Ministr Havlíček: Lepší výcvik strojvedoucích a nové podmínky pro jejich práci

08.09.2020 21:21

Od posledního jednání se podařilo nalézt shodu s Ministerstvem práce a sociálních věcí v oblasti pracovní doby, odpočinku a přestávek pro strojvedoucí.

Ministr Havlíček: Lepší výcvik strojvedoucích a nové podmínky pro jejich práci
Foto: Screen TV Prima
Popisek: Karel Havlíček v pořadu Partie

Připravované změny budou součástí nařízení vlády č. 589/2006 Sb. o pracovní době strojvedoucích, shodla se na tom komise ke zvýšení bezpečnosti železničního provozu na svém dalším jednání. Komise se mimo jiné také shodla na parametrech zkvalitnění výcviku strojvedoucích a tématem jednání byla i stav železničních mostů.

„Od našeho posledního jednání se podařilo najít shodu s Ministerstvem práce a sociálních věcí v navržených opatřeních pro strojvedoucí. Budou mít garantován odpočinek na lůžku po dobu minimálně 6 hodin mezi směnami. Nově je navržena také přestávka v práci, která musí být poskytnuta po 6 hodinách nepřetržité práce a v délce minimálně 45 minut. Nová a zpřesněná opatření zamezí obcházení či účelovým výkladům těchto předpisů,“ říká ministr dopravy Karel Havlíček.

Lepší podmínky práce pro strojvedoucí a kvalitnější výcvik

Nové předpisy zpřesní stávající právní úpravu prodloužení směny, pokud je součástí směny režijní jízda, aby nedocházelo k účelovým výkladům ze strany některých dopravců. Dále v případě rozdělení směny na více částí bude doba mezi začátkem první části a koncem poslední části směny nejvýše 13 hodin během 24 hodin po sobě jdoucích.

Strojvedoucí budou mít nově také garantován odpočinek na lůžku po dobu alespoň 6 hodin. Do těchto 6 hodin se nebude počítat cesta z/do příslušného ubytovacího zařízení, strojvedoucí tak budou mít zajištěn dostatečný čas na odpočinek.

Nově se i do vnitrostátní drážní dopravy dostává povinná přestávka v práci pro strojvedoucí, která musí být poskytnuta po 6 hodinách nepřetržité práce a v délce minimálně 45 minut. Může být rozdělena na více části v trvání nejméně 15 minut.

Komise se zabývala i návrhem na kvalitnější a delší výcvik strojvedoucích. Návrh počítá s prodlouženou délkou školení k prokázání všeobecné odborné způsobilosti. Tomu by se nově dle návrhu mělo věnovat o 40 hodin více. O stejnou porci by se měl navýšit i praktický výcvik, včetně zkušebních jízd.

Za závažné prohřešky zadržení licence

V novele zákona o dráhách, která byla schválena v červnu vládou a nyní je před 1. čtením v Poslanecké sněmovně, je obsažen také tzv. monitoring licencí strojvedoucích. Jedná se o systém, který bude do budoucna monitorovat dobu řízení strojvedoucích a dodržování povinného odpočinku.

Anketa

Vyhraje hnutí ANO krajské volby?

70%
14%
hlasovalo: 14780 lidí

Komise odsouhlasila 3 skutkové podstaty, za které by v budoucnu bylo možné pozastavit platnost licence strojvedoucího Jedná se o následující přestupky:

  • řízení drážního vozidla bezprostředně po požití nebo pod vlivem alkoholického nápoje nebo jiné návykové látky;
  • opakované projetí návěstidla zakazujícího jízdu, pokud je tím ohroženo bezpečné provozování drážní dopravy;
  • nesplnění ohlašovací povinnosti ve stanovené dopravně na trati se zjednodušeným řízením provozu (D3) – opakovaně nebo tehdy, pokud nesplněním ohlašovací povinnosti dojde k ohrožení bezpečné jízdy jiného vlaku.

Pokud by se strojvedoucí dopustil některého z těchto vážných přestupků, hrozila by mu peněžitá pokuta, v krajním případě i zadržení licence k řízení drážního vozidla. Pro opětovné získání licence by pak musel podstoupit zkoušku zvláštní odborné způsobilosti u zkušební komise.

Stav železničních mostů je dobrý, daří se vylepšovat přejezdy

Komise jednala i o stavu mostů na železnici. Správa železnic spravuje celkem bezmála 6900 mostních objektů po celé republice. Situace na železničních mostech je poměrně ustálená, není žádný most, který by byl v havarijním stavu nebo vyžadoval bezprostřední opravu. Do roku 2026 pak plánujeme investovat do oprav a modernizací železničních mostů až 14,2 miliardy korun.

Modernizace zabezpečení železničních přejezdů pokračuje rychlým tempem; i to bylo předmětem dnešního jednání. Letos je avizováno vylepšení 142 přejezdů, 92 má již Správa železnic hotových, 46 je v realizaci a 4 se připravují.

Ministerstvo dopravy pak na tzv. Centrální komisi odsouhlasilo podklady k modernizaci dalších více než 200 přejezdů.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: PV

Ing. Martin Kolovratník byl položen dotaz

Byl byste pro, aby měli cyklisti SPZ?

Cyklisti jsou všude a dost často bohužel nedbají pravidel silničního provozu. Už víckrát se mi ale stalo, že udělali nějaký přestupek a vlastně jim to projde, protože je nemáte jak identifikovat, i když je třeba natočíte nebo je zachytí nějaká kamera. Neměli by mít na kole něco, podle čeho půjdou id...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Hejtman Grolich: 15 milionů na domácí hospicovou a paliativní péči. Protože to je důležité

20:18 Hejtman Grolich: 15 milionů na domácí hospicovou a paliativní péči. Protože to je důležité

Komentář na svém veřejném facebookovém profilu ke smrti a umírání.