Odborná a hlavně popularizační práce v Státní památkové péči, kde strávil významnou část svého života (1967-1986), ho postupně přivedla do řad severočeských novinářů (postupně působil v severočeských periodicích Průboj, Severočeský dělník a Deníky Bohemia), a posléze z něj učinila významného regionálního badatele a veřejného činitele. Vcelku rovnoměrně se tento temperamentní Duchcovan pohyboval hned na dvou polích: tím prvním byla regionální historiografie, věnovaná novodobému českému národnímu hnutí, tím druhým boj za zachování kvality životního prostředí v teplickém a vůbec podkrušnohorském těžebním regionu, protkávaném stuhami chodeb hlubinných dolů i velkými lomovými jámami povrchově těženého hnědého uhlí. Patřil i mezi přední přispěvatele sociálně demokratického občasníku nedávné minulosti Právo lidu.
Stal se úspěšným – a neúnavným – autorem celé řady menších i drobných publikací, postavou oprávněně známou daleko za hranicemi Duchcova. Z celku národního hnutí se poměrně rychle vylíhlo Pavlovo téma nejmilovanější: dějiny socialistického dělnického hnutí, minulost a historie demokratického socialismu na severu Čech, ale i milovaného Duchcova. Sestavení jeho autorské bibliografie (podle Pavlovy vlastní informace má jít o celkem 112 publikací) bude podle všeho nesnadným badatelským oříškem na jedné, ale mimořádně záslužným činem na straně druhé. Pominout nejde ani jeho výraznou činnost v ústřední historické komisi ČSSD, kterou spoluzakládal v letech 2001-2003. Spolu s významným českým historikem prof. Josefem Polišenským se vydatně spolupřičinil o založení Československé společnosti Giacoma Casanovy se sídlem v Duchcově.
Není však možné přehlédnout ani další zaměření jeho neumdlévající činnosti. Listopadový převrat jakoby dal jeho úsilí nová křídla. Koukal patřil a patří mezi nejstarší obnovující členy české sociální demokracie v Ústeckém kraji a je obnovující osobností její duchcovské místní organizace. Ve stejnou dobu se stal – a nepřetržitě zůstal – jejím zástupcem v duchcovském městském zastupitelstvu. To by samo o sobě bylo nevšedním výkonem; po stejný čas však byl i členem městské rady a po řadu let i předsedou její komise památkové a muzejní. Bez nadsázky lze říci, že byl jejím přirozeným hybatelem a že v tomto malebném městě nebylo události, které by se buď neúčastnil, nebo ji (spolu)inicioval. Byl i předním – rovněž obnovujícím – členem ústecké pobočky Masarykovy demokratické akademie.
Z prací, které mi utkvěly v paměti nebo které mi věnoval, bych rád vyjmenoval alespoň ty nejvýraznější. Trubači revolt (1984, zřejmě Pavlova prvotina), Budu se na vás dívat. Osudy pomníků T. G. Masaryka (2000), Duchcov v zrcadle dějin (2002), Muži 28. října 1918 na severu Čech (2008), Severočeská tabu z let 1919-1953 (2009), Bitva o Jezeří (2010) jsou jen stručným, až strohým výsekem jeho práce. Svými cennými, často objevnými příspěvky plodně zasáhl i do všech tří vydání Tomešovy unikátní stranické sociálně demokratické encyklopedie Průkopníci a pokračovatelé (2004, 2005, 2013). Pavel byl také duší nakladatelství Společnosti přátel města Duchcova Kapucín, jehož pestrá produkce zaslouží mimořádné ocenění sama o sobě. Spoluumožnil tu rovněž vydání drobných, ale dnes o to cennějších publikací severočeského badatele Jaroslava Bláhy o Ferdinandu Schwarzovi (mj. spoluzakladatelovi ČSSD) a Josefu Čapkovi, dvou předních osobnostech liberecké historické české sociální demokracie. V roce 100. výročí Schwarzova úmrtí 2006 se spoluazasloužil o obnovu jeho hrobu ve Stráži nad Nisou.
Výbušná, až sopečně bojovná Pavlova povaha i osobnost byly nepřehlédnutelné. Pro dobrou myšlenku byl masarykovsky připraven jít kraj světa a nasadit všechny síly pro její prosazení. Skutečnost, že byl nejen hybatelem, ale i bedlivým kronikářem svého altruisticky žitého bytí, může v mnohém napomoci při zpracovávání jeho života a odkazu. Jedno je však naneštěstí jisté: své ženě Věře Bartoškové, Duchcovu i české sociální demokracii bude chybět. Chybět o to naléhavěji, že to je navždy. Že tento život se uzavřel. Ke škodě nejen jmenovaných, ale nás všech, kdož jsme ho znali a měli rádi.
Verše Věry Bartoškové, věnované jezerskému zámku, v mnohém symbolizují a připomínají i Pavlův odkaz:
Zámku v rozervaném kabátě
Poutníku
Z průzračných břehů daleké historie
Podlamují se nohy
Na uhelném pranýři dneška
Proti své vůli
Stal se průsečíkem
Všech přežívajících nejistot
Příliš natvrdlé zeměkoule
Tento článek je uzamčen
Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PLPřidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: cssd.cz




