Kolovratník (ANO): Poslanci připravují změnu, která zvýší bezpečnost na železničních přejezdech

18.10.2019 22:13

Sněmovní podvýbor pro dopravu se včera zabýval problémem zabezpečení železničních přejezdů a vývojem dopravních nehod, kterých v posledních letech přibývá.

Kolovratník (ANO): Poslanci připravují změnu, která zvýší bezpečnost na železničních přejezdech
Foto: Archiv Martina Kolovratníka
Popisek: Martin Kolovratník

V rámci jednání vystoupili zástupci Správy železniční dopravní cesty (SŽDC), Drážního úřadu, Dopravní policie a Drážní inspekce. Na základě diskuze a podnětů ze včerejšího jednání podvýboru vznikl plán v podobě poslaneckého pozměňovacího návrhu, který by mohl být schválen v blízké době a změny by se měly projevit v praxi prakticky okamžitě.

SŽDC v současnosti provozuje celkem 7 856 přejezdů. V průměru se jedná o 1 železniční přejezd na 1,2 km trati. Jejich údržba je velmi nákladná a není tak logicky možné na všech železničních přejezdech zajistit maximální možnou bezpečnost. Jedním z možných řešení je tak snížení jejich počtu. „Současná legislativa je v tomto ohledu poměrně přísná. Účastníkem řízení o povolení zrušení přejezdu je vlastník pozemní komunikace, vlastník dráhy a obec, na jejímž území se rušený přejezd nachází. Pokud jeden z účastníku řízení nesouhlasí se zrušením daného přejezdu, je téměř nemožné s tím cokoliv udělat,“ říká předseda sněmovního podvýboru Martin Kolovratník.

V letošním roce na železnici zbytečně zemřelo už 28 osob a vznikla škoda přesahující 123 milionů korun. „Závěry šetření nehod na železničních přejezdech naznačují, že největší podíl na jejich vzniku je způsoben nepozorností a porušováním pravidel silničního provozu (rychlost, nerespektování signalizace atd.) Bezpečnost pro mě vždy byla a bude na prvním místě. Osobně proto souhlasím s tím, aby SŽDC měla silnější pozici a mohla redukovat počet nebezpečných přejezdů,“ vysvětluje pardubický poslanec Martin Kolovratník.

Problém v podobě přísně nastaveného procesu rušení železničních přejezdů by se brzy mohl dočkat řešení v podobě úpravy stávající legislativy. „Společně s kolegy v čele s kolegy jsme se dnes dohodli, že chceme co nejrychleji iniciovat změny, které zásadně zjednoduší podmínky ke zrušení sporadicky využívaných přejezdů. Tento podnět vzešel od kolegyně Zuzany Ožanové (ANO 2011) a osobně se rád k této iniciativě přidám. Potvrzuji, že podáme poslanecký pozměňovací návrh do novely zákona 13/1997 Sb., o podmínkách provozu silničních vozidel na pozemních komunikacích, který se bude v příštím týdnu projednávat v Poslanecké sněmovně. Změny bychom se tak měli dočkat skutečně velmi rychle,“ uzavírá pardubický poslanec Martin Kolovratník.

Jste politik? Zveřejněte bez redakčních úprav vše, co chcete. Zaregistrujte se ZDE.
Jste čtenář a chcete komunikovat se svými zastupiteli? Zaregistrujte se ZDE.

autor: PV
reklama

Produkt zdarma za recenzi?

Tento článek je již staršího data a diskuse k němu byla uzavřena. Děkujeme za pochopení.

Další články z rubriky

Československá strana socialistická (ČSS) stála u zlomových dnů našich dějin

18:06 Československá strana socialistická (ČSS) stála u zlomových dnů našich dějin

Stanovisko strany Národní socialisté k 30. výročí 17. listopadu 1989