Dle informací z úseku Dopravního a Bezpečnostního DPP je výhradní činností zaměstnanců zajištění především přepravní a dopravní činnosti. CV rámci pracovních povinností běžně činí zaměstnanci DPP v krizových situacích (např. v případech napadení cizí osobou) příslušná opatření. Pokud případ napadení zaměstnanci DPP zjistí, nebo je jim nahlášen, přivolají hlídku policie (PČR Krajské ředitelství policie hl. m. Prahy a Hlídkového útvaru MP hl. m. Prahy, či jiného útvaru uvedených organizací) a spolupracují při řešení události. Tyto orgány jsou kompetentní k fyzickému zadržení osoby vykazující charakter přestupkového či trestního jednání. Zaměstnanci DPP nemají statut veřejného činitele, ale mohou zadržet osobu ve smyslu § 76 odst. 2 trestního řádu. V tomto případě musí zaměstnanec zvážit, zda je schopen, zejména fyzicky, tohoto zadržení. K zabezpečení účinného a rychlého zásahu při ochraně bezpečnosti cestujících a majetku slouží přímé dispečerské spojení. V součinnosti s tímto pracovištěm lze časově nejefektivněji přivolat pomoc příslušného útvaru policie. Zavedený systém minimalizuje časovou ztrátu při předávání informací.
Každé trvale obsazené stanoviště dozorčího stanice v pražském metru je dostatečně označeno informačním piktogramem. Náplň práce provozních zaměstnanců je dána předpisy metra. Monitory kamerového dozoru jsou zaměstnanci kontrolovány nahodile, nikoliv nepřetržitě. Je proto možné, že nevhodné chování osob není vždy zaznamenáno.
Provozní zaměstnanci DPP mají také povinnost plnit úkoly vyplývající z výkonu funkce, které nepředpokládají přítomnost na svém stanovišti. Při jednočlenné obsluze stanice může být pomoc zaměstnance se zdržením. Náplní práce dozorčího stanice je podíl na dopravě, včetně řešení mimořádných událostí, požární bezpečnost stanic, spolupráce s odbornými útvary při zajišťování chodu stanice, obsluha technických zařízení ve stanici (např. pohyblivé schody). Velkou část jejich práce tvoří organizování přepravy cestujících, jejich informování, poskytování pomoci při mimořádných událostech a úrazech. Náročnost výkonu funkce dozorčího stanice je dána i tím, že jsou jedinými zaměstnanci DPP, na které se cestující může obrátit přímo (dotazy u strojvedoucích jsou nepřípustné).
Jak z výše uvedeného vyplývá, sledování kamer není primární povinností dozorčího, ale monitory na jeho stanovišti patří k technice, která dozorčímu slouží k rychlé orientaci v případě mimořádností, a to i v místech, která nejsou v jeho zorném poli. Je třeba připomenout, že především na stanicích s velkým obratem cestujících (např. Muzeum) velkou část pracovní doby dozorčího stanice zabere přímý kontakt s cestujícími a řešení obvyklých provozních záležitostí. Monitory jsou pro něj informační prvky, ale stále jsou pouze jednou z několika pomůcek. Z toho vyplývá, že dozorčí nemusí případný incident (podobný tomu ve stanici Muzeum) zaregistrovat až do doby, než na něj upozorní např. jiným cestujícím, signalizací nebo hlukem. Zjištěné závažné případy hlásí běžně policii.

Tento článek je uzamčen
Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PLPřidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: PV