Dobrý večer, kolegyně, kolegové, děkuji za slovo. To je ta výhoda řádných přihlášek. Kdo se přihlásí řádně, počká si a nakonec se dočká. Ale aspoň není limitován těma dvěma minutami.
Já své vystoupení rozdělím na dvě části. V té první chci apelovat na to, abychom nezapomněli, co je vlastně meritem tohoto bodu, té novely stavebního zákona. A tady chci podpořit paní ministryni Šlechtovou a přimluvit se za ni. Ona už to tisíckrát říkala na tiskových konferencích a seminářích tady ve sněmovně i v Senátu. Ten zákon je především pro stavebníky - ať pro ty malé - shodou okolností já teď opravuji plot a stavím bazén, tak jsem smutný, že ještě zákon nemáme v účinnosti. Týká se to rodinných domků, týká se to malých, středních a velkých developerů, onoho plánu na sloučená řízení, ať už územního řízení, EIA, nebo stavebního povolení. To je to meritum zákona.
A já chci říct, my jsme s kolegy ministry, kterým za to chci moc poděkovat, na tom opravdu odpracovali - nechci říct, že stovky, ale možná stovky hodin vzájemnými debatami s Ministerstvem pro místní rozvoj, MŽP. A já za sebe snad mohu trošku přihřát polívčičku dopravě resp. resortu dopravy, který v té debatě také byl, a kolegové z ODS se teď vyjadřují k předběžné držbě a k dalším záležitostem, které jsou součástí tohoto návrhu. Pravdou je to, co říkala paní ministryně, že jsme dopravní záležitosti teoreticky mohli řešit i separátně, zvlášť, v jiných zákonech, ale k tomu se asi v tuto chvíli nemá cenu vracet. Dnes máme dnešní datum, je to tak, jak to je, a ta debata je takto ložená. A já teď v té druhé části svého vystoupení, své argumentace, budu mluvit právě o dopravě a o pohledu toho sektoru dopravy a dopravního stavitelství.
Já musím říct, že jsem rád, jak to nakonec dopadlo. A možná bych použil to české přísloví - vrabec v hrsti versus holub na střeše. Nám se pro dopravu spousta dobrých a drobných vylepšení povedla do toho zákona vyjednat, odhlasovat. A upozorňuji, jak tady ve sněmovně, tak u kolegů v Senátu. Namátkově mohu připomenout, že se nám povedlo upravit případné napadání rozhodnutí u správního soudu, žaloba, kdy nově bude nutno rozhodnout ze strany soudu ve všech bodech žaloby, tzn. není možné napadat zpětně jenom jednu nevyřešenou část. Povedlo se nám vyjednat právě v zákoně o EIA to, že kompenzační opatření u těch velkých infrastrukturních projektů mohou být realizována postupně, průběžně. Jistě si budete pamatovat, že se nám povedlo nakonec s Ministerstvem spravedlnosti vyjednat, že případné soudní spory o náhradách za vyvlastnění bude řešit jeden specializovaný senát, a bude to senát v Ostravě.

Tento článek je uzamčen
Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PLPřidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: PV