„Tato stavba je významná z hlediska dopravního napojení průmyslové zóny Solnice-Kvasiny zejména ve směru na Hradec Králové a Prahu. Jedná se o první akci financovanou z prostředků SFDI v rámci usnesení vlády. Provoz mezi Solnicí a Častolovicemi bude plynulejší a bezpečnější pro všechny motoristy, ale především se velmi uleví místním občanům, které zatěžovala nadměrná kamionová doprava. Dopravní situaci v okolí průmyslové zóny řešíme komplexně pomocí celé řady obchvatů, jejichž výstavbu připravujeme,“ říká hejtman Martin Červíček.
Přeložka u Domašína je dlouhá dva kilometry a vyšla na více jak 116 milionů korun. V rámci stavby došlo k přeložkám inženýrských sítí, konkrétně přeložce plynovodu a vodovodu, výstavbě zemního tělesa včetně odvodňovacích příkopů, realizaci konstrukčních vrstev vozovky a následné pokládce asfaltobetonových směsí.
„Nová část komunikace II/321 se na svém začátku a konci plynule napojuje na stávající silnici II/321, která se tak směrem do obce uzavřela. Domašín je připojen na silnici II/321 v místech kruhové křižovatky, která je součástí nového obchvatu,“ doplňuje náměstek hejtmana Pavel Bulíček odpovědný za oblast inovací, investic a informačních technologií.
Silnice bude velmi zatížená, především nákladní dopravou do Kvasin, kde se nachází závod Škoda Auto. „Nová komunikace byla s ohledem na její plánované zatížení navržena. V rámci výstavby byly například použity modifikované asfalty pro vytvoření větší únosnosti krytu vozovky. Konstrukční vrstvy vozovky komunikace vč. asfaltových vrstev byly pokládány pomocí 3D nivelace. Jde o moderní a momentálně nejpřesnější metodu pokládky vrstev vozovky, která se zatím používá například při výstavbě dálnic,“ popisuje Iveta Štočková, tisková mluvčí zhotovitele stavby EUROVIA CS.
Necháte/nechali byste očkovat své malé dítě proti covidu-19?Anketa
Zajímavostí samotného obchvatu je řešení jeho odvodnění. Dešťová voda z celého obchvatu je pomocí odvodňovacích příkopů svedena do nově vybudovaných retenčních nádrží, ze kterých v případě nutnosti odtéká do Třebešovského potoka. Ještě před svedením dešťových vod do retenčních nádrží jsou v odvodňovacích příkopech vystavěny lapače splavenin s možností osazení norné stěny, pomocí níž je možné v případě ekologické havárie zachytit například ropné látky dříve, než vtečou do Třebešovského potoka.
Před zahájením stavebních prací se uskutečnil rozsáhlý archeologický průzkum, který přinesl nález studny, dvou domů a několika hliníků z pozdní doby kamenné. Dalším významným objevem je první naleziště osídlení ze starší doby bronzové v Podorlickém regionu.
Práce probíhaly od listopadu 2019. V současnosti již mohou novou komunikaci využívat řidiči. Do konce roku 2021 budou probíhat ještě drobné dokončovací práce, ty již ale provoz neomezí.
Přípravu, administraci a realizaci této akce zajišťuje oddělení průmyslových zón Centra investic, rozvoje a inovací (CIRI).
Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: PV