Konvička: Je to velká pohoda, býti radikálem

31.03.2017 6:33 | Zprávy

Má to sice nevýhodu – nosíte nálepku – ale i výhody – nemusíte na lékárnických vážkách vážit každé slovo, svá slova stahovat, omlouvat, dovysvětlovat, cizelovat – a ještě za to vše být trestán. Když totiž ustupujete, snadno skončíte v koutě.

Konvička: Je to velká pohoda, býti radikálem
Foto: Daniela Černá
Popisek: Martin Konvička v Ostravě

Vzpomněl jsem si na to v souvislosti s předloňskou „Výzvou vědců“, což byla petice, která obíhala akademické a fakultní kuloáry a kterou část tuzemské akademické obce podepisovala, prý proti „strachu a nenávisti“, a rozhodně ne proti Konvičkovi, protože je přece absurdní, aby jeden ekolog přes motejle nahnal půlce akademické obce „strach“. S odstupem skoro dvou let se už jen směji – tehdy to jako legrace nevypadalo, ale veliká legrace to teprve bude, protože jedním z prvých signatářů byl i jistý slovutný prezidentský kandidát a ta pozapomenutá (a obsahově pitomá) petice se nyní stane střelivem v prezidentských volbách. 

Nevím, nakolik se směje pan docent Karel Oliva, byvší ředitel Ústavu pro jazyk český AV. Ten se – spolu s profesorem psychiatrie Cyrilem Höschlem – proti té petici veřejně ohradil. Vzápětí „se zjistilo“, že byl odjakživa špatným ředitelem a jako s takovým s ním bylo zameteno, a to pěkně po bolševicku, jaképak cavyky. 

Tenkrát jsem případ sledoval jen zpovzdálí, ale nyní mi kolega připravil důkladný retrospektivní rozbor, akcentující lexikologii a lingvistiku celého sporu (doc. Oliva by mohl mít radost). A tak se o něj podělím. 

Začalo to textem připomenutí Höschl–Oliva: 
Höschl,C. – Oliva, K.: Úvaha, nikoli výzva. Lidové noviny, příloha Pátek, 4. 9. 2015:
„Nedávno byla zveřejněna výzva Vědci proti strachu a lhostejnosti s podpisy mnoha osobností, jichž si vážíme, některých převelice. Přesto se s ní nemůžeme ztotožnit. ... Nesdílíme radikalismus docenta Konvičky, ale zcela se s ním shodujeme v tom, že islám v našem způsobu života nechceme. Nepatří do něj svým pojetím rovnosti pohlaví, individuálních svobod, lidských práv (pokud takové hodnoty vůbec pojímá), pojetím zločinu a trestu a mnohým dalším. Máme opodstatněné obavy, že muslimští imigranti jednou – a nemuselo by to dlouho trvat – zcela změní život v naší zemi. A domníváme se, že tyto obavy jsou oním skutečným problémem, který má česká společnost se současnou imigrační vlnou. Řešením nejsou petice zleva, zprava či zprostředka, nýbrž maximální snaha o porozumění tomu, co se děje, a neprodlené uchopení nepříjemných témat, která jinak zneužijí extremisté a rasisté. Opomíjením či znevažováním těchto obav a ‚politickou korektností‘ se jejich nástup usnadňuje.“ 
---
Zdá se, že v poslední větě Höschl–Oliva jemně odlišují kategorii radikálů (zřejmě míní M.K., viz výše) a kategorii extremistů a rasistů. 
---- 
Při všeobecném kavárensko-multikulturním tlaku, náladě a atmosféře ve společnosti, kdy se nesmí nebo není radno něco říkat (což je dnes stejné jako tomu bylo za minulého režimu), byli Höschl a Oliva nuceni po výzvě ještě mírně korigovat a dovysvětlovat své názory (tím definováním radikalismu či radikálů si vymezili prostor kam se mohou vtěsnat a odlišit se); dá se najít tohle: 
  
Höschl, C.: Islám v Evropě. Reflex 2016, č.3. str. 70: 
„Současný problém však nevidím jako dialektiku individuální a kolektivní viny, nýbrž jako otázku společenského ohrožení importem hodnot a kulturně neslučitelných vzorců chování v nadkritickém množství, protože rozsáhlost ‚stěhování národů‘, jehož jsme právě svědky, má v moderních evropských dějinách jen málo precedentů. Nejde tedy o ‚kolektivní vinu‘, jde o zvýšené riziko. To je důležitý rozdíl, protože takto chápané ohrožení stále ještě nechává prostor pro plný respekt k jednotlivci a k uznání toho, že ne každý z těch, kdo potenciální hrozbu představují, je skutečně radikálem, fanatikem nebo zločincem. Hrozba, jak bychom ji měli vnímat, není a nesmí být vázána ani na rasu, ani na náboženství, ani na jazyk, ale výlučně na množství, v jakém začíná určitá kultura, náboženství či etnikum představovat zvýšenou pravděpodobnost, že bude zdrojem konfliktů s hostitelským prostředím, případně jevů s hostitelskou kulturou neslučitelných, jako je opovržení ženou, kolektivní znásilňování či drastická likvidace nevinných civilních obětí, jež neměly s problémy ‚sebevražedných atentátníků‘ pranic společného. Vnímat socio-kulturní ohrožení Evropy je něco úplně jiného než zastávat princip kolektivní viny. Tento rozdíl se také týká toho, proč islám do Evropy nepatří, i když v ní už dávno je. Dosud v ní totiž byl v přijatelné proporci. Správněji bychom měli říci, že expanze islámu a jeho radikalizace do Evropy nepatří. V tom smyslu si prosím v duchu opravme nepříliš šťastný nadpis jednoho z mých předchozích sloupků. Ale myslím, že si rozumíme.“
 
Höschl, C.: Islám do Evropy opravdu nepatří. Reflex, 2015, č.47, str.42:
"...Fobií je mnoho: z výšek, z pavouků, z hadů. Určitě jsou k pavoukům i k hadům nespravedlivé, neboť většina z těchto božích stvoření nám nic zlého nedělá. Přesto – kdyby naši dávní předchůdci tento pocit neznali, už by zde lidstvo dávno nebylo. Jsou totiž v dějinách momenty, kdy je pro přežití mnohem výhodnější se zbytečně bát nevinného než falešně důvěřovat zločinci. ..."

-----
Následovaly polemiky se správně kovaným kádrovákem, novinářem Zídkem, který si na ty dva renegáty, jak se zdá, řádně zasedl:   
Höschl,C.-Oliva,K.: Obavy hýbou českým světem. LN,26.9.2015, příl.Orientace, str.22. 
"V závěru svého článku se pak pan redaktor teatrálně ptá, zda sdílíme Konvičkovy lži o islámu. Ten dotaz se zdá zbytečný, protože, inu, radikalismus docenta Konvičky nesdílíme a jasně jsme to napsali. Ale napsali jsme také, že islám do Evropy nepatří, neboť má neevropské pojetí (mj.) rovnosti pohlaví, lidských práv a trestního práva. Velmi bychom tedy uvítali, kdyby pan redaktor Zídek vyjádřil svůj názor např. na bičování či kamenování za předmanželský sex a na nerovné postavení žen v muslimské společnosti (konkrétně třeba v otázce rozvodového práva či jen v oblékání): patří takový kodex do současné Evropy, nebo ne? Jasnému, ba jakémukoliv stanovisku se pan Zídek vyhnul, dal přednost tomu, že se rozesmutnil, jak že podléháme emocionální propagandě. Přitom ale obavy z takových praktik a z jejich zavlečení do našich životů hýbou českým světem, a jsou to tedy otázky, o nichž by měl solidní novinář psát: zatím naštěstí stále nikoliv xenofobie či rasismus (přičemž, jak plyne z dalších částí jeho článku, oba pojmy pan Zídek chápe ve zřejmém rozporu s jejich standardní, například slovníkovou definicí), a už vůbec ne Oliva či Höschl jsou tématem dne."

...zajímavá je právě tahle polemika se Zídkem, který parafrázuje jejich větu Hitlerem a judaismem: 
 
Zídek,P.: Vědci proti vědcům. LN, 9.9.2015, str. 10. 
„Nesdílíme radikalismus docenta Konvičky, ale zcela se s ním shodujeme v tom, že islám v našem způsobu života nechceme,“ píší Oliva s Höschlem. Konvičkovy lži o islámu autoři sdílejí? Z jejich textu se dá dovodit, že přinejmenším částečně ano. Smutný doklad toho, že i nepochybně inteligentní a vzdělaní lidé mohou podlehnout emocionální propagandě.
 
Jaké jsou podle Zídka Konvičkovy "lži"??? Zídek v dalším článku napsal: 
Zídek,P.: Islám do Evropy patří. LN, 26.9.2015, str. 22.  
"Hlavní teze článků Cyrila Höschla a Karla Olivy zní: „Islám do Evropy nepatří.“ Nebo, jak to vyjádřili již ve svém prvním příspěvku: „Nesdílíme radikalismus docenta Konvičky, ale zcela se s ním shodujeme v tom, že islám v našem způsobu života nechceme.“ Co kdyby dnes někdo tvrdil: „Nesdílíme radikalismus Adolfa Hitlera, ale zcela se s ním shodujeme v  tom, že judaismus v  našem způsobu života nechceme“? Vzhledem k  našim historickým zkušenostem by tato věta byla jistě zcela nepřijatelná, a navíc očividně absurdní, protože „podstatou“ Adolfa Hitlera je právě jeho radikalismus. A podobně je tomu s docentem Konvičkou, který vede štvavý protimuslimský web a má ambice získaný kapitál nenávisti politicky zhodnotit." 
 
------
Zídkův "štvavý protimuslimský web" dosti silně připomíná socialistický slovník o "štvavém protisocialistickém vysílači" - asi se u něj ozvaly vzpomínky na svazácké doby, kdy ilegálně poslouchal (nebo snad zakazoval druhým poslouchat) Svobodnou Evropu a Hlas Ameriky,  
ale za druhé je to tentýž Zídek, který napsal onen článek srovnávající Trumpa s Hitlerem (Zídek,P.: Konec jistoty. LN, 8.2.2017, str. 10.): https://www.pressreader.com/czech-republic/lidove-noviny/20170208/281689729552856 na který reagoval například Institut Václava Klause.  
 
...takže se zdá, že novinář Petr Zídek (historik a redaktor LN) je nějak těmi analogiemi s Hitlerem posedlý, a možná, že je negentlemanským vůdcem i tak trochu očividně fascinován...

--------------- 

POUČENÍ Z TOHO VŠEHO? 
Možná takové, že kdyby kolegové Höschl a Oliva neposkytli všelijakým Zídkům místo k útočení (ono nešťastné "nesdílíme radikalismus"), Zídkové by štvali i tak, ale kolegové by nemuseli ztrácet čas nekonečnými slovíčkařskými polemikami - které jsou k ničemu. Islám do Evropy samozřejmě nepatří, ale polemiky v Lidových novinách a Orientaci s ním nic neudělají, stejně jako nic neudělají s nějakým Masoodem či Abdulem, až se on rozhodne vjet autem do lidí, jako v Nice nebo Londýně. Nebude se těch lidí ptát, zda sdílení nebo nesdílejí "radikalismu" - a ani nebude brát ohled na to, není-li mezi oběťmi nějaký Zídek, který se přece tak snažil...  

Tento článek je uzamčen

Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PL

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

autor: PV

Mgr. Marek Výborný byl položen dotaz

Podle čeho soudíte, že mají lidovci nárok na post předsedy Sněmovny?

Proč zrovna vy? A nebylo tomu vždy, i za vás tak, že post měla strana vládní koalice? Navíc, co si pamatuji, vy jste nedali SPD ani post místopředsedy, i když by to odpovídalo výsledku voleb. Nepřijde vám to tak nyní až pokrytecké si tento post nárokovat? Že se vám nelíbí Okamura není podle mě argum...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:

Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Mašek (ANO): Už se perou!

8:19 Mašek (ANO): Už se perou!

Komentář na svém veřejném facebookovém profilu k sporu Pirátů a STAN o funkci místopředsedy Poslanec…