Ministr Stanjura: Marže sledujeme u čerpacích stanic

20.09.2022 18:02 | Zprávy

Projev na 29. schůzi Senátu 20. září 2022 k návrhu zákona, kterým se mění zákon č. 353/2003 Sb., o spotřebních daních.

Ministr Stanjura: Marže sledujeme u čerpacích stanic
Foto: Hans Štembera
Popisek: Ministr financí Zbyněk Stanjura

Děkuji, padlo několik otázek. Považuji za dobré v tento okamžik na ně odpovědět. Začnu od konce, vše jsem si poznamenal. Ten důvod je opravdu konkurenční. Je to přirážka k té ceně. To znamená, to nemá s volatilitou cen na světových trzích nic společného. Ať to bude 10 nebo 20 korun, buď k tomu připočtu 8,40 nebo 9,90, není to procento. To znamená, já jsem o tom mluvil, že důvodem není momentálně vysoká cena nebo vyšší, než byla v minulých letech, ale právě ty konkurenční důvody.

Němečtí dopravci nejsou konkurenty našich dopravců v pravém slova smyslu. Těmi největšími jsou dopravci ze zemí, které jsem vyjmenoval. Oni samozřejmě mohou projít Českou republikou, aniž by tankovali. Ale pokud mají stejnou přirážku neboli spotřební daň z motorové nafty ve své mateřské zemi, budou ji mít u nás, my je nijak nedotujeme. Naopak, těch 8,40 skončí v českém rozpočtu, ne v polském nebo slovenském nebo maďarském.

Hlavním důvodem je opravdu konkurenceschopnost. Máme za sebou, pan ministr dopravy, já jsem se účastnil jenom několika jednání s tím segmentem dopravců, zejména pro naše malé dopravce je to opravdu otázka přežití v tom konkurenčním souboji. To je ten důvod. Samozřejmě, že je to rozpočtově náročné, že jsme v rozpočtově mimořádně složité době, ale říkal jsem, že to pomůže i veřejným rozpočtům a veřejné dopravě, protože i ti by automaticky platili tu zvýšenou sazbu, to znamená 1,50 koruny na litr. Každý z vás, který je v zastupitelstvu kraje nebo města či obce, které platí dopravní obslužnost, ví, jak významná částka to v tom rozpočtu pro příští rok může být. Hlavní důvod je opravdu konkurenceschopnost. S tou volatilitou to nemá nic společného.

Teď přeskočím. Pan senátor Václavec mluvil o DPH, ale na DPH my vůbec nesaháme. Považuji to za chybný krok, snižovat DPH. Je politicky hrozně složité ho pak zvýšit na tu původní úroveň. Při snížení DPH máme všichni stejnou zkušenost. Nikdy se nepromítne 100 procent snížení DPH do koncové ceny.

Tento článek je uzamčen

Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PL

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

autor: PV

FactChecking BETA

Faktická chyba ve zpravodajství? Pomozte nám ji opravit.

Přezkoumat
Ing. Martin Kolovratník byl položen dotaz

Dálnice

Nemyslíte, že místo toho dohadování se s vládou, kdo postavil jako dálnici, by bylo na místě řešit spíš to, proč se staví tak pomalu, proč stále není dokončená kompletní dálniční síť a proč třeba na řadě míst, kde dálnice jsou, jsou v dost bídném stavu? A když jsme u toho, jak se ANO v případné příš...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:

Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Udženija (ODS): Sanitky pro novorozence už transportovaly přes 800 pacientů

22:01 Udženija (ODS): Sanitky pro novorozence už transportovaly přes 800 pacientů

Za více než rok a čtvrt transportovaly posádky už 839 novorozenců v nových neonatologických vozech.