Exner (STAN): Omezení se týkají nezákonného obsahu, nikoli názorů

23.06.2025 22:31 | Monitoring

Komentář na svém veřejném facebookovém profilu k Nařízení o digitálních službách.

Exner (STAN): Omezení se týkají nezákonného obsahu, nikoli názorů
Foto: STAN
Popisek: Martin Exner

Už vím, odkud chodí kupy e-mailů se stále stejnými nesmysly. Aliance pro rodinu spustila kampaň proti zákonu o digitální ekonomice a o digitálních službách. (Mimochodem je zajímavý záběr témat Aliance pro rodinu...)

Tvrdí se tam, že jde o cenzuru, ale je to právě naopak.

Účelem tohoto zákona, který primárně implementuje Nařízení o digitálních službách (DSA) Evropské unie, není zavádět cenzuru, nýbrž vytvořit bezpečnější, transparentnější a důvěryhodnější online prostředí v souladu s právním řádem EU.

Zde jsou klíčové principy, které vysvětlují povahu omezení přístupu k obsahu a mechanismy bránící zneužití:

1. Omezení se týkají nezákonného obsahu, nikoli názorů

Zákon neumožňuje svévolné odstraňování obsahu. Omezení přístupu se týkají výhradně nezákonného obsahu, jak je definován v českém právu a právu Evropské unie. Sem spadají například:

* Šíření dětské pornografie

* Podněcování k nenávisti

* Teroristický obsah

* Nezákonné obchodní praktiky, jako je prodej padělků nebo podvodné schéma

* Obsah porušující autorská práva

Cílem tedy není umlčet legitimní názory nebo kritiku, ale zabránit šíření obsahu, který je již nyní nezákonný a škodlivý.

2. Role soudů a transparentní mechanismy

Klíčovým prvkem ochrany proti zneužití jsou jasně definované procesy a zapojení nezávislých orgánů:

* Soudní příkazy: Příkazy k odstranění nezákonného obsahu nebo k omezení přístupu k online službám mohou vydávat pouze soudy nebo orgány činné v trestním řízení a další správní orgány s příslušnými pravomocemi, a to vždy na základě jiných platných právních předpisů. Jejich rozhodnutí musí splňovat přísné náležitosti stanovené Nařízením DSA. To znamená, že není možné, aby kdokoli svévolně nařídil odstranění obsahu.

* Veřejný seznam: Český telekomunikační úřad (ČTÚ) vede veřejný seznam internetových stránek, k nimž má být dočasně zamezen přístup. To zajišťuje transparentnost a umožňuje veřejnosti a dotčeným stranám kontrolu nad tím, jaká rozhodnutí jsou přijímána.

* Opravné prostředky: Poskytovatelé služeb i uživatelé mají možnost napadnout rozhodnutí o odstranění obsahu. DSA zavádí mechanismy pro uživatele k podání stížnosti na rozhodnutí online platforem o moderaci obsahu. Přestože opravný prostředek proti prodloužení doby omezení přístupu k službě nemá odkladný účinek (z důvodu nutnosti rychlé reakce na pokračující protiprávní jednání), celkové řízení podléhá soudnímu přezkumu.

* Povinnost odůvodnění: Až na výjimky (např. v trestním řízení, kde by odůvodnění mohlo ohrozit vyšetřování závažné kriminality) musí být příkazy k odstranění obsahu a k poskytnutí informací odůvodněny, aby bylo zřejmé, na jakém právním základě a proč je opatření uplatňováno.

3. Důkladný dohled a prevence politického zneužití

* Nezávislé dozorové orgány: Dozor nad dodržováním zákona vykonávají nezávislé orgány – Český telekomunikační úřad (ČTÚ) jako koordinátor digitálních služeb a Úřad pro ochranu osobních údajů (ÚOOÚ). Tyto orgány jsou vázány právními předpisy a jejich pravomoci jsou striktně definovány. Jejich úkolem není „cenzurovat“, ale zajišťovat soulad s právními předpisy a chránit uživatele.

* Vysoké pokuty za zneužití: Nařízení DSA, a tím i tento zákon, zavádí pro online platformy vysoké pokuty za porušení povinností, což vytváří silnou motivaci k transparentnímu a spravedlivému jednání, nikoli k nadměrné nebo politicky motivované cenzuře. Naopak, platformy, které by zneužívaly svých pravomocí k odstraňování legitimního obsahu, by se vystavovaly riziku sankcí.

* Evropský rámec: DSA je celoevropské nařízení, které sjednocuje pravidla pro digitální služby napříč členskými státy. Jeho cílem je mimo jiné zajistit jednotnou ochranu základních práv (včetně svobody projevu) a právního státu v online prostředí, což minimalizuje riziko, že jednotlivé státy budou zavádět vlastní, potenciálně omezující pravidla.

Závěrem, zákon o digitální ekonomice je reakcí na výzvy moderního digitálního světa a snaží se zajistit, aby online prostor nebyl místem pro šíření nelegálního a škodlivého obsahu, ale aby zároveň respektoval a chránil svobodu slova. Implementuje transparentní a kontrolovatelné mechanismy s nezávislým dohledem a soudním přezkumem, což jsou základní pilíře právního státu a prevence cenzury.

S využitím podkladu, zpracovaným kolegou Viktorem Vojtkem.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: PV

Mgr. Libor Vondráček byl položen dotaz

Kritizujete migrační kvóty, ale není to pozdě

Respektive s křížkem po funuse? A kdybyste byli ve vládě, zařídíte nějak naše vyvázání z migračního paktu? Jde to vůbec - jinak než když vystoupíme z EU?

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:

Diskuse obsahuje 4 příspěvků Vstoupit do diskuse Tisknout

Další články z rubriky

Exner (STAN): Omezení se týkají nezákonného obsahu, nikoli názorů

22:31 Exner (STAN): Omezení se týkají nezákonného obsahu, nikoli názorů

Komentář na svém veřejném facebookovém profilu k Nařízení o digitálních službách.