Mašek (ANO): Sedí s kalkulačkou a vypočítávají si, kdy pro ně bude výhodné odejít

27.10.2022 21:02

Projev na 41. schůzi Poslanecké sněmovny 26. října 2022 k návrhu zákona o státním rozpočtu České republiky na rok 2023.

Mašek (ANO): Sedí s kalkulačkou a vypočítávají si, kdy pro ně bude výhodné odejít
Foto: anobudelip.cz
Popisek: Jiří Mašek (ANO)

Vážený pane předsedající, vážení páni ministři, kolegyně, kolegové. Já bych se také zastavil u kapitoly 314 Ministerstvo vnitra. V minulém období jsem se opakovaně zabýval rozpočty Generální inspekce bezpečnostních sborů, takže na tu skladbu té kapitoly, na to členění, jsem nějakým způsobem zvyklý. Je pravda, že tady je to téměř o dvě nuly jiné u toho Ministerstva vnitra, čili protékají tady poměrně veliké peníze. Je to silná materie, má 175 stran. 

Anketa

Chcete, aby Andrej Babiš osobně kandidoval na prezidenta republiky?

75%
19%
hlasovalo: 18758 lidí

Tady bych chtěl si dovolit panu ministrovi malinko vytknout, že z ministerstva v papírové formě jsme to dostali až dneska někdy kolem poledne a v zazipované formě, takže jsme se k ní dostali dneska ráno. Tak je to prostě pozdě na to, aby si mohl člověk tohleto probrat. Je tam řada čísel, řada tabulek. Je škoda, že to nedostáváme s nějakým větším dostatečným předstihem. Čili to je jedna poznámka.

Druhá poznámka. V kapitole Příjmy se snižují příjmy oproti minulému roku o 3,1 % a z toho je tam vysvětleno, že - 3,1 miliardy, promiňte - a z toho je tam vysvětleno, že dvě miliardy se převádí do příštího roku, protože se nepodařilo realizovat plány národní obnovy, respektive nějaké akce s tím spojené. Pak tam ale zbývá ještě pořád deficit v příjmech o 1,1 miliardy, takže na to se určitě budeme ptát.

Zajímavější je položka Výdaje, kde výdaje pro Ministerstvo vnitra postupně rostou a v současnosti se dostaly v roce 2022 na částku 95,6 miliardy a na rok 2023 je tam nárůst o 4,1 miliardy na 99,7 miliardy. Tomu bych rozuměl, je to zdůvodněné dále. Ale nerozumím tomu dalšímu, že zase o několik stránek dále se objeví střednědobý plán vlastně vývoje nákladů nebo výdajů ministerstva vnitra. Tam zase najednou padáme v roce 2024 na 96 miliard, respektive v roce 2025 na 96,6 miliard, čili na úroveň roku 2022.

Takže tam bych byl velice rád a myslím, že to je zásadní vysvětlení, proč to má charakter ne lineárního nárůstu, který by se dal očekávat vzhledem k inflaci, vzhledem ke zvyšování platů a tak dále, ale proč má ta křivka charakter v podstatě takového jednohrbého velblouda, který padá už na rok 2024 o 3 miliardy dolů. Právě teď nám bylo vysvětlováno, že tou Digitální a informační agenturou to asi nebude.

Je otázka, jestli v tom bude hrát roli něco kolem pošty. Tam bych byl rád, kdybychom tohle oddiskutovali a vysvětlili, protože rozhodně nedojde k poklesu platů a dalších nákladů. Takže to je pro mě zvláštní, že tohle může v tom materiálu odeznít. A pokud je to jenom chyba, že se něco překopírovalo z minulosti a že takovýhle nárůst se průběžně předpokládal, tak si myslím, že to je zásadní chyba a měla by být vysvětlena.

Potom z hlediska toho 4,1 miliardového nárůstu výdajů. Když si propočítáváme jednotlivé položky - samozřejmě tady asi 52 % těch výdajů jsou mzdy, konkrétně je to 56 miliard - tak ten meziroční nárůst o 7,7 % činí nárůst o 4,3 miliardy. Takže vlastně už jenom nárůstem mezd je vyčerpán ten nárůst výdajový. Potom jsou tam výsluhy, které narůstají a ty narůstají o 8,9 % a odchodné o 9 % zhruba také.

Čili na výsluhách a odchodném je to meziroční nárůst o 3/4 miliardy. Jsou tam další věci, jako je stabilizační příplatek, o němž tady mluvil pan ministr a my jsme skutečně i s policejním prezidentem se o tom bavili, protože ta stabilizace je nutná. Čili to jsou další výdaje, které budou potřeba pro ten příští rok. A samozřejmě je to také otázka odchodů od té policie. Vy jste to tady zmínil, pane ministře.

Vy jste to tady zmínil, pane ministře, tím, že se vydávaly poměrně velké odměny, nebo hmatatelné odměny, nebudeme říkat velké, protože ve vztahu k tomu tarifnímu platu ony tak velké nejsou, ale přece jenom navyšují těm policistům příjmy, a ti policisté v průběhu celého roku a zejména v tomto období sedí s kalkulačkou, ať chceme, nebo ne, a vypočítávají si, kdy je nebo bude výhodné pro ně odejít. Takže je to problém a ty předpokládané nárůsty výdajů na výsluhy a odchodné mohou být v příštím roce i vyšší.

Dále jste tam v tom materiálu uváděli, že chcete do roku, a teď předpokládám, že jsem to dobře pochopil, do roku 2027 zastabilizovat policii a hasiče na celkový nárůst u policie asi 26 tisíc příslušníků, 46 tisíc (?) příslušníků, což znamená o 6 tisíc, což v tom horizontu pětiletém, který jste si tam na to dali, znamená nárůst o 5 tisíc příslušníků, to znamená přes tisíc příslušníků ročně, což je velký výdaj, a řeší to přírůstek jako takový, a my musíme nahradit ještě ty předpokládané odchody těch příslušníků. Když si sesčítám tyto částky těch předpokládaných výdajů na jeden rok, tak se dostáváme jenom na těch mzdových parametrech, na těch výsluhách a náhradách těch příslušníků cenově - v uvozovkách - více než na 5 miliard, a my navyšujeme ty výdaje o 4,1 miliardy.

Dále jsme si dali poměrně ambiciózní cíle, že tedy vyřešíme ty počty policistů a hasičů, že je budeme dostatečně přijímat, že je finančně zastabilizujeme. Vy jste tady mluvil o té generační stabilizaci, že už to nebude stabilizace tam, kde je pro ně méně atraktivní sloužit například, ale bude to ta stabilizace mezi 15. a 25. rokem služby, kdy nám ti, kteří jsou v nejlepší formě, jsou dobře vybaveni znalostmi, tak nám odcházejí a je to velká škoda, nahrazujeme je novými příslušníky, do kterých musíme velmi investovat. Takže jsou tam také výdaje do informačních technologií, budou tam výdaje na boj s migrací, deklarujeme tam, že se bude posilovat ochrana kritické infrastruktury, je tam řada bodů, s kterými musíme souhlasit samozřejmě a souhlasíme, nicméně jsou finančně náročné. A my už jsme mnoho, mnoho nad těmi 4,1 miliardami toho nárůstu výdajů, a už vůbec se nebavíme o nárůstu cen energií, nárůstu ceny PHM a podobně. Vzpomeňme na dobu, kdy v 90. letech se také stávalo, že z důvodu drahých energií nebo PHM byla omezena výjezdovost posádek, že třeba byl omezován počet najetých kilometrů, respektive se nemohli příslušníci třeba osprchovat nebo omýt teplou vodou.

Takže já chci říci, že tak jak to vidím na první přečtení, tak ten nárůst na 99,7 miliardy nemůže na ty ambiciózní cíle stačit zejména v otázce mezd a souvisejících věcí. Takže za mě si myslím, že budeme mít poměrně hodně o čem diskutovat na výboru a budu rád, když to probereme, protože z mého pohledu je to podhodnocené, byť je tam ten nárůst 4,1 miliardy, a naprosto nevysvětlitelné, proč v letech 2024 a 2025, což bude stále vláda pětikoaliční, vaše, tam máte zase pokles na 96, respektive 96,6 miliardy v roce 2025. Děkuji.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: PV

FactChecking BETA

Faktická chyba ve zpravodajství? Pomozte nám ji opravit.

Přezkoumat
Tomáš Zdechovský byl položen dotaz

Právo na opravu

Věci se dají dát opravit už dnes, ale problém je, že oprava často vyjde stejně nebo skoro stejně jako koupit si novou věc. Tak k čemu pak platit za opravu? Nepřijde vám tento zákon EU zase úplně zbytečný? A když dám věc opravit, jakou, pokud vůbec, na ni pak budu mít záruku? Děkuji za odpověď

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Laudát (KAN): Zpackali jsme to víc, než byste čekali, vaše TOP 09

8:14 Laudát (KAN): Zpackali jsme to víc, než byste čekali, vaše TOP 09

Komentář na svém veřejném facebookovém profilu k nominaci a odvolání nominace Pavla Tuleji na post m…