Kolovratník (ANO): Z čeho bude Česko financovat dopravní stavby? Možností je hned několik

16.03.2019 18:21 | Zprávy

Výstavba dopravní infrastruktury rozhodně nepatří mezi levné záležitosti. Současná doba je z pohledu financování naprosto ojedinělá a je pravděpodobné, že podobná situace v dohledné době jen tak nenastane. Teď je tak správný čas se začít ptát i na klíčové otázky a hledat odpovědi, bez kterých se jednoduše neobejdeme. Mám ale dobrou zprávu. Rozhodně neztrácíme čas a hledáme řešení.

Kolovratník (ANO): Z čeho bude Česko financovat dopravní stavby? Možností je hned několik
Foto: ANO.cz
Popisek: Martin Kolovratník

Jak budeme financovat dopravní infrastrukturu, až skončí současný OPD2? Jaký bude mít brexit vliv na celkovou výši evropských dotací do české dopravy? Budeme schopni financovat (jak tomu bylo doposud) všechny připravené stavby, když ceny stavebních prací rostou a na trhu je nedostatek kvalifikovaných pracovníků?

To je jen několik málo otázek, které mě napadají a se kterými si již brzy budeme muset umět poradit. Společně s kolegy z SFDI, ministerstva dopravy (MD) a ministerstva financí (MF) možné budoucí problémy vnímáme a hledáme řešení. Nesmíme nechat věci na poslední chvíli a v uvozovkách za pár let řešit, které stavby budeme muset škrtat z rozpočtových seznamů kvůli chybějícím financím. Pojďme si dnes proto nastínit, jaká jsou další možná řešení.

Varianta I. pokračování Operačního programu doprava

Operační program doprava představuje z hlediska objemu finančních prostředků v programovém období 2014–2020 jeden z největších operačních programů v České republice. Připadá na něj přibližně 123 miliard korun. Rokem 2020 ale program nekončí, žádosti o čerpání je možné podávat ještě do konce roku 2023. Dobrou zprávou je, že v předchozím období jsme OPD dočerpali prakticky v plné výši a nepochybuji, že tomu tak bude i nyní.

Rokem 2023 OPD II skončí a v současné době neznáme podobu navazujícího programu. Už teď ale víme, že spoléhat se pouze na evropské peníze z OPD už nebude možné. Česko se ekonomicky rozvíjí a v některých ukazatelích už dosahuje úrovně západních zemí. Navíc nesmíme zapomínat na brexit a jeho dopad na rozpočet EU. Nicméně je jasné, že Unie přijde o část zdrojů, což bude mít logicky dopad i na navazující program.

Varianta II. další druhy evropských fondů (CEF)

Kromě OPD se na evropské úrovni setkáváme i se zajímavým nástrojem financování, kterým je Connecting Europe Facility. CEF je v oblasti dopravy zaměřen na podporu investic do nové dopravní infrastruktury, případně obnovy a modernizace stávající. Zaměřuje se převážně na přeshraniční úseky a odstraňování úzkých míst a chybějících úseků hlavní a globální sítě TEN T nebo systémy řízení dopravy.

Tento článek je uzamčen

Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PL

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

autor: PV

Bc. Hana Ančincová byl položen dotaz

Co přesně chcete?

Vy: Chci, aby sociální služby měly stabilní financování a uznání, které si zaslouží. Já: Co tím uznáním myslíte? Budete usilovat o navýšení platů sociálních pracovníků? Jaká mzda je podle vás pro ně adekvátní? Vy: Chci spravedlivější důchodový systém, který zajistí důstojné stáří. Já: Co myslíte t...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:

Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Vích (SPD): Evropa potřebuje mír, ne další válku

9:15 Vích (SPD): Evropa potřebuje mír, ne další válku

Zatímco se Maďarsko a Slovensko odvážně vydávají cestou zdrženlivosti, Česká republika zatím stále v…