Dostálová (ANO): Vznikl paskvil, kde hlavní roli hrál pan ministr Vít Rakušan

21.05.2024 19:05 | Zprávy

Projev na 103. schůzi Poslanecké sněmovny 21. května 2024 k migračnímu paktu a hrozícímu kolapsu stavebního řízení

Dostálová (ANO): Vznikl paskvil, kde hlavní roli hrál pan ministr Vít Rakušan
Foto: Reprofoto: ČT24
Popisek: Klára Dostálová (ANO)

Děkuji za slovo, paní předsedkyně, vážená paní ministryně. Já mám dneska dva body, které by chtěla zařadit na program této schůze.

První bod s názvem Migrační pakt - a co bude dál? Protože je velmi důležité se na půdě Poslanecké sněmovny pobavit o dalších krocích směrem samozřejmě k migraci a nelegálním uprchlíkům. Jenom si shrňme pár faktů. 14. května na EKOFINu, to znamená Radě Evropské unie, vlastně byl finálně schválen migrační pakt, který začne platit za dva roky, to znamená, první uprchlická zpráva o stavu migrace se bude připravovat v roce 2026. Ten migrační pakt, jak ho všichni známe a už jsme se s ním asi detailně všichni seznámili, v podstatě je od začátku špatně, protože ten migrační pakt vůbec neřeší to, aby se nelegální migranti na půdu Evropské unie vůbec nedostali. On bohužel řeší tu fázi, když už je ten migrant na evropské pláži nebo v Evropské unii, tak aby se o něj Evropa postarala. To zásadní, co v migračním paktu chybí, je ochrana vnějších hranic, boj s pašeráky, efektivní návratová politika a spolupráce s třetími zeměmi.

Bohužel ten pakt, jak ho známe dneska, se významně připravil za českého předsednictví, vznikl prostě paskvil, kde hlavní roli hrál pan ministr Vít Rakušan, a tento paskvil v podstatě, pokud by se nic neudálo, tak povede k ohrožení bezpečnosti naší evropské kultury a hodnot, a v podstatě můžeme očekávat stejný vývoj i na území České republiky, jako bohužel vidíme v Německu, ve Švédsku, ve Francii a podobně.

Stejně tak migrační pakt, tak jak byl schválen, neobsahuje žádnou explicitní výjimku pro Českou republiku. Tady v tom bodě si myslím, že pan ministr Rakušan podvedl nejenom české občany, českou veřejnost, ale i vládu samotnou. V migračním paktu jsou skryté kvóty pod názvem stanovený počet. Znovu opakuji, že kdokoliv si zadáte do wikipedie slovo kvóta (?), tak vám vyjede definice stanovený počet nebo poměr. Ty kvóty jsou nastaveny - minimálně 30 000 uprchlíků ročně na přerozdělení, nebo se vyplatit 20 000 eur za jednoho. Znovu opakuji, jsou to pouze minimální částky. Ve stejném migračním paktu, pokud si to chce někdo ověřit, čl. 57 odst. 1, je, že Komise může určit vyšší počet, ať už na přerozdělení, nebo na vyplacení.

Pan ministr Rakušan ještě rád používá takzvané třetí opatření, to znamená pomoci s nějakým technickým zabezpečením v postižené členské zemi. To se v migračním paktu nazývá alternativní solidární opatření a je to pouze, pokud si to členský stát vyžádá. Pokud členský stát řekne, že nestojí o žádné navýšení kapacit a tak dále na pomoci s vízovou politikou, nepotřebuje policisty, nepotřebuje žádné tyto další služby, tak členskému státu zbývá pouze přerozdělit, nebo se vyplatit.

Distribuční klíč v migračním paktu se nazývá referenční klíč, je stanoven na základě počtu obyvatel a výkonu ekonomiky, na Českou republiku tak tedy budou připadat zhruba 3 až 4 %. Pokud vezmu číslo 1,2 (?) nelegálních migrantů v loňském roce, tak by se to týkalo zhruba 48 000 lidí, což je zhruba 30 až 40 miliard korun ročně, znovu říkám ročně. Zároveň se vláda Petra Fialy zavázala ke splacení a pořízení F pětatřicítek, bude muset řešit jádro, bude muset řešit směrnici na budovy, kterou také vlastně připravilo české předsednictví. Bohužel jde o ty emisní povolenky na domácnosti, kde samo MPO to spočítalo na nějakých 500 miliard korun po dobu 10 let. Tak mě by samozřejmě velmi zajímalo, kde na to Česká republika vezme.

On samotný migrační pakt ještě má takový sporný článek 63 odst. 3. kde se vlastně řeší to, že když to přerozdělení těch uprchlíků bude nižší než 60 %, tak tam doslova je napsáno, že státy převezmou, nikoliv že mohou převzít, samozřejmě je to slovíčkaření, ale o to více by si to zasloužilo prostě rozdiskutovat na půdě Poslanecké sněmovny, protože když vezmete opět ten zdravý selský rozum a podíváte se na ten migrační pakt, a řekněme, všechny státy sedmadvacítky se budou radši vyplácet, než aby přijímaly uprchlíky, tak co s těmi penězi ty postižené státy jako budou dělat? To jako máme představu, že skutečně si na těch březích budou stavět nové a nové detenční zařízení, že si totálně zastaví svoje přístavy? Takže tady si také myslím, že to tak úplně není a že skutečně pod tím je skryto to, že pokud samozřejmě ty státy nebudou mít ambice si přerozdělovat ty uprchlíky, že to prostě vypadne z té Evropské komise, protože to slovíčkaření v těch evropských legislativách je opravdu velmi důležité a je potřeba se na ty věci dívat ve všech souvislostech, možná u migračního paktu, protože my samozřejmě neustále apelujeme na pětikoalici, aby otevřela tento bod.

Tento článek je staršího data a je dostupný pouze pro předplatitele. Předplatné můžete vyzkoušet zdarma, nebo zakoupit, zde:

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: PV

FactChecking BETA

Faktická chyba ve zpravodajství? Pomozte nám ji opravit.

Přezkoumat

Jak zabránit Číně, aby o nás sbírala citlivá data?

Podle mě také není problém jen v Číně, ale dnes už téměř neexistuje nic jako soukromý. I třeba EU dost šťourá do soukromý lidí - většinou to vydává za dobrý úmysl a možná to i dobře myslí, ale je to potřeba? Co vím, tak třeba chtěla mít možnost sledovat i soukromou korespondenci lidí na internetu at...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:

Jinde na netu:



Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Ministr Válek: Důrazně doporučujeme očkování proti chřipce a covidu

21:03 Ministr Válek: Důrazně doporučujeme očkování proti chřipce a covidu

Komentář na svém veřejném facebookovém profilu k očkování.