z nejhoršího ven. Z některých zemích EU dnes přichází dílčí korekce této politiky o podporu růstu, protože se potvrdilo že dávkování restrikce bylo přemrštěné. Uvolnění fiskální politiky ale v Evropě nemá rozměr amerických finančních injekcí, m.j. i proto že v EU neexistuje sjednocená makroekonomická kontrola evropského hospodářského prostoru, ani možnost přímého emitování tzv. eurobondů.
Co může ovlivnit další vývoj ? Především současná politika světové jedničky USA v podobě nabídky levných státních dluhopisů není neomezená. Jak zareagují držitelé amerických bondů na pokles jejich ziskovosti ? Američané v obavě před další vlnou krize připravují přísnou bankovní regulaci, která má být dokonce tvrdší než plánovaná evropská pravidla BASEL III. Zvýší se tím odolnost finančního sektoru vůči hospodářskému cyklu, ale přitlumí uvěrová angažovanost bank.
Pokud jde o Čínu, tak za fasádou zázračného hospodářského růstu se skrývají také různé nerovnováhy. S rostoucí vahou čínské ekonomiky ve světě má každý takový problém globální dopad. Bez problémů zřejmě není ani čínský bankovní sektor přetékající aktivy. Jejichž reálná hodnota se teprve ukáže, podstatná část je totiž v dolarových dluhopisech. Čínská bankovní regulatorní komise připouští, že obavy ze špatných aktiv zpomalují růst a volá po větší disciplině.

Tento článek je uzamčen
Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PLPřidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Jiří Dolejš - profil
Veřejná doprava
Dobrý den, když tak myslíte na ekologii, proč v Praze není hromadná doprava pro všechny zdarma?
Další články z rubriky

22:14 Farský (STAN): Ve střední Evropě posilují antievropské a antiukrajinské síly
Komentář na svém veřejném facebookovém profilu k postoji k Ukrajině ve střední Evropě.
- 20:16 Mádlová (ANO): Piráti slibují modré z nebe. Připomeňme si fakta o nich
- 20:06 Hejtman Holiš: Žádám prezidenta o veto školského zákona
- 18:02 Rajchl (PRO): Pokud uspějeme, od totalitního kyjevského režimu se distancujeme
- 16:14 Schillerová (ANO): Moc v ČR mají lobbisté bank, zbrojařů a energetických gigantů, ne Fiala
- 14:12 Turoňová (Stačilo!): Na Krétu a Gavdos se valí tisíce migrantů