Jurečka (KDU-ČSL): Paušálně přijímat tento zákaz opravdu nemá logiku

22.01.2020 14:12

Projev na 40. schůzi Poslanecké sněmovny 22. ledna 2020 k zákonu o silničním provozu

Jurečka (KDU-ČSL): Paušálně přijímat tento zákaz opravdu nemá logiku
Foto: Hans Štembera
Popisek: Marian Jurečka

Dobré dopoledne, vážený pane předsedající, kolegyně, kolegové i veřejnost na balkoně.

Já bych také rád shrnul některé důležité postřehy k této novele zákona, kterou projednáváme. Diskutovali jsme o ní poměrně bouřlivě i na jednání hospodářského výboru.

Je opravdu potřeba se zamyslet nad tím - už to tady v rozpravě zaznělo - co je příčina a co je důsledek a co vlastně potřebujeme řešit. Jestli tady ze dvou důvodů, a tím jedním je Ťokův průsmyk a obtížná situace na dálnici D1 v zimním období, kdy došlo k tomu, že ano, kamiony a někteří řidiči přispěli k poměrně složité situaci, tak jestli tou reakcí na tuto situaci má být plošný zákaz předjíždění kamionů na dálnicích, tak si říkám, že to asi není úplně promyšlená věc, protože kdyby prostě Ministerstvo dopravy konalo řádně, tak tam v tu dobu vůbec zúžení nebylo, k té situaci by nedošlo a aplikovat to plošně na dálniční úseky, kde tyto problémy nejsou, to si myslím, že soudný člověk, který nad tím přemýšlí, si říká, že to je asi nesmysl.

Já docela pravidelně jezdím trasu Praha - Prostějov po dálnici nebo Praha - Přerov po dálnici, nebo těsně před Přerov, protože tam tu dálnici pořád nemáme a asi ještě dlouho mít nebudeme a když si tak analyzuji, ano, dojde na to, že za těch zhruba 270 km cesty se stane, že dvakrát třikrát přibrzďuji před tím, že předjíždějí kamiony.

Já nevím, kdo z vás máte řidičské oprávnění na skupinu C, jestli jste někdy jezdili s těmito auty a trošku se také umíte vžít do situace těch řidičů, protože jestli já mám jako zákonodárce něco posuzovat, tak bych měl přemýšlet nad tím, proč to ten řidič dělá, proč je nucen v té dané situaci předjíždět a jestli já, kdybych byl na jeho místě, bych se zachoval jinak.

Ano, i v této Sněmovně někdy můžeme přemýšlet nad tím, jestli já nebo kdokoli z nás umí vždycky dělat dobrá rozhodnutí a přemýšlet správně. Stejným pohledem se můžu dívat na některé řidiče kamionů, ale aplikovat něco paušálního na celé území České republiky, je fakt nesmysl, navíc v situaci, kdy konečně Ministerstvo dopravy, Ředitelství silnic a dálnic ve spolupráci s policií dostalo řekněme rozum a začalo na vybraných úsecích využívat možnosti dnešní legislativy, tedy proměnlivého značení a na vybraných úsecích ten zákaz aplikovat. To je v pořádku, pokud takové úseky jsou, jsou vytipované, ať se to děje, ale nedělejme to tady tímto paušálním návrhem zákona, který opravdu považuji za naprosto nešťastný.

Tady také několikrát zazněla diskuse nad tématem druhého tisku. Já toho využiji a trochu se o tom zmíním. To je ten zákaz jízdy kamionů na silnicích druhých a třetích tříd. Zase si klaďme otázku, kde je příčina a kde je důsledek. Já jsem prožil celé své dětství zhruba do 22 let v obci Kokory. Když se podíváte na mapu, je to obec na silnici první třídy mezi Přerovem a Olomoucí. Náš dům stojí zhruba 2,5 m od této komunikace. Denně mi pod okny projelo zhruba 10 - 15 tisíc aut včetně kamiónů. Žádná příjemná situace, ale pokud si představíte mapu České republiky, a zkuste si teď v hlavách promítnout rychlostní komunikace a silnice prvních tříd, jakou mají strukturu, a zkuste si říci, jestli při návrhu, který je tady ve Sněmovně, dokážou potom ti dopravci, ti řidiči, převézt zboží, které dost často potřebujeme my, efektivním způsobem, pokud bude platit paušální zákaz, jak je navrhován, na komunikace druhých a třetích tříd. Já vám řeknu konkrétní příklad, který se dá na mapě ověřit, abychom si reálně přiblížili, co to naše rozhodnutí bude mít za důsledky, pokud bychom ho přijali.

Kousíček od Prostějova je třeba obec řekněme Kralice na Hané a období od září až zhruba do konce roku je obdobím, kdy se třeba v této lokalitě vozí cukrová řepa. Vozí se do cukrovaru v Prosenicích. Nejkratší cesta je po silnici druhé třídy, která vede - když jsem se podíval na mapu - přes pět obcí včetně města Přerova do toho cukrovaru, a tato vzdálenost je 29 km. Pokud uplatníte tento návrh, který je ve Sněmovně, tak ten kamion bude muset z obce Kralice nebo jejího katastrálního území najet na dálnici v Prostějově, jet do Olomouce a dále po silnici první třídy zpátky do Přerova a do Prosenic. Najede 51 km a pojede přes čtyři obce. To bude důsledek tohoto rozhodnutí. Bude to mít dopady na životní prostředí a bude to samozřejmě mít dopady i na zvýšení nákladů na tuto komoditu.

Nikdo tady nedopočítal dopady na spotřebitele, na občany této země. Není k tomu vůbec žádná analýza. A my tady chceme hlasovat o takové zásadní věci.

Takže kde je ta příčina? Příčina je v tom, abychom řešili problematiku efektivního mýtného systému, aby po dvojkách a trojkách nejezdili ti, kteří objíždějí mýto při tranzitní dopravě. To tady pořád není a chybí to. Řeší se to tady už pátým rokem.

Je to potom otázka využívání zákazových značek, aby prostě kraje, města, obce a orgány státní správy spolupracovaly na tom, aby v územích, kde se to často děje, zákazové značky byly a aby ten úsek byl kontrolován, aby tam řidiči nejezdili a nezneužívali to.

Pak je samozřejmě řešení také v lepší práci policie. Já jsem rád, že konečně zaznívá od Nového roku, že bude více policejních aut, viditelných na dálnicích, na rychlostních komunikacích.

Mě netěší to, že stojí policie a měří před koncovou značkou obce nebo města, kde už je víceméně průmyslová zóna a dá pokutu řidiči, který překročil rychlost o 15 kilometrů v hodině. Ano, porušil zákon. Mně mnohem víc vadí to, jakým způsobem se odehrává agresivita řidičů na dálnicích a rychlostních komunikacích s vážnými důsledky jako je vybržďování a podobně. Kde jsou ti policisté, proč tam nejsou vidět?

A pak je to samozřejmě v posledním bodě efektivní budování rychlostních silnic a dálnic v České republice i obchvatů měst a obcí. Já vím, že to není vůbec jednoduché to realizovat. Ale ten kamion prostě pojede tou nejkratší nejefektivnější cestou - pokud tam tu trasu bude mít - a toho řidiče netěší před každou obcí brzdit na 50 kilometrů v hodině a zase ten kolos rozjíždět. Když bude mít ten obchvat, velmi rád po tom obchvatu pojede.

Takže prosím pěkně, byl bych opravdu rád - buď to zamítněme tady tento paskvil a tuto novelu, nebo ji zaparkujme v tom druhém čtení. Ale prostě nemá opravdu logiku toto paušálně přijímat, tento zákaz.

Děkuji za pozornost.

reklama

autor: PV

Ing. Patrik Nacher byl položen dotaz

vedení

Pane Nachere, jste hodně výrazná osobnost a jako jeden z mála z ANO máte podle mě i schopnost se domluvit i s ostatními stranami. Proč tento váš potenciál nevyužijete a nekandidujete do vedení? Nebo to není podle vás možné, když je tam Babiš a jeho nejvěrnější? Podle mě je škoda, že vedení ANO není ...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Navrátil (KDU-ČSL): Senior Pas a Rodinné pasy poskytují slevy na zboží, služby a další aktivity

12:05 Navrátil (KDU-ČSL): Senior Pas a Rodinné pasy poskytují slevy na zboží, služby a další aktivity

Moravskoslezský kraj opět podpořil slevové karty pro seniory a rodiny s dětmi. Senior Pas a Rodinné …