KDU-ČSL: Krňovická křižovatka

13.10.2015 4:31

Zastupitelstvo města schválilo řešení krňovické křižovatky jako průsečné, doplněné o podchod pro chodce a cyklisty. S tímto řešením však nesouhlasíme.

KDU-ČSL: Krňovická křižovatka
Foto: KDU-ČSL
Popisek: Logo KDU-ČSL

Silnice I. třídy I/11 je součástí silniční sítě nadregionálního významu. Musí tedy vyhovět požadavkům na maximalizaci její propustnosti a zajištění plynulosti dopravy v celé její délce. Z hlediska šířkového uspořádání se u silnic této kategorie přepokládá minimálně takzvaný střídavý trojpruh (ten je již připravován v úseku Třebechovice – Týniště).  Kapacita takové komunikace může být využita pouze za předpokladu, že nebude přerušována dopravními omezeními, která si vynutí snížení rychlosti či zúžení komunikace. Toho lze u komunikace těchto parametrů dostáhnout mimoúrovňovým křížením. To je již navrženo u plánované přeložky silnice I./11  u Nepasic. Z uvedeného vyplývá, že dopravní napojení našeho města na silnici I./11, včetně propojení s místními částmi bude ve výhledu nutno řešit mimoúrovňovým křížením. Všechna ostatní řešení jsou jen přechodným provizoriem.

Proč ne průsečnou křižovatku

Zastupitelstvo města schválilo řešení krňovické křižovatky jako průsečné, doplněné o podchod pro chodce a cyklisty. S tímto návrhem nesouhlasíme z následujících důvodů:

Bezpečnost - upřednostňuje se plynulost a rychlost dopravy v hlavním směru na úkor bezpečného propojení Třebechovic s místní části Krňovice. Rozšířením křižovatky o odbočovací a přípojné pruhy bude příčný přejezd a zejména odbočení nákladních souprav od Krňovic na Hradec Králové ještě méně bezpečný než dosud.

Rozhodování na základě chybných informací - veřejnost a někteří zastupitelé dodnes žijí v přesvědčení, že má být realizována křižovatka doporučená znaleckým posudkem zpracovaným odborníky z ČVUT Praha. Není to pravda. V uvedeném posudku byla doporučena průsečná křižovatka se zákazem odbočení do Třebechovic ve směru od Hradce Králové. Zastupitelstvem schválená úprava nebyla předmětem uvedeného posudku a ani nebylo provedené porovnání schválené varianty s kruhovým objezdem.

Úrovňové křížení neodpovídá požadovaným cílovým parametrům na křížení se silnicí I./11, je třeba ho vnímat jako provizorium a v tom případě musí být důsledně upřednostněn požadavek bezpečnosti před rychlostí průjezdu. Navíc je zde velké riziko, že Ředitelství silnic a dálnic v reakci na bezpečností situaci uplatní svůj původní záměr, tj. uzavření Pardubické ulice nebo alespoň zákaz odbočení do Třebechovic ve směru od Hradce Králové.

Jak dál

Odstoupit od záměru výstavby průsečné křižovatky a provést dopravně bezpečnostní studii kruhového objezdu doplněného podchodem pro chodce a cyklisty.

Zpracovat dopravní studii, která bude řešit bezpečné propojení města s místními částmi a napojení na silnici I./11 s výhledem do roku 2040. Příjezd do města ve směru od Hradce Králové z mimoúrovňové křižovatky u Nepasic musí být doplněn ještě dalším, který obslouží východní část města (odbočka u benzinové pumpy ve směru na Petrovice vzhledem ke vzdálenosti od obsluhovaného území považujeme za nevhodnou).

Na základě takto zpracované studie vytvořit a do územního plánu zapracovat příslušné územní rezervy.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: PV

Ing. Martin Kolovratník byl položen dotaz

Byl byste pro, aby měli cyklisti SPZ?

Cyklisti jsou všude a dost často bohužel nedbají pravidel silničního provozu. Už víckrát se mi ale stalo, že udělali nějaký přestupek a vlastně jim to projde, protože je nemáte jak identifikovat, i když je třeba natočíte nebo je zachytí nějaká kamera. Neměli by mít na kole něco, podle čeho půjdou id...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Ministr Bartoš: Nebojte, plastová občanka bude vždy platit dál až do zániku vesmíru

6:16 Ministr Bartoš: Nebojte, plastová občanka bude vždy platit dál až do zániku vesmíru

Komentář na svém veřejném facebookovém profilu k digitalizaci.