Ministryně Schillerová: Abyste něco mohl rozdávat, tak to nejdřív musíte mít

25.07.2019 21:55

Projev na 10. schůzi Senátu dne 25. 7. 2019, ke změně zákona o evidenci tržeb.

Ministryně Schillerová: Abyste něco mohl rozdávat, tak to nejdřív musíte mít
Foto: Repro TV Prima
Popisek: Ministryně financí Alena Schillerová

Děkuji za slovo, pane místopředsedo, já si jenom otočím poznámky a budu reagovat.

Padlo tady toho mnoho, celá řada argumentů, ať už věcných, ať už politických, já to vezmu nějak postupně.

My jsme nikdy netvrdili na Ministerstvu financí, že máme patent na rozum. A netvrdili jsme nikdy, že EET je to nejlepší řešení. My jsme pouze vyšli z toho, jaká řešení existují ve světě. V Evropě, ať nechodíme na druhý konec. Jsou tři. První jsou registrační pokladny. Ty například víc než 25 let mají na Slovensku, 27, u nás nic. Na Slovensku registrační pokladny více než 25 let. Přesto letos přešli na jaře na EET, kolegové na Slovensku. Máme asi 17, nebo dneska už 18 zemí v Evropské unii, které mají nějakou formu této registrace. Pak je kombinace elektronického a kombinace včetně nějakých registračních pokladen a pak převažují takovéto formy, protože žijeme ve světě moderních technologií, internetu.

Je logické, že jsme se inspirovali tehdy v Chorvatsku, i když jsme nepřejali chorvatský model bezezbytku. My jsme si celou řadu věcí udělali českou cestou, protože jsme vyšli z toho, že máme internet a že je to nejlevnější. Že si každý podnikatel může rozhodnout o tom, jakou formu si pořídí. Chytrý telefon s tiskárnou mu stačí. Může si dnes pronajmout. Nechtěli jsme žádnou certifikaci. Nechtěli jsme určovat a ukazovat na nějakou firmu, která tady bude mít monopol. Chtěli jsme, ať si to každý udělá, jak chce. A někdo si to spojil. Jsou podnikatelé, kteří na to čekali a propojili si to se skladovým hospodářstvím, s účetními programy, takže do toho investovali více. Se mzdovými programy, někdo se spokojil třeba s chytrým telefonem, z těch, co už dnes mají.

Ale vrátím se k té prvotní myšlence, že nemáme patent na rozum. Takže byli jsme kdykoliv otevřeni jinému řešení, ale já jsem ho neslyšela. A neříkejte mi prosím, neříkejte mi prosím – a já i po 25 letech ve finanční správě věřím, že většina podnikatelů je poctivých – neříkejte mi, že nepotřebujeme nic. To číslo si Český statistický úřad v roce 2013, 130 miliard zatajených tržeb, odhad Českého statistického úřadu, ne Ministerstva financí, nevycucal z prstu.

Podnikatelé žili v absolutně nedůstojném konkurenčním prostředí, kde nebyla konkurence dána přirozenou konkurencí mezi podnikateli a otevřeným trhem, to je v pořádku, ale tím, že nebyli schopni reagovat na cenu, protože někdo platil daně a někdo ne. A pro ty je EET. A ukažte mi, prosím vás, takže nechtějte to vrátit tam, kde jsme byli. My už jsme hodně daleko.

A já vám řeknu, když vám ukážu grafy, tak vám řeknu můj obrovský zážitek. Už jsem ho v médiích říkala, takže se možná budu opakovat, z jara letošního roku. Já jsem po dvou letech byla pozvána do Olomouce na akci Sámoška. Tam se schází každý rok asi 400 maloobchodních prodejců. Byla jsem tam pozvaná tehdy ještě jako náměstkyně ministra financí v době, kdy se zavádělo EET, a teď jsem tam byla pozvaná po dvou letech, co EET pro tento segment ekonomiky funguje. Jako host, jako diskutér.

A konferenciér se spontánně ptal maloobchodních prodejců: „Kdo z vás je proti EET?“ Zvedlo se asi 5 rukou. „Komu je to jedno?“ byla druhá otázka. Asi 4 ruce. „A kdo z vás podporuje EET?“ To byli ti zbývající. Ale současně všichni na mě volali: „Ale pro všechny! Jinak se míjí účinek narovnání podnikatelského prostředí.“

Takže jestli mi chcete říct, že je to špatný krok, tak mi řekněte, jaký krok byste udělali. Nikde jsem to neslyšela. Promiňte, pane senátore Czernine, ještě jste zapomněl říct známý slogan poslanců za TOP 09 v Poslanecké sněmovně, že je to „kanón na vrabce“. Jinak to, co jste tu řekl, jsem slyšela x-krát od vašich kolegů. Chápu, jste myšlenkově sjednoceni, to nebyl žádný pokus se vás dotknout, ale jenom říkám, že to je nic. Nic věcného mi neříkáte. Jsou to plytké informace, plytké názory, je to špatně, ruší se restaurace... Ukažte mi to. Já tady mám tvrdá čísla. Tvrdá čísla ČSÚ. Tak mi řekněte, jaký počet živností v hostinské činnosti kde nám zaniká. Toto jsou čísla živnostenského úřadu za Českou republikou. Tady máte počet živností, ten poslední nejvyšší sloupec, za 1. čtvrtletí 2019. Kde je jaký zánik? Kde? Počet plátců DPH nám roste. Proč nechceme milion? No logicky. Protože jestliže EET má narovnat podnikatelské prostředí, tak také jasně říká, kdo má či nemá být plátcem DPH. Jestliže tu hranici posuneme na milion korun, tak samozřejmě toto nezjistíme. A počet plátců DPH od zavedení EET roste v segmentech těchto prvních dvou vln, kterých se EET týká. To jsou všechno důvody, proč to takto chceme udělat.

Říkáte, že EET, tady to tuším citoval pan senátor Goláň, citoval správně z důvodové zprávy, že EET u té 3., 4. vlny...
Citoval jste z důvodové zprávy, že je složité kontrolovat EET u živnostníků, kde není třetí osoba. Cílil jste určitě, to v té důvodové zprávě samozřejmě není, ale cílil jste na ty situace bez dokladů, s dokladem atd. Skutečně máte pravdu. A máte pravdu i v tom, že tam nebude finanční správa, ani celní z povahy věci provádět kontrolní nákupy, nenechá si vymalovat kontrolně byt. Nehledě na to, že tady posun šedé ekonomiky je postaven mnohdy na tom, že se ti lidé znají. Takže nepředpokládají, že by tam byl problém. Takže to je nepostihnutelné a vždy tady toto procento této šedé zóny bude. To je prostě logické.

Ale EET má ještě jeden z mnoha plusů. A ty cílí třeba na tuto oblast, o které jste velice správně hovořil. A to je ten, že EET poskytuje finanční správě miliony, a nejen EET, ale i kontrolní hlášení, o kterém mluvil váš soused pan senátor Wagenknecht. Děkuji za to, že ho pochválil, protože skutečně kontrolní hlášení je ten nejzásadnější, děkuji. Nejzásadnější nástroj s daňovými úniky, ale například podle finanční správy, když už jsme u toho, ta první vlna, která se týká stravování restauračních zařízení, tam kontrolní hlášení nemělo notabene takový vliv jako EET. Protože tam se v tomto segmentu karuselové podvody v podstatě neobjevovaly.

A EET, abych to nezamluvila, má ještě další dopad, a to je ten, že finanční správa získává miliony analytických dat, se kterými pracuje. Dneska efekt je takový, dám vám pár příkladů, že analyzuje 20 analytiků analytického centra, které je na jednom místě v republice. Všichni mají prověrku NBÚ na stupeň důvěrné, 14 jich dělá kontrolní hlášení, 7 jich dělá evidenci tržeb. A ti jediní získávají informace komplexní a v agregované podobě je poskytují pracovníkům finanční správy. Díky tomuto dnes finanční správa meziročně snížila objem zadržovaných prostředků – je to na stránkách finanční správy, koho by to zajímalo, vydali tiskovou zprávu minulý týden – snížila meziročně o 1,5 miliardy. A pořád dále je snižuje.

To znamená, zaciluje naprosto přesně. Naprosto přesně, koho kontrolovat má a koho ne. A naopak ty slušné – a já pořád říkám, po 25 letech ve finanční správě, že je jich většina - těm dává pokoj, neobtěžuje je. A tak je to i s touto skupinou živnostníků, o kterých mluvil pan senátor Goláň. Nebudou kontrolováni, nebudou tam prováděny kontrolní nákupy, ale bude přehled. Ta analytika poskytuje finanční správě jakýsi přehled o tom, jaká je průměrně zaplacená daň v regionu u určité živnosti, a to jsou cenná analytická data, která budou sloužit třeba pro stanovení daně podle pomůcek, v rámci paušální daně atd. Takže to je další přínos EET.

Další přínos EET, velice zajímavý, pořád mluvíme o DPH. Ten dopad DPH je tam samozřejmě jasný. Když se podíváte, na každý měsíc vydáváme pokladní plnění. Když se podíváte, vždycky v každé tiskové zprávě máme růst ekonomiky, růst meziroční DPH. Podívejte se zpětně od roku 2016, kdy se zavedlo kontrolní hlášení. Jasně, že je tam podíl růstu ekonomiky, to jsme nikdy nezpochybnili, ale ten výběr je vyšší. Je těžké pro finanční správu, byť má takovéto analýzy, odlišit to, kolik činit kontrolní hlášení a kolik činí EET. Ale že to přineslo svůj efekt, je samozřejmě naprosto bezpochyby.

Podívejte se na strašně zajímavé grafy. Nárůst průměrné mzdy. Máte tam podle let. Když se podíváte, tak ta modrá je tržní odvětví celkem, červená – ubytování, stravování, pohostinství, zelená – stravování, pohostinství. Ta šipka, ten vrchol té zelené je zavedení EET. Takže ona nám nenarovnává podnikatelské prostředí jenom DPH, ale narovnává nám to i v oblastech, jako je třeba mzdová oblast. V oblasti stravování před zavedením EET průměrná mzda činila 12.000 Kč. Jen pár měsíců po zavedení EET nám vzrostla o několik tisíc. A roste pořád, protože EET vytváří tlak i třeba na to, aby se nevyplácely mzdy takzvaně načerno na ruku. To všechno je vliv EET.

Mám to tady ještě ve větším detailu pro stravování a pohostinství. A pro maloobchod, kromě motorových vozidel. Jsou to analýzy Českého statistického úřadu. Ubytování atd. Čili to všechno je dopad EET. Mluvila jsem tady o všech těch velkých, nebudu se opakovat. Tady padla celá řada dezinterpretací a vytrhnutých věcí z kontextu. Budu se snažit na ně postupně reagovat.

Já nevím, kde se likvidují malí podnikatelé, pane senátore Valento. Měla jsem tady růst živnostenských listů. Četla jsem celou řadu takovýchto názorů, nikdy jsem neviděla relevantní analýzu. Ale já mám relevantní analýzy. Statistického úřadu, finanční správy a živnostenského úřadu. Nic z toho se nepotvrdilo. Nic z toho, co by znamenalo systémový vliv EET. Naopak, narovnávají se ty podmínky. A EET se stalo nedílnou součástí ekonomiky. Pro ty nejmenší, zapomnělo se tady říct, já jsem to možná zapomněla, protože už to bylo v tom původním zákoně, jsme navíc dali ještě formu slevy. Takže každý si může odečíst – živnostník, fyzická osoba – slevu ve výši 5000 Kč v roce, kdy zavádí EET.

A, pane senátore Nytro, proč jsme sazbový balíček neschválili jako součást balíčku na rok 2019? Je to jednoduchá odpověď. Sazbový balíček, který tady přednáším jako součást novely zákona o elektronické evidenci tržeb, tak s tím přišlo Ministerstvo financí. A svázalo jeho život jednoznačně s EET. Ne jako formu vydírání, jak tady někde padlo. Ne z vašich slov, ale zaslechla jsem to. Ale jako formu toho, že motivujeme podnikatele, kteří spadají do třetí čtvrté vlny, ale i do první, protože snižujeme opakovaně stravovací služby, a můžeme si dovolit tuto částku 3,4 miliardy Kč vynaložit, protože ji díky EET vybereme.

Abyste něco mohl rozdávat, tak to nejdřív musíte mít. To přece víte. Každý z nás hospodaří, byť ve své domácnosti. Takže my to nejdřív chceme vybrat a pak to chceme samozřejmě těm podnikatelům vrátit. To je ta logika. A byl to náš návrh. Takže to, že jste to tady na půdě Senátu vytrhli z EET a chtěli dát jako součást balíčku, postrádalo logiku. Proto se Poslanecká sněmovna postavila proti tomu. Takže to byla naprosto jednoduchá odpověď.

Pane senátore Valento, spolky, psali jsme si spolu, víte, že jsem vám vždy odpověděla a odpovídám, kdykoliv mi napíšete znovu, kdykoliv se s kýmkoliv sejdu a budu se o tom bavit.

Nezapomínejte, prosím, na to, že EET podléhá podnikatelská činnost. Kdo nemá podnikatelskou činnost? Například různé – teď mně pomozte, ten výraz mi vypadl – neziskové organizace, spolky atd., to znamená, že mají činnosti, které nepodléhají EET. EET podléhá ta činnost těchto spolků, která je podnikatelská. A zákon říká, že nepodléhá jednorázová, to byly takovéto plesy, což jsme řešili, jestli jeden ples, dva plesy atd. A věřte, že je lepší, když v zákoně je to takto a dá se možnost finanční správě, aby formou metodiky tato pravidla stanovila. A finanční správa řekla, že dokonce podnikatelská činnost je to u spolku do 300 tis. Kč nepodléhá EET. A věřte, že to se zase velmi nelíbilo, kolikrát na vesnicích mi psali dopisy k těm, kteří jsou podnikatelé: Říkají, tak tady vedle mne je hospoda, která je spolková nebo obecní, obecní zas nepodléhá, a tady je prostě podnikatel, a já musím mít EET.

Myslím si, že rádius a logiku to má, je jasně dána, a metodika finanční správy není cár papíru. Ústavní soud již před řadou let řekl, že pokud přijme orgán veřejné správy takovéto pravidlo, tak jeho porušení je porušením základních lidských práv a svobod. To tedy není žádný cár papíru! Pokud vydá finanční správa takovéto závažné metodické stanovisko napříč republikou, a bylo to prezentováno, máme stránky www.etrzby.cz, všude to je, bylo na to několik seminářů atd., tak je to samozřejmě závazné. A je to takhle dobře.

A osvobodit spolky úplně? To znamená, že vy říkáte: Pokud si spolek bude podnikat, tak ať nemá EET. No proč? Takto jsem to já pochopila. 300 tisíc je tam výjimka pro podnikatelskou činnost, nemusí mít EET. A je tam samozřejmě i výklad na ojedinělé akce, na různé plesy hasičů atd. Pokud takový ples je jednou, dvakrát - myslím, že to tam mají potom nějak vyloženo – do roka, nepodléhá to EET. Pokud je každou sobotu diskotéka, tak to podléhá EET, protože už je to podnikatelská činnost.

Jde jenom o to, abychom byli korektní a věci si tady korektně vyložili. Jinak jsem samozřejmě připravena kdykoliv se o tom bavit.

Prohrané soudy u finanční správy. To bylo hodně unfér. Poprosím vás, abyste se podíval na stránky finanční správy, že budete tak laskav, pane senátore. Finanční správa k tomu vydala tiskovou zprávu, protože to je její gesce, nikoliv ministerstva financí, ministerstvo financí nemůže do toho nijak zasahovat, nijak ingerovat. Ta vysvětluje počty korektně, naprosto říká, že je potřeba rozlišovat, jestli jsou to krajské soudy, nejvyšší soudy. Dokonce tam říká i o náhradách škod, to už vede potom ministerstvo financí, kdy případy, kdy byly uplatněny nároky na náhradu škody, nejsou ani na prstech dvou rukou. A ministerstvo financí pak už samozřejmě vstupuje do těchto sporů a vyhraných je jako šafránu. Odkazuji vás na statistiku, kdykoli vám ji vydám, když mi napíšete, anebo je dostupná i na stránkách finanční správy.

Nemám tady nyní tuto tiskovou zprávu, i když tady mám kde co, ale jsem připravena vám když tak na to odpovědět nebo vás odkazuji na stránky. Je to prostě hra nekorektně vykládaných čísel.

Pak tu byla řeč o nákladech. A rovnou odpovím i panu senátorovi Wagenknechtovi, který tady zmínil JŘBU, a má pravdu. Ano, bylo to v JŘBU. V této zemi bohužel taková zvláštnost, krojovaná, bych si troufla říct, že na celé řadě resortů, ministerstvo financí nevyjímaje, se cca před 30 lety, nebo před 27 lety či 28 lety, prostě po revoluci, kdy se zaváděly systémy, tak se tady uzavřely tak výborné smlouvy – budu nyní mluvit za resort ministerstva financí a konkrétně odpovědět na to, na co se ptal pan senátor Wagenknecht - že se tady uzavřela mimo jiné smlouva s firmou IBM na dodávku tzv. Adisu, což je IT systém pro finanční správu. A tato smlouva je tak „výborně“ napsaná – bohužel za ni asi už nikdo sedět nebude – že nás dostala do Vendor locku – a těch případů bychom našli celou řadu – ze kterého se vyvinit, je obrovský problém. Ale já vám řeknu, kde jsme. Vendor lock znamená závislost. To znamená, že oni drží základní klíče – řeknu to lidově, jak to já chápu, a nejsem žádný specialista – a tím brání finanční správě, aby vypsala otevřené výběrové řízení, protože se do něho nikdo nedostane, protože oni drží klíče k tomuto systému.

A finanční správa na vybudování systému EET měla šest měsíců. Zákon vstoupil v platnost, do té doby se nemohlo, jak se říká lidově, ani kopnout. A pak bylo šest měsíců do účinnosti, aby se tento systém vybudoval. Tohle byla jediná šance.

Otevřené výběrové řízení, pokud vás drží pod krkem, firma IBM, prostě není možné, takže se udělalo JŘBU. Ano, připouštím, udělalo se to tak, aby Vendor lock, i když je to jakési prohloubení Vendor locku, aby tam byla cesta z toho ven. Byla to nejrychlejší cesta, systém funguje. Bylo to se souhlasem všech příslušných útvarů – hlavního architekta, ministerstva vnitra, všechny formality jsou tam splněny. Tady samozřejmě rozporujeme zprávu NKÚ, resp. finanční správa . A to, že se tam nakoupilo tolik hardware a software, jak jste tady citoval, je také proto, že se tento systém budoval na všechny čtyři fáze, takže on už je vybudovaný na čele EET. Tolik váš dotaz.

Ale odpovím vám dál, protože vy jste se ptal, co bude s Vendor lockem a s vyviněním. Nemáme to ještě u konce, ale troufnu si říct, že jsme nebyli nikdy blíže cíle. Vím, že vás to neuspokojí, ale do konce letošního roku podepíše finanční správa smlouvu, která v podstatě tam zajistí vyvinění a podmínek, za kterých vydá IBM klíče, umožní vstup a bude vypsáno výběrové řízení na nový Endis, tak, jak je pracovní název nového Adisu.

Můžete namítnout, že to trvá déle, ale byl jste také v systému nějakou dobu a víte, že systém veřejné správy je v IT systému. A to není jenom věc ministerstva financí, to je na MPSV, tam či onde, je prostě velmi složitý. A vděčíme za to předchůdcům, kteří určitě s bohulibými úmysly takovéto smlouvy uzavírali.

Pak tu padly některé... Jestli se už mohu vyjádřit k pozměňovacím návrhům, pane místopředsedo... místopředsedo?
Dobře. Dovolím si říci ještě jedno. Byla tady celá řada různých povzdechnutí. Jinak jsem připravena se vyjádřit k jednotlivým pozměňovacím návrhům.

Já mám rodinu v Brně, jsem v Praze, přijdu večer pozdě do bytu, a tak si čtu různé názory ekonomů, renomovaných, moudrých lidí, snažím se sbírat informace, studovat.

A aniž bych to chtěla teď nějak spojovat, aniž bych to chtěla k něčemu připodobňovat, velmi mě zaujal tento týden – je to úplně čerstvé, čerstvě to mám v hlavě – názor velmi významného amerického ekonoma. Jeho jméno je Robert Shiller – má trošku podobné jméno jako já, ale nemám s ním nic společného, píše se jinak. Je to nositel Nobelovy ceny za ekonomii a v roce 2016 řekl pro německý Die Zeit toto: Příliš morálky si člověk nemůže dovolit, jinak bude smeten nemilosrdnou silou kapitalismu.

Přežít mohou pouze ti, kteří jsou ochotni podvádět, přičemž podvádějící jednotlivci nejsou sami o sobě nemorální, pouze reagují na realitu, jaká je. Potřebují především vydělávat a čelí přitom tvrdé konkurenci. Pokud někdo oklamává jiné, musíte tak činit také. A kapitalismus tudíž podporuje podvody, pokud je neregulujete. Jakmile promluvíte o nutnosti kapitalismu regulovat, zastánci liberalismu prohlásí, že regulovaný kapitalismus je socialismus, a ten v naší společnosti přípustný není...

Tak si trochu někdy připadám s EET. Děkuji vám.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: PV

Andrej Babiš byl položen dotaz

dobrý den, sdělte prosím, jak to bylo:

viz: https://aeronet.cz/news/sok-pred-vanoci-vsechno-je-jinak-podle-dokumentu-hlasovala-pro-globalni-kompakt-cela-ceska-vlada-nikdo-se-nezdrzel-hlasovani-a-nikdo-nebyl-proti-ministr-zahranici-tomas-petricek-rekl/?utm_source=www.seznam.cz&utm_medium=z-boxiku

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Gajdůšková (SOCDEM): Dobré vychování se neztratilo, naopak - dnešní mladí vychování jsou

16:11 Gajdůšková (SOCDEM): Dobré vychování se neztratilo, naopak - dnešní mladí vychování jsou

Komentář na svém veřejném facebookovém profilu k mladé generaci.