Kohoutek (SPD): Chceme, aby i do nejmenších obcí v Pardubickém kraji zajížděly minibusy

18.09.2020 18:08

Ptáte se, kde vezeme na naše plány ohledně dopravy peníze? Kraj totiž „že nemá, že nedá, že je o ně zle“, jak se zpívá v písničce Pod dubem, za dubem. Naše hnutí bude ve Sněmovně tlačit na změny zákonů. Dejte nám prosím v říjnu důvěru i v kraji.

Kohoutek (SPD): Chceme, aby i do nejmenších obcí v Pardubickém kraji zajížděly minibusy
Foto: SPD
Popisek: Jiří Kohoutek byl do Poslanecké sněmovny PČR zvolen za hnutí Svoboda a přímá demokracie (SPD). Z druhého místa kandidátky se v říjnových volbách uchází o zvolení do Zastupitelstva Pardubického kraje.

Nejkomplikovanější a nejproblémovější kompetencí krajských samospráv je zřejmě oblast dopravy. Obsahuje v sobě jak část týkající se správy krajských komunikací (silnice II. a III. třídy), tak i dopravní obslužnost, tj. veřejnou autobusovou a vlakovou dopravu na území krajů. Řekněme rovnou, že svěřit tuto kompetenci krajům byl velmi nešťastný a nesprávný krok. V současné době tu totiž máme tři úrovně správy a výstavby silnic: centrální státní, zastřešovanou Ředitelstvím silnic a dálnic, již zmíněnou krajskou a ještě obecní, zabývající se místními komunikacemi na území jednotlivých obcí.

Kdyby tisíc řidičů…

Celý výše zmíněný systém tak, podle ekonomické síly a politických či manažerských schopností jednotlivých subjektů, generuje stovky různých „dopravních politik“ v rámci státu s jediným výsledkem. Tím je chaos, věčné dopravní uzávěry, miliony korun vyhozené oknem a mnoho míst zcela odříznutých od spojů veřejné dopravy. Vše financují naši občané, přičemž dostupnost dopravních služeb je pro ně stále horší. Nebezpečnou časovanou bombou v základech krajských dopravních politik je i u nás v Pardubickém kraji kritický nedostatek řidičů autobusů a vlakových strojvůdců. Podle informací Sdružení dopravních podniků postrádá 19 největších měst v Česku aktuálně asi tisíc řidičů městské hromadné dopravy. Problémem je i vysoký věkový průměr, respektive „stárnutí“ těch stávajících. Město Pardubice uvádí dokonce průměrný věk řidičů MHD 53 let, což je nejvíce v rámci celé republiky.

Anketa

Mělo by Česko přijmout uprchlíky ze shořelého tábora v Řecku?

3%
97%
hlasovalo: 20971 lidí

Slušné mzdy a náborový příspěvek

Za popsaného stavu rezultují mnohé problémy, z nichž zpoždění spojů a výpadky některých linek jsou snad tím nejméně závažných. Mnohem horší je dopad této situace na (ne)bezpečnost provozu, jak téměř dnes a denně vidíme zejména na vlakových tratích. Řidiči jsou přetíženi stovkami přesčasových hodin a narůstajícím stresem, k dispozici je jen krátká doba na potřebná zaškolení a odpočinek, omezující jsou složité a rozdílné systémy a typy jízdného. Tohle všechno musíme radikálně změnit! Pardubický regionální klub hnutí SPD navrhuje v tomto směru mnohá opatření. Především musíme motivovat řidiče, aby chtěli pracovat a žít v našem kraji. To znamená nejen slušné mzdy, ale třeba i náborový příspěvek, zlevněné jízdné pro rodinné příslušníky, týden dovolené „navíc“, příspěvek na rekreaci a lázeňskou péči, nebo možnost krajem dotovaného ubytování. Tuto problematiku musíme řešit takříkajíc již „od základů“, tj. v rámci středních odborných škol či odborných učilišť, v úzké spolupráci s dopravními podniky a firmami (České dráhy a další) ve formě oborů, jejichž absolventi budou okamžitě připraveni posílit řady krajských dopravců. Jedná se o jednu z hlavních priorit pardubické krajské organizace hnutí SPD pro nadcházející krajské volby.

Postrčíme moderní autobusový terminál

Kapitolou samou pro sebe je oblast dopravních staveb a oprav krajských komunikací. Pardubice například čeká (potřebná) modernizace vlakového nádraží, oprava frekventovaného nadjezdu u nemocnice a řada menších staveb. V kombinaci s plánovaným a již několikrát odloženým zrušením starého autobusového nádraží a jeho nahrazením moderním terminálem to znamená i značné a dlouhodobé komplikace pro občany i návštěvníky města. My v pardubickém hnutí SPD chceme systém oprav krajských komunikací zásadně změnit a zdokonalit, a to od stádia plánování a projektů až po kontrolu rychlosti a kvality provádění prací. Máme v úmyslu také zacílit speciálně na silnice v menších obcích a v nových sídlech – v těsné součinnosti s tamními obecními samosprávami. Dále se chceme zaměřit na rozšíření dopravní obslužnosti desítek malých obcí a míst v Pardubickém kraji, kam veřejná doprava vůbec nezajíždí (např. minibusy) a na zajištění svozu školáků a studentů z malých obcí do větších sídel a měst. Chtěli bychom jim také plně hradit jízdné z krajského rozpočtu, a stejně tak i seniorům.

V Hospodářském výboru mám páku

Jsme si dobře vědomi toho, že naše plány budou vyžadovat i nutnost jejich jasného finančního zajištění. To nemůže být pouze věcí kraje, jehož příjmy jsou velmi omezené a po plánovaném snížení daní z příjmu v důsledku zrušení tzv. superhrubé mzdy budou ještě nižší, což dostane krajské dopravní rozpočty do kritické situace. Jako silné parlamentní hnutí budeme proto tlačit – zejména v Poslanecké sněmovně – na změny příslušné legislativy, které by hrozící výpadku financů krajům financovaly. Navíc platí, že oblast regionální veřejné dopravy a silnic je věcí státního zájmu, takže se na ní musí podílet i vláda a její orgány, v první řadě Ministerstvo dopravy. Toto ministerstvo je v Poslanecké sněmovně kontrolováno a úkolováno Hospodářským výborem, jehož jsem členem. Proto mohu s klidným svědomím slíbit, že za pardubickou krajskou dopravu mohu – a budu – bojovat i na této nejvyšší úrovni.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: PV

PhDr. Olga Richterová byl položen dotaz

Porodnost

Dobrý den, píšete, co chcete dělat pro zvýšení porodnosti, ale nezapomínáte, že jste už více jak dva roky ve vládě? Co jste zatím pro rodiny udělali? Vždyť i to navýšení rodičovské je nedostatečné a navíc diskriminující. A co je vlastně podle vás hlavní příčinou klesající porodnosti? Koukám, že neod...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Maříková (SPD): V4  je mimořádně důležitý nástroj, který nám dává velkou sílu

23:07 Maříková (SPD): V4 je mimořádně důležitý nástroj, který nám dává velkou sílu

Projev na 98. schůzi Poslanecké sněmovny 18. dubna 2024 k Visegradské čtyřce.