Hlubuček (STAN): Vysoká hustota dopravy je v Praze nejčastější příčinou vzniku smogových situací

28.02.2019 12:12

Hlavní město spolupracuje s policií, kontroly se zaměřily na emise a filtry pevných částic

Hlubuček (STAN): Vysoká hustota dopravy je v Praze nejčastější příčinou vzniku smogových situací
Foto: archiv starosty
Popisek: starosta obce Lysolaje Ing. Petr Hlubuček (STAN)

Hlavní město spolupracuje s Krajským ředitelstvím Policie ČR na akcích, které se zaměřují na kontrolu technického stavu osobních i nákladních vozidel, zejména na kontrolu emisí a filtrů pevných částic. První taková akce se uskutečnila v minulém týdnu a náměstek primátora Adam Scheinherr a náměstek primátora Petr Hlubuček se dnes zúčastnili další takové, kde policisté zkontrolovali šestadvacet vozidel. Praha bude s policií v podobně zaměřených kontrolách pokračovat i v budoucnu.

Včerejší akce se uskutečnila v ulici Türkova v Praze 11. Hlídka Policie ČR zastavila celkem šestadvacet vozidel a u sedmi z nich provedla technickou silniční kontrolu za účasti techniků ze stanice technické kontroly a stanice měření emisí. U čtyř vozidel byla zjištěna technická závada a jedno vozidlo překračovalo stanovené hodnoty emisí. Řidičům uvedených vozidel byly uloženy pokuty příkazem na místě, provozovatelé uvedených vozidel budou následně oznámeni příslušnému správnímu orgánu. U třech vozidel byla zároveň omezena platnost technické kontroly na 30 dní. Zároveň v rámci kontroly policisté zjistili pochybení stanice technické kontroly provádějící poslední technickou kontrolu jednoho z nyní kontrolovaných vozidel. Za toto pochybení bude následně s provozovatelem této stanice technické kontroly zahájeno správní řízení.

„Právě vysoká hustota automobilové dopravy je v Praze nejčastější příčinou vzniku smogových situací. Nepříznivý stav pražského ovzduší způsobují vozidla produkující vysoké emise, která mají často nefunkční či dokonce odmontované filtry pevných částic. Proto je spolupráce s Krajským ředitelstvím Policie České republiky v oblasti kontroly emisí a filtrů jednou z mých priorit," uvedl náměstek primátora a radní pro oblast životního prostředí Petr Hlubuček.

„Identifikace vozů a kontrola jsou velmi složité, ale jen proto nehodláme jako předchozí politická reprezentace sedět s rukama v klíně. Úspěšně jsme otestovali nové inovativní řešení a v pravidelných kontrolách podle této metody budeme pokračovat. Policisté vytipované vozy nechávají otestovat na stanici technické kontroly. Řidiče aut s vymontovanými či poškozenými filtry čeká postih, protože nemůžeme tolerovat znečišťování vzduchu všem Pražanům,“ dodal náměstek primátora a radní pro oblast dopravy Adam Scheinherr.

První kontroly se v rámci pilotního provozu uskutečnily minulý týden. V jejich rámci zastavila hlídka policie celkem čtrnáct vozidel a u šesti z nich byla provedena technická silniční kontrola. U dvou vozidel byla zjištěna technická závada a u jednoho vozidla závada ve výfukovém systému. Řidičům uvedených vozidel byly uloženy pokuty a dvěma vozidlům byla omezena platnost technické kontroly na dobu třicet dní.

Právě vysoká hustota automobilové dopravy je v Praze nejčastější příčinou vzniku smogových situací. Nepříznivý stav pražského ovzduší způsobují vozidla produkující vysoké emise, která mají často nefunkční či dokonce vymontované filtry pevných částic.

Zjistí-li se při technické silniční kontrole nebezpečná závada, zadrží policista osvědčení o registraci vozidla a věc oznámí příslušnému správnímu orgánu, v případě zjištění vážné závady dojde k omezení technické způsobilosti vozidla na dobu 30 dní. Zároveň policista oznámí podezření z přestupku řidiče a případně provozovatele vozidla příslušnému správnímu orgánu, Magistrátu hlavního města Prahy.

V rámci řízení o přestupku řidiče může správní orgán uložit pokutu 5 000 až 10 000 korun, zákaz činnosti na šest až dvanáct měsíců a následně se zapisuje pět trestných bodů do bodového hodnocení řidiče. Provozovateli technicky nezpůsobilého vozidla se ukládá pokuta do výše 100 000 korun.

Na základě analýzy z loňského roku a následného vyhodnocení technického stavu vozidel na území hlavního města bylo zjištěno, že přibližně 9 % z vozidel s povinným filtrem pevných částic (DPF) mělo filtr nefunkční nebo zcela chyběl. I tato poměrně malá skupina vozidel s vysokými emisemi má značný podíl na znečištění ovzduší. Zhruba 10 % vozidel s nejvyššími emisemi produkuje přibližně tři pětiny znečištění.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: PV

Mgr. Karel Krejza byl položen dotaz

Naše obrana

Jak bude ČR dál podporovat Ukrajinu, když jsou naše zásoby vyčerpány (tvrdí to Černochová)? A kde se najednou vzaly finance na nákup další munice? Zajímalo by mě taky, nakolik jsme zásobeni sami pro sebe a jestli máme vůbec dost velkou armádu (asi ne, když se uvažuje o obnovení povinné vojny)? Proto...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Maříková (SPD): V4  je mimořádně důležitý nástroj, který nám dává velkou sílu

23:07 Maříková (SPD): V4 je mimořádně důležitý nástroj, který nám dává velkou sílu

Projev na 98. schůzi Poslanecké sněmovny 18. dubna 2024 k Visegradské čtyřce.