Děkuji, vážený pane předsedající, vážený pane předsedo Senátu, milé senátorky, vážení senátoři. Dovolte mi na úvod ještě také poděkovat za to, že tady mohu dnes být nejen jako představovatel a předkladatel návrhu tohoto zákona, ale také, pokud se nepletu, jako člen nové vlády, která tady poprvé prezentuje už svůj návrh zákona. Tak bych chtěl říci, že budu velmi rád za dobrou spolupráci mezi novou vládou a vámi jako Horní komorou. S vámi se všemi napříč politickým spektrem. Myslím si, že naše vláda vnímá velmi důležitou úlohu Senátu nejen coby ústavní pojistky, ale i jako komory, která prokázala i v posledních letech, jak je důležitá z hlediska třeba úpravy a nápravy některých věcí, které se nám v době a tvorbě legislativního procesu ne vždy úplně povedly. Ať už na půdě vlády, nebo na půdě Dolní komory Poslanecké sněmovny.
Chci předeslat to, že stojíme o dobrou spolupráci. Předpokládám, že i mé kolegyně a kolegové z vlády budou rádi chodit nejen na jednání pléna Senátu, ale také podle jejich možností i na jednání jednotlivých výborů. Pokud samozřejmě vy budete mít jakékoli podněty, poznatky, připomínky, tak budeme rádi, když se budete uplatňovat i vůči resortům, abychom je včas dokázali do legislativy zapracovávat a vypořádávat řádně připomínky. Tolik jenom stručný komentář k této situaci a k tomuto okamžiku, který je určitou novou etapou i pro nás, pro vládní koalici.
Nyní k samotnému návrhu zákona o státní sociální podpoře. Já si myslím, že všichni vnímáme situaci v energetickém sektoru a dopady, které dopadají na domácnosti v České republice. Ta situace nám začala gradovat ve 3. a 4. kvartálu loňského roku. Vnímáme i to, že v letošním roce vývoj nemůžeme ještě nějakým způsobem jednoduše predikovat. A proto přicházíme s tím, že jsme jako vláda řekli, že chceme domácnostem pomoci, ale že nechceme jít cestou plošného řešení odpuštění nebo snížení DPH nebo úpravy zeleného bonusu. Protože toto řešení by bylo zaprvé z hlediska dopadů na státní rozpočet opravdu velmi nekomfortní. Bylo by to v částkách, které by převyšovaly 25 miliard Kč. A navíc by to řešení těm lidem, kteří opravdu potřebují pomoci, nepřineslo. Pomohlo by to těm lidem, kteří dnes nevědí, jak zaplatit účty za vyúčtování, za zálohy. To by jim snížilo náklady o 20 – 25 %. A co ten zbytek?
Proto jsme jako vládní koalice řekli, že chceme jít cestou adresného řešení a pomoci těm, kteří tu pomoc opravdu potřebují. Proto přicházíme s touto novelou v rámci stavu legislativní nouze, tak, abychom tento nástroj mohli velmi rychle aplikovat do praxe. Zvyšujeme zde normativy pro příspěvek na bydlení a děláme ještě i operativní opatření pro rok 2022, kdy s ohledem na vývoj, který nemůžeme dnes úplně predikovat, dáváme zmocnění vládě, aby vláda svým nařízením mohla ty normativy upravit.

Tento článek je uzamčen
Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PLPřidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: PV
FactChecking BETA
Faktická chyba ve zpravodajství? Pomozte nám ji opravit.