Vážený pane předsedající, vážené paní poslankyně, páni poslanci,
dovolte, abych uvedla vládní návrh novely zákona o podpoře regionálního rozvoje. V podstatě lze ty změny rozdělit do takových tří okruhů.
Za prvé jde o změnu úlohy vybraných měst při uplatňování integrovaných územních investic a akcentování podpory měst a venkova ve strategii regionálního rozvoje. Druhou oblastí je zajištění koordinace programů, fondů a nástrojů, v přímém řízení Evropské komise a jednoznačné vymezení kompetencí. A takový ten třetí blok je zrušení regionálních rad regionů soudržnosti a přechod jejich působnosti, práv a povinností na právního nástupce.
Ta oblast A odráží zejména obsah připravovaných nařízení Evropské unie v navrhované změně úlohy vybraných měst při výběru operací podporovaných v rámci integrovaných územních investic. Změna spojená se zrušením administrativně náročné působnosti zprostředkujícího subjektu umožní rozšíření počtu vybraných měst v rolích center městských aglomerací ze současných sedmi na budoucích třináct.
V části B na základě zkušeností z praxe budou vhodněji upraveny jednotlivé kompetence národního orgánu pro koordinaci, nástroje pro využívání přímo řízených programů. Tady opravdu Česká republika má trochu problémy s čerpáním těch přímo řízených programů Evropské komise, jako je Erasmus, Horizont, Kreativní Evropa, a tak dále. Těch programů je jedenáct. A je skutečně potřeba zakotvit i roli národního orgánu pro koordinaci, aby se České republice dařilo v těchto fondech lépe čerpat. Dále samozřejmě ta oblast B reaguje i na administrativu spojenou s využíváním monitorovacího systému, budoucího systému Monitorovací systém 21+.
V části C je cílem návrhu zákona zrušení sedmi regionálních rad regionu soudržnosti a to dnem 31. 12. 2021 a stanovení jejich právního nástupce. Navrhuje se, aby tímto nástupcem byla Česká republika, Ministerstvo pro místní rozvoj a ve věci správy daní potom Ministerstvo financí. V programovém období 2007 až 2013 plnily regionální rady funkci řídících orgánů regionálních operačních programů.
V současném programovém období 2014 až 2020 byla jejich činnost výrazně utlumena a směřovala zejména k ukončování ROPů a zajištění činnosti související s kontrolou udržitelnosti projektů z let 2007 až 2013. Období, pro které se předpokládá přechod působnosti regionálních rad na právního nástupce, má vazbu na nové programové období s odlišnou pozicí regionálních rad.
Není hospodárné, aby nadále fungovalo sedm samostatných subjektů s veškerými provozními náklady, když by zbytkové činnosti mohly být soustředěny a zajišťovány výrazně menším počtem osob. MMR v současné době financuje většinu provozních a personálních výdajů regionálních rad z prostředků Operačního programu technická pomoc a v budoucnosti by jako právní nástupce regionální rad mohlo lépe korigovat výkon těchto činností.
Novelizovaný zákon tak bude nejen lépe reflektovat měnící se potřeby reálné praxe, ale významnou měrou přispěje také k lepšímu nastavení podmínek pro čerpání fondů v příštím programovém období, to znamená období 2021 až 2027.
Závěrem vzhledem k technickému charakteru návrhů a potřebě ulehčit krajům tím, že bude zákonem postaveno najisto dohodnuté ukončení činnosti regionálních rad, navrhuji zkrácení lhůt pro jednání výboru a to dle § 91 odst. 2 na 30 dnů. V obecné rozpravě se pak ještě jako poslankyně přihlásím k tomuto návrhu.
Děkuji.
Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: PV