Kohout (Realisté): Tesla Motors a národní zájem

05.12.2016 14:50

Má stát podporovat zahraniční investice? Co kdyby se jednalo o špičkovou technologickou firmu, například výrobce elektromobilů Tesla?

Kohout (Realisté): Tesla Motors a národní zájem
Foto: hns
Popisek: Pavel Kohout, ekonom
reklama

Jsou názory, že elektromobilům patří budoucnost. Česká ekonomika, která je založena z velké části na automobilovém průmyslu, by měla držet prst na tepu doby a přilákat Teslu dříve, než bude pozdě. I za cenu daňových úlev a přímých dotací.

Anebo ne?

Ne. Český stát by neměl podporovat nikoho. Ani Teslu. Jsou pro to nejméně tři pádné důvody.

Za prvé, není nikde psáno, že právě společnosti Tesla Motors patří budoucnost. V roce 1981 bylo zjevné a nepochybné, že budoucnost osobních počítačů patří IBM. Tato firma převálcovala veškerou konkurenci zcela drtivě. Společnost Apple Computer, která kdysi mohla kralovat trhu, se musela spokojit s poklesem tržního podílu na 5 procent.

Ale kde je dnes IBM? Stále je to velká firma, ale trh osobních počítačů opustila již před lety. Dnes IBM vydělává hlavně díky státním zakázkám (včetně kontroverzní české EET) a její tržní hodnota je přibližně čtvrtinová oproti Apple Inc. Nikdo nikdy dopředu neví, která firma bude prosperovat a které se bude dařit méně. Vybírat podniky, které si zaslouží státní podporu, je stejně těžké jako vybírat akcie, kterým se bude v budoucnosti dařit – extrémně obtížné!

Za druhé, nijak není zaručeno, že elektromobilům patří budoucnost. Možná ano. Ale možná také ne. Kolem roku 1900 si lidé mysleli, že nebe bude o sto let později plné balonů a vzducholodí. Není: vývoj techniky šel jinou cestou. Na jakém technickém základě budou jezdit automobily v roce 2036? Připusťme, že nevíme.

Ale předpokládejme, že máme prorocké schopnosti a se stoprocentní jistotou víme, že budoucnost patří elektromobilům a zejména společnosti Tesla Motors. Máme jí poskytnout speciální investiční pobídky?

Ne. Za žádných okolností.

Proč: každý ekonom zná termíny „renta“ a „komodita“. Renta v obecném významu neznamená jen příjem z vlastnictví nemovitosti nebo jiného majetku, ale příjem z jakékoli speciální výhody. Touto výhodou může být například vlastnictví patentů, designu a obchodních sítí.

Patenty, technické plány a obchodní kanály vždy zůstanou ve vlastnictví akcionářů společnosti Tesla, případně jiných zahraničních obchodních společností. Česká republika a její občané z tohoto majetku nedostanou pochopitelně nic. Dividendy, patentové honoráře a obchodní marže z elektromobilů vyrobených v Česku poplynou do různých kapes, ale žádná z nich nebude česká.

Komodita v obecném ekonomickém významu neznamená jen surovinu obchodovanou na burze. Znamená cokoli, co je snadno zaměnitelné a tudíž levné. Komoditou je například nekvalifikovaná nebo středně kvalifikovaná práce. Montovnu je možno postavit kdekoli na světě, kde obyvatelstvo umí číst a trochu psát. Místní pracovní síla obdrží mzdu v místě obvyklou.

Ekonomika, která je založena na poskytování levné pracovní síly nadnárodním korporacím, může fungovat, ale za vysokou cenu: vždy bude soutěžit s ekonomikami, které mají ještě levnější pracovní sílu. Její hospodářský růst bude vždy shora omezen. Nikdy nedosáhne ekonomické úrovně zemí, které jsou skutečně vyspělé. Tedy zemí, které vlastní akcie, technologie, patenty a obchodní sítě.

Nyní se dostáváme k termínu „národní zájem“. Někomu tento termín přijde směšně zastaralý, jakýsi relikt minulých století. Leč není tomu tak.

Českým národním zájmem je prosperita. Na tomto cíli se shodnou prakticky všichni Češi, možná až na pár asketických výstředníků. Pokud se Česko nevymaní z cesty, kterou před časem nastoupilo – tedy z cesty komoditní ekonomiky zcela závislé na zahraničním kapitálu a na nízkých mzdách – pak navždy zůstane relativně chudou ekonomikou. Národní zájem zvaný prosperita se odkládá na neurčito.

Nenechme se mýlit tím, že Tesla je supermoderní hi-tech firma se špičkovými patenty: toto duševní vlastnictví nám nikdy nebude patřit, nikdy z něho nebudeme mít žádnou výhodu, ledaže bychom sami investovali do akcií Tesla Motors Inc.

Lze namítnout, že pracovní místa v hypotetické české montovně Tesla Motors by byla stále lepší než nic – je lepší skromná mzda pro několik tisíc zaměstnanců než několik tisíc nezaměstnaných. Ale tak problém nestojí. Zahraniční investice zdánlivě snižují nezaměstnanost a podporují růst HDP, ve skutečnosti ale vytlačují domácí, nedotovaný a státem nepodporovaný kapitál. Kapitál, který je klíčem k prosperitě.

Stát prostřednictvím dotací a úlev podporuje svoje vlastní zaostávání. Každá zdravá ekonomika je založena především na domácím kapitálu. Prvořadým zájmem každého národa je prosperita. Prosperita je tam, kde se inkasují dividendy. Může nám být úplně lhostejné, jaké dividendy se inkasují v kalifornském Palo Alto, kde Tesla Motors má oficiální sídlo. Měli bychom se zajímat o to, jaké dividendy se vyplácejí v Praze, Brně, Plzni, Ostravě, atd.

Záměrně nechávám stranou argument, že je hluboce nemorální, aby chudý český daňový poplatník dotoval miliardáře Elona Muska a ostatní akcionáře společnosti Tesla Motors. Platí, že co je nemorální, je v konečném důsledku neekonomické.

Pavel Kohout

Jste politik? Zveřejněte bez redakčních úprav vše, co chcete. Zaregistrujte se ZDE.
Jste čtenář a chcete komunikovat se svými zastupiteli? Zaregistrujte se ZDE.

reklama

autor: PV

reklama


Tento článek je již staršího data a diskuse k němu byla uzavřena. Děkujeme za pochopení.

Další články z rubriky

Piráti, STAN: Ivan Bartoš a Vít Rakušan jednali se slovenským premiérem o obnově ekonomiky

19:28 Piráti, STAN: Ivan Bartoš a Vít Rakušan jednali se slovenským premiérem o obnově ekonomiky

Ivan Bartoš a Vít Rakušan, předsedové koaličních stran Pirátů a hnutí Starostů a nezávislých, se ve …