Luzar (KSČM): Jak je na tom výstavba, modernizace a rekonstrukce dálnic

06.04.2018 4:31 | Zprávy

Nová zprava NKÚ č. 17/05 pod názvem výstavba, modernizace a rekonstrukce dálnic v letech 2013 až 2017 přináší pouze jednu pozitivní zprávu pro české daňové poplatníky. Náklady na výstavbu dálnic výrazně klesly.

Luzar (KSČM): Jak je na tom výstavba, modernizace a rekonstrukce dálnic
Foto: KSČM
Popisek: Leo Luzar, KSČM

Nakolik to bylo způsobeno investorskou činností ŘSD nevíme, ale co víme jistě je to, že byla velká krize ve stavebnictví, která srazila vysoutěžené ceny mnohdy na úroveň nákladů. Popravdě to bylo hlavně na úkor mezd. Vybudovat jeden kilometr dálnice stálo v letech 2013 až 2017 v průměru 152 milionů korun. V předešlých letech se stavělo až o 190 milionů korun dráž! Kontroloři také zjistili, že průměrná cena 1 m2 stavby dálnice byla 6 900 korun, což je téměř stejná cena, za kterou se v průměru stavěl 1 m2 dálnice v Německu, Řecku, Polsku a Španělsku.

Podstatně horší je ale zpráva, kterou NKÚ sděluje řidičům. Ročně bylo zprovozněno průměrně jen 16 km dálnic, ale hlavně v době kontroly nebyla zahájena ani jedna z plánovaných 15 staveb. V letech 2018 až 2020 je reálné, že MD zprovozní jen sedm staveb o délce 52 kilometrů, což je v průměru 17 km ročně. Dálniční síť přitom původně měla být zcela dokončena v roce 2010. Jak už jsme si od ministra dopravy zvykli, stále dochází pouze k posunu termínu dokončení výstavby dálniční sítě ČR a nyní je tento termín stanoven na rok 2050. Současné tempo výstavby ale nestačí ani pro dosažení tohoto cíle – zbývá postavit ještě 833 kilometrů z plánovaných 2 073 kilometrů.

Zprava také odhaluje hlavního viníka pomalého tempa výstavby dálnic, a to špatnou a pomalou přípravu staveb hlavně v oblasti problémů se získáváním územních rozhodnutí a stavebních povolení. Příprava staveb dálnic ve fázi od získání souhlasného stanoviska k vlivům na životní prostředí (EIA) do vydání stavebního povolení trvala v průměru 13 let. A to je skandální zneužívání vstřícných zákonů, umožňujících občanským iniciativám i jednotlivcům napadání a odvolávání se účastníků jak v územním, tak i ve stavebním řízení. Zdržení mnohých staveb jde také na vrub řešení výjimek týkajících se chráněných druhů rostlin a živočichů a také dlouhé majetkoprávní vypořádání. Oproti předchozí kontrole zveřejněné v roce 2013, se tato fáze přípravy prodloužila o čtyři roky.

Tento článek je uzamčen

Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PL

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: PV

Ing. Martin Kolovratník byl položen dotaz

Důchodová reforma

Nejste sám, kdo důchodovou reformu této vlády kritizuje, ale proč jste se tedy nepodíleli na jejím vytváření? K čemu nám je, že se na ni nedokážete dohodnout a když už někdo s něčím přijde, tak to někdo jiný zruší? Navíc vy jste nepředložili ani žádnou vlastní, a to jste byli u vlády dost dlouho. Po...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:
Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Ministr Výborný: Dotacemi pomáháme k pestrosti a odolnosti lesů

21:03 Ministr Výborný: Dotacemi pomáháme k pestrosti a odolnosti lesů

Lesní hospodáři mohou na podzim získat téměř 270 milionů na obnovu ploch po kalamitách, novou výsadb…